Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Copywriting-tip voor webformulieren: fluwelen foutmeldingen

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Blaf jij klanten af in je webformulieren?

Veel formulieren doen dat namelijk wel – als er iets fout gaat. Fouten zijn de schuld van de klant, lijken formulierontwerpers te denken. Tip: schrijf fluwelen foutmeldingen.


Een mooi usability-principe vind ik: The user is never wrong. Dus als de klant je formulier verkeerd invult, is dat sowieso de schuld van het formulier.

Zeg dus nooit tegen je klant dat hij iets verkeerd heeft gedaan.


Hyundai beschuldigt de klant, en maakt ook nog eens een taalvoudt.

Update: Hyundai heeft haar foutmeldingen aangepast naar aanleiding van dit artikel.
Complimenten aan Sander Hendriks van Hyundai Nederland voor het alert reageren!


De aangepaste foutmelding van Hyundai.

Een foutmelding is een crisismoment. Voor de klant, want hij kan niet verder (hij heeft haast). En voor jou, want je loopt het risico dat de klant afhaakt.

Praat daarom op een menselijke, geduldige toon. Op een crisismoment wil je klant geen robot-achtige opmerking naar zijn hoofd krijgen!


Philips klinkt robot-achtig.

Trek dus liever fluwelen handschoenen aan. Zeg gerust  sorry of alstublieft in de foutmeldingen van je webformulier.  Dat doe je ook in een face to face verkoopgesprek!


Guidion is beleefd en zegt alstublieft.


Ditzo beschuldigt niet, maar zegt sorry.

Foutmeldingen = sales = marketing

Foutmeldingen zijn vergeten groenten.

Dat merkte ik maar weer eens toen ik voor dit artikel zocht naar geduldige, beleefde foutmeldingen in Nederlandse webformulieren. Ze zijn lastig te vinden.

Met fluwelen foutmeldingen ben je dus echt onderscheidend!

Investeer dus tijd in deze tekstjes. Je stimuleert de verkoop en je toont karakter als merk met een prettige tone of voice.

Maar onze foutmeldingen zijn hard-coded, zegt de IT-afdeling

Inderdaad worden foutmeldingen vaak geschreven door techneuten en meegebakken in de code van je formulier of webapplicatie. Maar: beleefde foutmeldingen zijn goed voor de conversie. Met dat argument kom je meestal een heel eind als je aanklopt bij de IT-afdeling.

Wees gerust lastig, want het loont.  Vraag een volledige lijst op van alle foutmeldingen. Trek dan je fluwelen handschoenen aan. Succes!

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: