Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Hoe je 170.000 hooligans beïnvloedt met slimme psychologie

Aartjan van Erkel

in Copywriting en Neuromarketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Wil je weten waarom klanten soms nee zeggen tegen je product of je aanbod? De oorzaak kan hun zelf-persona zijn.

Een zelf-persona is een totaalplaatje dat we allemaal in ons hoofd hebben over onszelf: wat voor type mens ben je? In je eigen plaatje passen sommige dingen wel, en andere dingen juist helemaal niet.

Veel mensen vinden zichzelf bijvoorbeeld een hondenmens, of juist een kattenmens. Een ochtendmens, of een avondmens. Een Audi-fan, of een BMW-rijder.

Mensen kunnen zo sterk in hun zelf-persona geloven, dat ze daardoor bepaalde producten nooit zullen gebruiken. Bijvoorbeeld jouw product. Soms zijn ze niet eens bereid om het te proberen.

In dit artikel laat ik zien dat je het zelf-persona van je klant kunt veranderen. Ik geef je een bijzonder voorbeeld van het WK voetbal 2006 in Duitsland. Daar werden de beruchte fans van Engeland getemd door de Duitse politie met een briljante psychologische ingreep.

hooligans-beinvloeden

Ik ken iemand die veel koffie drinkt, maar nooit thee. De enige uitzondering daarop is als hij ziek is. Dan drinkt hij geen koffie maar thee. Volgens de zelf-persona die hij in zijn hoofd heeft, is hij een koffiedrinker. Thee vindt hij iets voor zieke mensen. Het is daardoor heel lastig om thee aan hem te verkopen.

Gelukkig voor ondernemers zijn zelf-persona’s niet in beton gegoten. Ze kunnen veranderen. Mensen stappen soms zelfs over op een zelf-persona die compleet tegenovergesteld is aan hun eerdere zelfbeeld. Zoals een voormalige inbreker die zijn leven betert en gaat optreden als spreker op preventieve voorlichtingsavonden van de politie, om wijkbewoners te waarschuwen tegen de meest voorkomende manieren waarop inbrekers je huis weten binnen te dringen. Of een verstokte junkfood-eter met een bierbuik die overstapt op een glutenvrij paleo-oermensendieet.

De trigger om te switchen naar een andere zelf-persona kan iets zijn dat ze gehoord of gelezen hebben. Als ondernemer kun je klanten dan ook beïnvloeden op dit punt. Als je merkt dat ze een overtuiging over zich zelf hebben waardoor ze jouw product niet willen kopen, vertel ze dan iets over zichzelf dat hun zelf-persona verandert. Daardoor kan het zomaar gebeuren dat ze opeens wél geïnteresseerd zijn in jouw product.

Een van de meest onwaarschijnlijke switches in de zelf-persona’s van een groep mensen vond plaats tijdens het wereldkampioenschap voetbal in 2006, dat werd georganiseerd in Duitsland. Aan een grote groep voetbalsupporters werd iets verteld over zichzelf waardoor ze collectief ander gedrag gingen vertonen.

Een van de deelnemende landen aan het WK was Engeland, onder aanvoering van sterspeler David Beckham. De 170.000 Engelse voetbalfans die hun nationale team achterna waren gereisd om de wedstrijden te komen bekijken, werden vanwege hun matige internationale reputatie met gemengde gevoelens ontvangen in Duitsland. Want er kwamen in Engeland zelf weliswaar minder geweldsincidenten met voetbalhooligans voor in de stadions dan vroeger, dankzij de invoering van strenge wetgeving in 1998. Maar het geweld had zich verplaatst, en de rellen vonden nu buiten de stadions plaats en tijdens internationale voetbaltoernooien in het buitenland.

De Duitse autoriteiten moesten een manier vinden om het gedrag van de beruchte Engelse fans in goede banen te leiden. Geen makkelijke opgave, al was het alleen maar door de enorme hoeveelheden bier die de Engelsen zopen. Volgens het BBC-programma Panorama dronken en gooiden de Engelse fans op de avond van een van de WK-wedstrijden in Stuttgart gemiddeld 17 liter bier per persoon.

De Duitsers besloten om de honderdduizenden Engelse toeschouwers niet te bewerken met dreigende politiecordons, wapenstokken en traangas, maar met slimme massapsychologie. De zelf-persona van de complete groep van 170.000 mensen werd beïnvloed. Tijdens het toernooi werden de Engelsen namelijk uitgeroepen tot de beste voetbalfans van de wereld. Waar de Engelsen ook kwamen, ze werden met open armen ontvangen. Horeca-exploitanten, burgemeesters, politie en Duitse kranten overlaadden hen met complimenten. Gerd Graus, de woordvoerder de organisatie van het WK voetbal noemde de Engelse fans ‘wereldkampioenen feestvieren, die een fantastische sfeer creëren door hun fancultuur die uniek is in de wereld’.

Door de slimme psychologie van de organisatie gebeurde er iets ongelofelijks: het WK in Duitsland verliep zonder noemenswaardige problemen met Engelse fans.

Bedenk wat jij kunt zeggen tegen je klanten om hun zelf-persona te benoemen, of zelfs te veranderen. Dat kan een grote invloed hebben op hun gedrag en hun beslissingen tijdens een bezoek aan je website, het bekijken van je webinar of het lezen van je nieuwsbrief.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: