Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Website maken? 3 bespaartips

Aartjan van Erkel

in Conversie optimalisatie en Leadgeneratie

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Laat je een nieuwe website maken? Dat kost je waarschijnlijk een hoop geld.

Daar kun je flink op besparen door 3 modegrillen te negeren.

website-maken-besparen

Lees welke modegrillen je site duurder maken, terwijl ze ook nog eens killing zijn voor je verkoop.

1. Sliders

Nog steeds worden er veel websites opgeleverd met een slider of carrousel op de homepage. Je weet wel, zo’n automatische slideshow die een aantal foto’s achter elkaar laat zien.

Maar testen tonen bijna allemaal aan dat sliders de conversie verlagen.

Op de foto’s in sliders wordt VEEL minder geklikt dan op statische foto’s.

Een paar uitspraken van experts die websites met sliders getest hebben:

  • “Carrousels horen thuis op de kermis. 188% meer kliks zonder carrousel” – Karl Gilis van AGConsult
  • “Sliders suck” – Joost de Valk
  • “Sliders are absolutely evil and should be removed immediately.” – Brian Eisenberg

Zet de foto’s die je in de slider had willen zetten liever statisch op je pagina,  naast elkaar of onder elkaar. Grote kans dat er op iedere foto veel vaker geklikt wordt.

2. Een MOOIE website maken

Vind jij je nieuwe webdesign erg mooi? Ga je dan maar zorgen maken.

Vinden je partner, je medewerkers of je baas het ook mooi? Hmm, slecht teken.

Want: de kans is groot dat je website voor je bezoekers dan te ingewikkeld is. Dat kost je verkoop.

Trouwens: het is normaal dat je een mooie flitsende website wilt. Want zo’n ding kost klauwen met geld, en het is lekker als je medewerkers of collega’s dan reageren met: WOW!! De investering is dan ook beter te verdedigen.

Grote foto’s zijn bijvoorbeeld in de mode. Voorheen werden websites daar langzaam van, maar dat speelt nauwelijks meer. Internetverbindingen zijn nu pijlsnel.

Dus als je medewerker of compagnon reageert met: “Mwaaa, ziet er een beetje gewoon uit”. Of nog erger: “Beetje een saaie website” dan is het moeilijk om dat als een goed teken te zien.

Dus ga je een website maken, vraag dan niet aan je omgeving wat ze vinden van je website. Maar vraag het aan je klanten.

Klanten boeit het namelijk niet of je website mooi is. Ze willen alleen maar dat hij makkelijk te gebruiken is.

En klanten vinden je website NOOIT te simpel. Ik heb heel wat gebruikerstests bijgewoond met proefpersonen die gevraagd werden om websites te gebruiken. En nog nooit heb ik iemand horen zeggen: “Deze website is veel te simpel.”

Wat testgebruikers veel vaker zeggen zijn dingen als:
“Ik vind deze website onoverzichtelijk”, of
“Ik kan niet vinden wat ik zoek”.

De websites waar verreweg het meeste geld mee wordt verdiend zijn Amazon, eBay, Alibaba en Booking.com. Op deze sites wordt gefocust op usability, conversie en verkoop. Mooi of lelijk is daar geen issue.

Ga jezelf maar na. Vind je Booking.com een mooie site, of een handige site?

Ik heb 2 jaar lang voor Booking.com testen gedaan op de website. Mooi of lelijk was daar helemaal geen onderwerp van gesprek onder designers. Ze probeerden er alleen maar voor te zorgen dat er meer hotelkamers werden geboekt.

Er werd zelfs vrolijk om me gelachen toen ik een keer zei dat ik iets niet zo mooi vond. If it converts, who cares? Ik leerde het snel af om iets mooi of lelijk te vinden 😉

3. Complexe navigatiestructuur

Heb je een heleboel verschillende pagina’s?
Ziet de structuur van je website eruit als een boom met flink wat takken?

Probeer dan niet koste wat kost alle pagina’s in je menubalk te stoppen.

Want de navigatiestructuur van je website is al snel te complex voor gebruikers. Misschien kom je dit zelf ook weleens tegen op websites:

  • Uitklapmenu dat nog verder uitklapt als je ergens op klikt
  • Uitklapmenu waarbij je heel goed moet mikken met je muis, anders klapt hij weer in
  • Mega-uitklapmenu dat een groot deel van de pagina bedekt

Onhandig voor je gebruikers! Maar helaas worden complexe functionaliteit en design door sommige bouwers van websites juist aanbevolen. Omdat ze het zelf mooi vinden, of omdat het duurder is om te maken 🙂

Liever NOOIT een uitklapmenu, submenu of drop down menu op je website maken. Als bezoekers ergens op klikken in je menubalk, stuur ze dan door naar een overzichtspagina. Geef ze daar een overzicht. Op die pagina zet je dus wat je anders in je submenu gezet zou hebben.

Een voorbeeld van een overzichtspagina zie je op Nuon.nl. Bezoekers die in de menubalk klikken op ‘Energie besparen’ krijgen geen uitklapmenu of drop down menu, maar deze overzichtspagina:

Overzichtspagina op de website van Nuon, in plaats van uitklapmenu of drop down.

Overzichtspagina in plaats van uitklapmenu of drop down menu, op de website van Nuon.

Als je bijvoorbeeld trainingen verkoopt en je bezoeker klikt in je menubalk op ‘Trainingen’, stuur hem dan naar een overzichtspagina waarop alle trainingen te zien zijn. Met een klein beetje informatie over iedere training.

Zo’n navigatiestructuur is simpeler om te maken. En voor je klanten simpeler om te gebruiken.

Veel succes!

Aartjan van Erkel

P.S.
Hopelijk heb je iets gehad aan deze tips. Eigenlijk zijn het simpele manieren om je webdesign en je navigatie nog gebruikersvriendelijker te maken, en meer te verkopen met je website.

Wil je dat ik een keer samen met jou naar je hele website kijk? Je navigatiestructuur, je teksten, je homepage, je productpagina en je formulier met je doorneem, in detail? En dat ik precies vertel wat jij kan doen om meer te verkopen?

Maximaal 2 keer per jaar is die mogelijkheid er. Ik plan dan met geselecteerde ondernemers een exclusieve Persoonlijke VIP-dag in. Tijdens die dag werk ik samen met jou 1 op 1 een hele dag aan je website. Dit is de enige manier om 1 op 1 met mij te werken aan je website, en daardoor ook mijn hoogst geprijsde aanbod.

Rond de Kerst is een van de 2 periodes in het jaar waarin ik Persoonlijke VIP-dagen doe. De rest van het jaar werk ik uitsluitend met groepen. 

Volgende week heb ik daarom een zeer tijdelijk aanbod voor je dat na 3 dagen weer vervalt.

Ik plan volgende week namelijk met maximaal 10 ondernemers een belafspraak in, om uitgebreid je website te bespreken. We gaan het hebben over je strategie om er veel meer verkoop uit te halen. Tijdens de belafspraak doe ik je ook een aantrekkelijk aanbod om een Persoonlijke VIP-dag te komen doen. UPDATE: Dit aanbod is inmiddels verlopen.   UPDATE: Dit aanbod is inmiddels afgelopen.

Maandag stuur ik de abonnees op mijn gratis tips-mails een link om je belafspraak met mij persoonlijk in te plannen. Wil je die ontvangen, abonneer je dan hier.

Beluister of download als MP3:
Website maken? 3 bespaartips

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: