Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Webschrijvers leren van… menukaarten

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Via Twitter ontdekte ik een smakelijk blogartikel met 5 hot tips voor het schrijven van een menukaart. Voer voor webschrijvers! Want een menukaart is gewoon een soort homepage. Lees verder als je wilt weten waardoor klanten in restaurants meer geld uitgeven dan ze van plan waren.

Menukaart

Menukaart: prijzen zonder $ of  – de rekening wordt hoger!

Euroteken weglaten op de menukaart

Door het €-teken denken klanten aan hun portemonnee. Want daardoor herkennen ze getallen als bedragen. Ergo: laat euroteken of dollarteken weg en het gemiddeld rekeningbedrag per tafel wordt hoger. Wetenschappelijk bewezen! Leuk om eens te proberen als je producten verkoopt via internet.

Prijzen zigzag onder elkaar zetten

Vergelijken van gerechten op een menukaart is makkelijker als prijzen recht onder elkaar staan. We pikken de laagste prijzen er dan makkelijk uit. Handig voor klanten die willen consuminderen. Wil je meer omzet, maak dan dus prijslijstjes die wat minder makkelijk scanbaar zijn. Bijvoorbeeld door de prijs achteraan de omschrijving te zetten in plaats van rechts uitgelijnd.

Bovenste en onderste items zijn bestsellers

Het oog van de klant valt het eerst op gerechten bovenaan en onderaan een lijstje op de menukaart. Daardoor verkopen die 25% beter. Restaurateurs maken daar dus slim gebruik van. Ze verdelen het menu in blokken en zetten gerechten met de hoogste marge als eerste en laatste in ieder blok.

Ook op internet werkt dat zo. Bijvoorbeeld in een horizontale of verticale navigatiebalk. Zet als eerste én als laatste de items die belangrijk voor je zijn. Bijvoorbeeld Bestellen, Producten, Contact, Inschrijven enzovoort. In het midden van het lijstje zet je minder populaire items als Over ons, Voorwaarden, Klantenservice enzovoort.

Vet en groot verkoopt

Producten in vette letters, grote letters, of met een kader er omheen verkopen beter. Je kunt ook een foto opnemen met een model dat naar een product wijst, zoals op bovenstaande foto. Geheid dat het meer wordt besteld.

Verleidelijke beschrijvingen

‘Eendentong’
‘Gekruide runderkuitspier’
Bij Cheungwing mogen de beschrijvingen wel wat verleidelijker 🙂

Vertel liever een verhaaltje over een gerecht. Bijvoorbeeld dat een succesrecept al sinds 1763 in de familie van de chefkok wordt doorgegeven van generatie op generatie. Vooral nostalgische beschrijvingen schijnen te werken: tot 27% meer verkoop.

Ook bij verkoop via internet werkt het om een verhaaltje te vertellen dat blijft plakken. Een heerlijk boek over plakkerigheid is trouwens Made to Stick.

Meld je aan voor mijn wekelijkse tip om je website onweerstaanbaar te maken:
[autorespond admin=”{standaard 485}” code=”{standaard SUBSCR_1326573172325}” confirm=”{standaard false}” voornaam=”Voornaam” e-mailadres=”E-mailadres” button=”Aanmelden” na_button{standaard false}]

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: