Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Copywriting-tip voor webformulieren: button-bijschriften

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Zijn de teksten in je webformulier geschreven door de IT-afdeling? Grote vergissing! Je verliest vrijwel zeker conversie. Vanaf nu hier regelmatig copywriting-tips om online formulieren onweerstaanbaar te maken. Tip 1: bijschriften voor buttons.

Copywriting-tip webformulier: button-onderschrift Albert Heijn
Albert.nl beantwoordt onder de button een veelgestelde vraag

Een goed formulier sluit de deal. Een slecht formulier kost conversie, want het zaait onrust, verwarring of frustratie. Sterke teksten zijn een enorme stap richting een goed formulier.

Schrijftip 1 gaat over vertrouwen. Gebrek aan vertrouwen in een website is een van de grootste conversie-killers online. Stel klanten en prospects dus gerust.

Een van mijn favoriete manieren om gerust te stellen is het schrijven van button-bijschriften. Dus een tekstje onder de knop of call to action.

Waarom juist daar? Omdat klanten juist op dat moment heel even zoeken naar geruststelling. Maak ik wel de juiste keuze?

Schrijf button-onderschriften altijd ultrakort en helder. In één keer lezen moet je snappen wat er staat. Géén volzinnen of moeilijke woorden!

Stel gerust: neem twijfels weg

Neem in een button-bijschrift twijfels weg door heel kort een veelgestelde vraag te beantwoorden:

  • Heb ik bedenktijd na aankoop?
  • Wat is de levertijd?
  • Kan ik het artikel kosteloos retour sturen?
  • Heb ik garantie?
  • Kan ik mijn bestelling nog wijzigen?
  • Kan ik mijn gegevens nog wijzigen?
  • Heb ik een beveiligde verbinding?
  • Doen jullie geen enge dingen met mijn persoonlijke gegevens?
  • Zijn eerdere klanten tevreden?

Copywriting-tip webformulier: buttononderschrift
Amazon.com stelt gerust: u kunt uw gegevens nog wijzigen

Gebruik psychologische verleidingstechnieken

Als het vertrouwen wel goed zit, kun je ook schrijftechnieken gebruiken gebaseerd op de 6 geheimen van verleiding uit de sociale en cognitieve psychologie van Robert Cialdini. Online werken deze bijvoorbeeld erg goed:

  • Social proof – Laat zien hoeveel andere mensen al op de button hebben geklikt
  • Concessie voor wederkerigheid – Eerst de grote conversie vragen (bv bestellen) en dan een kleinere conversie als alternatief aanbieden (bv toevoegen aan verlanglijst). Fijn voor klanten die nog niet toe zijn aan de grote beslissing of harde conversie: die vinden het prettig om eerst te kunnen kiezen voor een zachte conversie.

Sociale bevestiging van Cialdini in button-onderschrift ABN AMRO
ABN AMRO lokt prospects een afspraakformulier in door het aantal afspraken van vorige maand te melden boven de button

Copywriting webformulier - concessie voor wederkerigheid in button-onderschrift
Dameskleding-retailer Roaman’s geeft als concessies voor het grote verzoek Add to Shopping Bag onder de button 2 linkjes als kleinere verzoeken

Ken je nog meer leuke voorbeelden van button-bijschriften? Zet alsjeblieft een linkje in de reacties!

Wie moet de tekst voor je webformulier schrijven?

Huur daarvoor een professionele tekstschrijver in die ervaring met webformulieren heeft. Het is niet moeilijk om daarvoor een business case te maken.

Snel sommetje: vraag een offerte aan, en deel het totaalbedrag door de opbrengst van 1 conversie in je online formulier. Dan weet je hoeveel conversies je nodig hebt om de kosten van de copywriter eruit te halen.

Tip: overweeg om een vergoeding per conversie af te spreken.

Wat laat je een copywriter schrijven voor je formulier?

Nou, alle teksten:

  • Titel van het formulier
  • Koppen
  • Tussenkopjes
  • Intro’s
  • Veldnamen
  • Namen van stappen
  • Drop downs
  • Button-opschriften
  • Button-bijschriften
  • Helpteksten
  • Foutmeldingen
  • Weigeringsteksten
  • Bedankpagina’s
  • Bevestigingsmails

Veel succes!

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: