Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Ben jij ook niet zo creatief?

Aartjan van Erkel

in Content marketing en Copywriting

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Zaterdag was ik op de Nacht van de Poëzie. Een bizar evenement: het duurt 7 uur en trekt dik 2.000 bezoekers. Ja, 2.000 bezoekers op een poëzieavond.

Ik lees maar weinig poëzie, maar ik wilde kijken wat je van dichters kan leren over schrijven.

Van die hele nacht heb ik één zin onthouden.

publiek-nacht-vd-poezie

Nacht van de Poëzie 2014. Foto: Michael Kooren.

Die vond ik geweldig, want hij zei in 5 woorden wat ik ondernemers ook altijd vertel.

Het is een zin die gaat over creativiteit. Ik geloof namelijk niet dat creativiteit per se nodig is om goede teksten te schrijven.

Dichters blijken dat ook te vinden. Dat bleek wel uit die ene zin.

Het is ook zo’n vaag begrip, creativiteit. Probeer maar eens een definitie te geven. Hoe weet je of je het hebt? Of niet hebt? Het is niet te meten. Daarom vind ik creativiteit geen praktisch instrument. En dus niet zo interessant. Ik beschouw mezelf ook totaal niet als creatief.

Iets anders is veel belangrijker als je sterke teksten wilt schrijven. En dat is iets waar iedereen gewoon toegang toe heeft.

Terug naar de Nacht van de Poëzie. Rond 1 uur verscheen mijn favoriete Nederlandse dichter op het podium van Vredenburg. En hij zei die ene zin.

Het was Ingmar Heytze, een dichter die me weet te raken met zijn teksten. Vaak schiet ik in de lach, bijvoorbeeld bij zijn gedichten over de mondhygiëniste en over de wasstraat. Soms schiet ik vol, zoals bij zijn gedicht voor Een Vandaag over de ramp met de MH17.

ingmar-heytze-nacht-vd-poezie

Ingmar Heytze, Nacht van de Poëzie 2014.

De zin die Ingmar zei was:
Schrijven is stelen van dieven.

Grappig detail: hij citeerde een andere dichter die dit heeft gezegd. Die ook weer iemand anders citeerde. En ik vertel het nu weer aan jullie. Ik weet niet of je van ironie houdt?

Dit zeggen dus de allercreatiefste copywriters, he? Onze dichters.

Precies wat ik in trainingen ook vertel aan mijn klanten. Ondernemers, of marketingspecialisten, die beter willen schrijven om meer te verkopen.

Een belangrijk onderdeel van goed schrijven is goed jatten.

Wist je al? Okee, maar doe je het ook al?

Ik geef je een gouden tip voor goed jatten. Top-copywriters doen dit allemaal: ze leggen een swype file aan. Een steelmap met daarin de beste teksten die je tegenkomt.

Als je een goede tekst ziet die jou overtuigt, bewaar hem dan. Maak daar een gewoonte van.

Dit is goed jatten:

  1. Zie je een poster op het station die iets met je doet? Maak een foto met je telefoon en sla hem op in Evernote of Dropbox, in een aparte map. Bijvoorbeeld de map ‘Schrijven is stelen’ 🙂
  2. Lees je een brochure die je sterk vindt? Die gaat in een hangmap of ordner, of fotografeer hem en stop hem in Evernote of Dropbox.
  3. Zie je een webpagina waar je hebberig van wordt? Sla hem op in Evernote of in je Favorieten.

Die map die zo ontstaat, is je goudmijn. Je gaat daar naartoe voor ideeën als je een sterke webpagina moet schrijven, een nieuwsbrief of een brochure. Je gaat als een mijnwerker in die teksten op zoek naar goudklompjes: openingszinnen, productnamen, kopjes of buttons.

Zo ziet een van mijn persoonlijke swype files eruit: een vuistdikke hangmap (ik heb daarnaast een uitpuilende map in Evernote):

swype-file

Gebruik teksten niet letterlijk he, maar als sjablonen. Het zijn invuloefeningen, het zijn kleurplaten. Je vult ze in met je eigen woorden, maar gebruikt de structuur van een ander.

Wil je direct een goed gevulde swype file hebben? Zet dan hieronder in de reacties een link naar een sterke webpagina. Die je raakte of je hebberig maakte. Al onze voorbeelden bij elkaar zijn het begin van je goudmijn.

Ik heb zelf als eerste een reactie geplaatst: een link naar superovertuigende website die ik gisteren toevallig tegenkwam.

Ben benieuwd!
Aartjan

Beluister dit artikel, of download de audio:

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: