Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Noem je nieuwsbrief NOOIT een nieuwsbrief

Aartjan van Erkel

in E-mailmarketing en Online conversie

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Heb je een aanmeldformulier voor je nieuwsbrief op je website? Dan heb je al gemerkt dat je bezoekers niet zomaar hun e-mailadres aan je geven. Een van de redenen is het woord nieuwsbrief zelf…

In dit artikel laat ik je zien waarom klanten de pest hebben aan nieuwsbrieven, en een paar voorbeelden van ondernemers die iets véél interessanters sturen.

noem-nieuwsbrief-nooit-nieuwsbrief

Waarom geen nieuwsbrief sturen?

Voor jou lijkt het misschien iets kleins, maar klanten kunnen serieuze twijfels hebben of ze hun e-mailadres willen achterlaten op een website. Omdat privacy schaars is op internet, beschermen ze die ene plek waar ze nog wel volledige controle over hebben: hun inbox. Je moet echt iets superinteressants aanbieden om daar toegang toe te krijgen.

En het woord nieuwsbrief, dat klinkt níét superinteressant…

Het roept associaties op met gestencilde A4’tjes uit het stenen tijdperk.

Daar komt nogeens bij doordat de meeste websites geen interessant aanbod doen in ruil voor een e-mailadres. Kijk maar op de websites van ondernemers of bedrijven die een e-mailnieuwsbrief hebben. Je kunt er bijna vergif op innemen dat daar zoiets staat als: “Op de hoogte blijven? Meld u aan voor onze nieuwsbrief”.

Dat is niet bepaald onweerstaanbaar. Want het zijn nou net twee dingen waar niemand behoefte aan heeft: op de hoogte gehouden worden over een bedrijf, en nog meer nieuwsbrieven ontvangen.

Denk ook niet dat je nieuws moet sturen. Want niemand – echt niemand – is geïnteresseerd in nieuws over jouw bedrijf, behalve jij.

Wat is dan wél aantrekkelijk?

Zie elke nieuwsbrief die je stuurt als een cadeautje aan je klanten. Wat vinden ze leuk om cadeau te krijgen?

Hieronder zie je 3 bedrijven die een nieuwsbrief sturen, zonder het een nieuwsbrief te noemen. Ze sturen iets veel aantrekkelijkers dan nieuws, en ze hebben er een leukere naam aan gegeven.

Hotel New York: E-meeuw nieuwsbrief

Hoe geef je een nieuwsbrief een titel die wél interesse oproept bij klanten? Door op een emotioneel knopje te drukken. Geef een titel waar ze meteen iets bij voelen. Laat ze bijvoorbeeld glimlachen, zoals Hotel New York uit Rotterdam doet. Dit hotel aan de oever van de Maas heeft geen ‘E-mail nieuwsbrief’ maar een E-meeuw nieuwsbrief:

nieuwsbrief-hotelnewyork

G-Star RAW: word Member

Of maak klanten blij met exclusiviteit en gratis verzending, zoals kledingmerk G-Star RAW doet. Door op hun website je e-mailadres achter te laten krijg je geen nieuwsbrief, maar word je Member en hoef je geen verzendkosten meer te betalen als je bestelt in de webshop:

nieuwsbrief-gstar

Taco Oosterkamp: Tips om extreem productief te werken

Ben je een dienstverlener, dan is het voor klanten interessant als je zo veel mogelijk van je kennis weggeeft in de vorm van tips. Geef je nieuwsbrief dan een titel die een gevoel van urgentie oproept, bijvoorbeeld doordat hij belooft een probleem op te lossen waar je klanten mee worstelen.

Zoals Taco Oosterkamp doet, die managers leert hoe ze tijd vrij kunnen maken voor strategie en groei. Hij heeft geen ‘nieuwsbrief’, maar mailt geïnteresseerden wel tips om extreem productief te werken:

nieuwsbrief-tacooosterkamp

In dit artikel gebruik ik het woord nieuwsbrief wel steeds, als algemeen begrip. Maar gebruik dat stoffige woord richting klanten liever niet meer.

Welke cadeautjes ga jij sturen aan je klanten?

Je nieuwsbrief is een wekelijks of maandelijks cadeautje voor je klanten. Tips, video’tjes, antwoorden op veelgestelde vragen, geruststelling op punten waar ze zich onzeker over voelen…

Stuur je klanten elke keer iets handigs, iets grappigs of iets inspirerends. Met tussendoor natuurlijk regelmatig een betaald aanbod. Welke cadeautjes ga jij sturen aan je klanten?

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: