Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Tien tips voor verkoopgericht schrijven

Aartjan van Erkel

in Copywriting en Neuromarketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Iedere tekstschrijver weet het. Schrijf niet wat je opdrachtgever wil zeggen, maar schrijf wat zijn klanten willen horen. Alleen dan gaan ze doen wat je wilt. Lezen, klikken, zich inschrijven, bestellen. Maar wat willen klanten dan precies horen?

Als je het gaat ontleden, kom je al gauw uit bij het klassieke rijtje basisbehoeften: geld, gezondheid, liefde, macht, status… Haak daarop in en je brengt mensen in beweging, is het idee. Maar ga je er daadwerkelijk meer door verkopen?

Marketingauteur Barry Feig helpt ons een handje. Hij scherpt de aloude basisbehoeften eens flink aan, zich daarbij concentrerend op verkoop. In zijn boek Hot Button Marketing (2006) legt hij uit welke emotionele behoeften ons nu eigenlijk precies aanzetten tot het kopen van een product. Feig baseert deze ‘koopknoppen’ op een groot aantal interviews met consumenten en ondernemers.

Hot Button Marketing - Barry Feig

Dit is een zeldzaam aanstekelijk boek. Sinds ik het gelezen heb, analyseer ik mezelf. Als ik merk dat ik iets wil hebben, bedenk ik: welke hot buttons drukt het bij me in? (Vooral de hot buttons ‘Verlangen naar controle’, ‘Ik ben beter dan jij’ en ‘Maak me slimmer’ worden bij mij nogal gauw ingedrukt.)

Als je schrijft en geïnteresseerd bent in overtuigen en verleiden, zou je Hot Button Marketing eigenlijk even moeten lezen. Met deze psychologische verkooptips kun je het effect van je woorden verhogen.

Zo druk je als tekstschrijver op de Hot Buttons van je lezers:

Hot Button 1 – Controle

Eigenlijk hebben we niets in het leven onder controle. Dat vinden we maar moeilijk te accepteren. Daarom zijn we dol op producten waarmee toch een paar aspecten van het leven voorspelbaar worden. Denk aan verzekeringen en rentevastperiodes.

Tip 1
Druk op de knop Controle met woorden als:

  • 24/7
  • garantie
  • volg de status van je bestelling
  • vast aanspreekpunt
  • desinfecterend
  • geen opzegtermijn

Hot Button 2 – Ik ben beter dan jij

De bitch of klootzak in velen van ons. Hiervoor zijn weinig sociaal geaccepteerde uitingen. De makkelijkste manier is het kopen van statusverhogende goederen.

Tip 2
Trigger de behoefte om ons superieur te voelen met woorden als:

  • exclusief
  • bijzonder
  • uniek
  • klasse
  • elite
  • vooraanstaand

Hot button 3 – Zelf iets ontdekken

Virals ontstaan door deze hot button. Wie als eerste iets ontdekt, voelt zich uniek. En geniet ervan om anderen te tippen. Deze knop lijkt op de vorige: ‘Ik ben beter dan jij’.

Tip 3
Verstop een paar USP’s of voordelen op onverwachte plaatsen. Bijvoorbeeld als extraatjes op de bedankpagina nadat de koop is gesloten, of in de bevestigingsmail na een bestelling.

Hot Button 4 – Familie

Het ideale gezin bestaat niet, en heeft ook nooit bestaan. Toch houden we graag onze illusie in stand. Door producten te kopen die we associëren met kwaliteitstijd in gezelschap met onze geliefden:

  • open haard
  • tuinmeubelen
  • houten vloer
  • gezinsauto
  • Boretti-fornuis

Tip 4
Wees niet te gauw bang om klef te zijn.

Hot Button 5 – Tijdgebrek

Hoogopgeleide moeders van jonge kinderen zijn de groep met de drukste agenda’s. Maar eigenlijk ervaart bijna iedereen tijdgebrek. Denk even aan de gepensioneerde babyboomers in je omgeving 🙂

Tip 5
Druk op de knop Tijdgebrek met woorden als:

  • simpel
  • automatisch
  • zonder omkijken
  • snel klaar
  • tegelijkertijd

Hot Button 6 – Ik wil het beste van het beste

Een knop die te maken heeft met veel behoeften tegelijk. Luxe, status, kennis, klasse, zekerheid, positief zelfbeeld.

Voorbeelden van bedrijven die leven van deze hot button: Apple, Rolls Royce, Harley Davidson, Bang & Olfsen, biologische boeren.

Tip 6
Druk op deze knop door productkenmerken te benadrukken als:

  • beperkt verkrijgbaar
  • hoge prijs
  • certificaat van echtheid
  • luxe verpakking
  • hoge klanttevredenheid
  • lange levensduur

Hot Button 7 – Iets bereiken

We vinden het leuk om succes te hebben. Bevestiging te krijgen. Te winnen. Ook met kleine of triviale prestaties.

Tip 7
Druk op deze knop door productkenmerken te benadrukken als:

  • ontwerpen volgens jouw eigen smaak
  • zelf in elkaar zetten
  • wedstrijd voor de meest creatieve toepassingen van het product
  • onderscheiding voor beste/frequentste gebruikers

Hot Button 8 – Voor iemand zorgen

De behoefte voor iemand anders te zorgen is misschien wel sterker dan de behoefte aan iemand die voor óns zorgt. Dit raakt het moederinstinct, maar ook mannen hebben deze knop.

Tip 8
Druk op deze knop door zorgzame woorden te gebruiken als:

  • veilig
  • gezond
  • leerzaam voor de kinderen
  • biologisch afbreekbaar
  • geen kinderarbeid
  • milieuvriendelijk

Beelden van grote glanzende ogen (kinderen, hondjes) schijnen ook op deze knop te drukken.

Hot Button 9 – Opnieuw beginnen

We hebben allemaal dingen gedaan die we liever vergeten. Of waar we ontevreden over zijn. Dit is de behoefte om te veranderen wie we nu zijn.

Tip 9
Druk op deze knop met woorden als:

  • nieuw
  • start
  • vandaag
  • opening
  • vanaf nu

Hot Button 10 – Maak me slimmer

Bij jou wordt op dit moment waarschijnlijk op deze Hot Button gedrukt. Anders had je dit artikel niet gelezen. We willen ons graag slim voelen.

Tip 10
Druk op deze knop met woorden als:

  • tip
  • advies
  • handboek
  • workshop
  • hands-on
  • on the job
  • voorbeeld

Het boek bevat in totaal 16 Hot Buttons. Voor de andere 6 verwijs ik graag naar het boek. Daarin vind je nog veel meer tips en praktijkvoorbeelden.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: