Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

3 manieren om e-mailadressen te oogsten van geïnteresseerde klanten

Aartjan van Erkel

in Content marketing en E-mailmarketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Als je onvergetelijk wilt worden als ondernemer, moeten klanten heel regelmatig van je horen. Liefst via e-mail. Oogst daarom op 3 manieren de e-mailadressen van de bezoekers aan je website.

oogst-e-mailadressen

Niet alle bezoekers aan je website zijn even belangrijk

Dat zit zo. De meeste bezoekers gaan weg zonder klant van je te worden. Als je site een paar procent van alle bezoekers omzet in een aankoop, reservering of offerte-aanvraag doet of je contactformulier invult, dan heb je een goede conversie. Heb je een webshop en is je conversie van bezoekers naar klanten bijvoorbeeld 5%, dan doe je het prima.

Laten we die 5% dan even als voorbeeld nemen. Dat cijfer betekent dat 95% van de bezoekers geen klanten van je worden, en weer vertrekken van je website. Je weet niet waarom ze zijn weggegaan, en je moet maar afwachten of je ze ooit nog terugziet. Je hebt daar geen invloed op, want je weet niet wie het waren doordat je hun contactgegevens niet hebt. En dus kun je ze ook niet bellen of mailen om vragen te stellen of een aanbod te doen.

Een deel van die 95% van de bezoekers zijn potentiële klanten. Ze hadden een volgende keer dat ze naar je website kwamen klant van je kunnen worden. De rest zijn geen potentiële klanten. Want mensen die afhaken op je website zijn niet allemaal klanten die weglopen. Er zitten ook mensen bij die helemaal niet geïnteresseerd zijn, en die per vergissing op je website terecht waren gekomen.

Het is interessant voor jou als ondernemer om de potentiële klanten te filteren uit alle websitebezoekers, en om van die mensen contactgegevens te krijgen. Je weet namelijk al dat deze mensen geïnteresseerd in jou zijn, dus je kunt ervan uitgaan dat ze het fijn of handig vinden als ze af en toe iets van je horen.

Misschien heb je zelfs wel geld geïnvesteerd om al die bezoekers naar op je website te krijgen, bijvoorbeeld door op banners te plaatsen op andere websites, door Google AdWords-advertenties te plaatsen of door op Facebook te adverteren. Het oogsten van contactgegevens van potentiële klanten die vertrokken zijn van je website, is dan een manier om die investering weer terug te verdienen.

Ik raad je aan om op 3 manieren de contactgegevens te oogsten van potentiële klanten die je website bezoeken.

1. Aanmeldformulier voor je mailinglijst

Een zichtbare manier om contactgegevens te verzamelen, is door op je website een aanmeldformulier voor je mailinglijst te zetten. Bezoekers kunnen daarin hun naam en e-mailadres invullen, om in het vervolg je nieuwsbrief te ontvangen.

Het krijgen van het e-mailadres van klanten is het krijgen van toegang tot hun hart. Want je hebt daardoor toestemming om ze te benaderen in de intiemste omgeving die ze hebben op internet: hun inbox. Die is intiem omdat het een van de weinige plekken is waar ze volledige controle over hebben.

Je e-mails komen dus binnen op een van de favorieten plekken van je klanten, waar ze een groot deel van de dag aan het werk zijn. Ze bepalen zelf wat ze willen doen met iedere e-mail, en niemand anders heeft er toegang toe. Vergelijk dat maar eens met sociale netwerken zoals Facebook: alle persoonlijke gegevens die mensen daar op zetten zijn in feite niet meer van hen, maar worden eigendom van de website.

Ik merk vaak aan de reacties van ondernemers die ik vertel over de voordelen van e-mailmarketing dat ze denken dat e-mailnieuwsbrieven niet meer werken, dat ze weinig gelezen worden of dat klanten die zelfs irritant vinden. Toch blijkt uit de resultaten van het Nationaal E-mail Onderzoek 2015 dat e-mail de grootste aanjager is van online verkopen in Nederland: 72% van de ondervraagden geeft aan dat ze de afgelopen 12 maanden een aanschaf hebben gedaan na een commercieel bericht dat ze hebben ontvangen via e-mail.

Het zou ook kunnen dat je het gebruiken van social media zoals Facebook of Twitter interessanter vindt voor je marketing dan e-mailnieuwsbrieven. Toch is je bereik daarmee vele malen kleiner. Uit de Nationale E-mail Benchmark 2015 blijkt dat van alle mailingen die in Nederland zijn verstuurd in 2014 – in totaal 3,62 miljard e-mails –gemiddelde 35,5% wordt geopend door de ontvangers. Dat lijkt misschien niet veel, totdat je het vergelijkt met social media.

Ik raad je aan om bijvoorbeeld eens te checken op welke dag en tijdstip het grootste aantal van jouw volgers op Twitter online is. Want dat is voor jou het gunstigste moment om te tweeten, omdat je dan de meeste mensen bereikt. Je kunt dit onder andere checken met de tool Tweriod.

In mijn geval ligt de piek om de een of andere reden op maandagmiddag om 17 uur: op die tijd zijn 414 van mijn volgers online. Dat is 5,5% van mijn totale aantal volgers van 7.412. Daardoor weet is dus dat ik met een tweet nooit meer dan 414 mensen kan bereiken. Met mijn e-mailingen is mijn bereik meer dan 10 keer zo groot: 56,8% van de e-mailnieuwsbrieven met tips die ik verstuur aan mijn abonnees wordt geopend.

2. Retargeting

Een onzichtbare manier om contactgegevens te verzamelen van je websitebezoekers is retargeting. Dit is een aanpak die vooral interessant is als je wilt adverteren op internet. Door retargeting kun je individuele bezoekers aan je website relevante advertenties laten zien op het moment dat ze een andere website bezoeken, bijvoorbeeld Facebook of Google. De advertentie sluit aan op de pagina die ze hebben bezocht op jouw website.

Een voorbeeld om dit duidelijk te maken. Stel dat je een fysiotherapeut bent met een praktijk in Rotterdam, en meer klanten wilt krijgen voor sportmassages. Je kunt dan via retargeting adverteren op Facebook door een gesponsord bericht te plaatsen, en instellen dat het bericht alleen moet worden getoond aan bezoekers die de afgelopen tijd de pagina over sportmassage op jouw website hebben bekeken.

Een potentiële klant in Rotterdam die last heeft van een stijve nek en op jouw website heeft gekeken, krijgt daardoor op Facebook in haar timeline jouw gesponsorde bericht te zien over sportmassage, met een knop erbij om direct een massage te boeken bij jouw fysiotherapie-praktijk.

Retargeting is dus een gerichte manier om geïnteresseerde websitebezoekers een aanbod te doen als ze al niet meer op je website zitten, maar misschien nog steeds behoefte hebben aan jouw product of dienst.

3. E-mailadressen verzamelen buiten je website om

Verzamel ook e-mailadressen van geïnteresseerden buiten je website om. Doe dat op alle plekken waar geïnteresseerde klanten contact hebben gezocht met je bedrijf. Of iemand nou jullie stand heeft bezocht op een beurs, jouw presentatie heeft bijgewoond op een congres, of de Facebook-pagina van je bedrijf heeft bezocht, zorg dat je zijn e-mailadres of zijn telefoonnummer krijgt. Want het feit dat hij contact met je heeft gezocht, laat zien dat hij geïnteresseerd is. Het is zonde als je zo’n klant laat ontsnappen zonder dat je de mogelijkheid hebt om ooit nog contact met hem op te nemen.

Een manier om contactgegevens te krijgen die door klanten leuk gevonden wordt, is het aanbieden van een weggever in digitale vorm. Iets wat ze moeten downloaden, zodat ze snappen waarom ze hun e-mailadres moeten achterlaten. Geef liefst een superwaardevolle weggever, die iedere klant sowieso wil hebben.

Volgende week publiceer ik een artikel over het maken van een belachelijk waardevolle weggever, waarmee je het e-mailadres krijgen van zo veel mogelijk websitebezoekers.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: