Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Grappige manier om klanten te trekken

Aartjan van Erkel

in Copywriting en Storytelling

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Had ik je al verteld dat klanten bijna alle beslissingen nemen met hun onderbewuste? Oh, al honderd keer? 😉 Laten we dan iets verder inzoomen op hoe dat precies werkt.

De tip is deze keer een detail dat meestal wordt vergeten, terwijl het veel impact heeft. Kun jij dat weer gebruiken in je marketing, je verkooptechnieken en je copy.

Je ziet ook een filmpje van een bedrijf dat dit toepast, waar ik persoonlijk heel hard om moest lachen.

Contrast snurkende hond en Bruce Lee

Er is namelijk 1 ding dat het onderbewuste minimaal nodig heeft om te kunnen kiezen uit verschillende opties. Bijvoorbeeld om te kunnen kiezen tussen jouw bedrijf en je concurrenten.

Het onderbewuste bestaat onder andere uit het reptielbrein. En een reptiel, dat is een simpele jongen. Een primitief beest. Monomaan ook – hij is alleen bezig met overleving (en seks).

Dat simpele beest moet zo’n beetje alle beslissingen voor ons nemen. Dat moet je dus niet te moeilijk voor hem maken.

Stel: je gaat een nieuwe TV kopen. Koop je de Samsung, de Sharp of de Sony? Pffff… Je reptielbrein heeft het moeilijk.

Waarom is dat moeilijk kiezen? Die dingen LIJKEN zo op elkaar.

Gelukkig is er een manier om de keuze veel makkelijker te maken voor je klanten. Namelijk het gebruiken van contrast.

Als een van de 3 TV’s opeens anders is dan de andere, dan is het makkelijker kiezen. Je gaat dan bijvoorbeeld voor dat kromme beeldscherm, die achtergrondverlichting of die bediening met je stem.

Ander voorbeeld.

Ooit wel eens een digitale video naar iemand willen sturen? En graag een beetje snel? Nou, dat kun je dus vergeten. Zeker als je bestand 4 of 5 Gigabytes groot is. Die HD-video met de kampioenswedstrijd door het voetbalteam van je zoontje? Die krijg je met Dropbox nooit binnen een dag bij opa. Het uploaden duurt dáááágen.

Minbox herkende de frustratie, en sprong in dit gat in de markt. En maakte een hilarische productvideo waarin het contrast heel duidelijk wordt:

Nou is dit een leuk Amerikaans voorbeeld, maar er is een cultureel probleem. We vinden het in de lage landen namelijk vaak niet zo sjiek om andere bedrijven belachelijk te maken. Juridisch mag het best, en het zorgt ook voor lekker veel contrast, maar we doen het niet zo graag.

Ga jij ook liever uit van eigen kracht? Gelukkig zijn er dan nog zat andere manieren om contrast aan te brengen zodat klanten voor jou kiezen.

10 manieren om contrast aan te brengen:

  1. Reputatie opbouwen door interessante artikelen te publiceren, die je zichtbaar maken
  2. Een extra detail aan je product toevoegen dat uniek is (voorbeeld: stofzuiger-snoer dat 5 meter langer is dan bij andere stofzuigers: de Bosch Free’e)
  3. Een detail van je product uitvergroten in je marketing (metallic lak met miljoenen metaaldeeltjes – de preventieve claim van Audi)
  4. Veel enthousiastere klanten hebben dan anderen
  5. Zelf enthousiaster zijn dan je concurrenten (veel bedrijven zijn saaaaai)
  6. Een bizarre methode (afvallen met vreetbuien: The Four Hour Body)
  7. Verhalen vertellen die klanten emotioneel raken en in beweging brengen (gooi een iPhone 5S in de blender)
  8. Ongebruikelijke kanalen gebruiken voor je marketing en sales
  9. Psychologische triggers gebruiken die klanten hebberig maken (Booking.com)
  10. Je kwetsbaar opstellen (Spotify verdient veel minder aan jou dan iTunes)

Veel succes en ik houd me aanbevolen voor andere leuke voorbeelden van bedrijven die contrast gebruiken! Zet ze gerust hieronder in de reacties.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: