Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Heb jij deze typisch Hollandse stijl van overtuigen? (Die niet werkt)

Aartjan van Erkel

in Copywriting en Neuromarketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Nederland heeft een traditie als handelsnatie. En we worden weer steeds ondernemender. Vorig jaar zijn er ruim 150.000 nieuwe bedrijven opgericht. Maar er is iets geks aan de hand.

Waar Nederlandse ondernemers vroeger goed in waren, kunnen we in 2014 niet meer.

overtuigen-geeuw

Het lukt veel ondernemers nauwelijks om klanten te overtuigen.

Dat zie ik bijvoorbeeld als ik jullie websites bekijk.

Als ondernemers hebben we hier in Nederland en België een hardnekkige stijl van online communiceren ontwikkeld, die helaas niet overtuigend is voor klanten. Terwijl we dénken van wel.

Die stijl is:

informeren.

We zijn een KEI in informeren. Door maar zo veel mogelijk te vertellen over de details, specificaties, en inhoud overtuig je klanten uiteindelijk wel. Toch?

Nee dus.

Dat is een denkfout.

De oorzaak: we hebben een informatie-obsessie.
We lijden aan info-besitas.

Waarom denk je dat er beroepen zijn ontstaan als informatie-analist, communicatiemedewerker, content-specialist, informatiemanager, content-manager, informatie-architect?

Waarom denk je dat de Informatie- en Communicatie Technologie sector zo snel is gegroeid (ICT)?

Waarom denk je dat Death by Powerpoint is ontstaan? Saaaaaaie presentaties van 180 slides vol tekst?

Weet je nog hoe internet in het begin genoemd werd? The Information Superhighway.

We vereren informatie als de nieuwe heilige koe.

Mijn advies: pas op voor die obsessie.
Vooral als je producten of diensten probeert te verkopen.

Want: informeren is niet genoeg.

Heb je producten op je website staan die je nauwelijks verkoopt? Check die pagina’s dan even: dikke kans dat er alleen productinformatie op staat.

Als je wilt verkopen is er ook nog iets heel anders nodig.
Je zult moeten overtuigen.

Hoe komt het dat alleen informeren niet overtuigend is?

Dat heeft met onze biologie te maken. Wij mensen zijn de enige diersoort die kan praten, nadenken en argumenteren. Dat komt door ons rationele brein, dat pas laat in de evolutie is gevormd.

Het rationele brein is het enige stuk van ons brein dat bewust is, en kan praten. En hoe! Het heeft een hele grote bek.

Door het luidruchtige rationele brein lijken we rationele wezens. Vandaar dat je de neiging hebt om alleen het rationele brein te gaan overtuigen: informatie geven over je product. Want je denkt dat klanten rationele wezens zijn.

Maar in werkelijkheid zijn we allemaal hartstikke irrationeel. Waarom denk je anders dat we bijvoorbeeld roken, WhatsApppen achter het stuur, of juichen voor Sven Kramer?

In de Zuid-Europese landen hebben ondernemers dit beter door. Ze stoppen meer emotie in hun product en in hun verkoopstrategie.

Ik shop regelmatig in Rome omdat mijn vrouw daar geboren is. Hoe je in een Italiaanse bar een capuccino geserveerd krijgt is een zintuiglijke belevenis. De geur van versgebrande koffiebonen in de bar. Een barista met tientallen jaren ervaring die je met alle égards behandelt. De goddelijke koffie die je voorgezet krijgt.

Overtuigen is dus een irrationeel proces. Het enige wat ons overtuigt zijn emoties en instinct.

Heb je een informatieve website maar wil je wel verkopen? Stop dan meer emotionele en instinctieve triggers in je site. Daardoor wordt hij veel overtuigender.

Beluister dit artikel:

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: