Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Hoe voorkom je dat concurrenten je kopiëren?

Aartjan van Erkel

in Content marketing en Copywriting

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Voor een succesvol business-model heb je volgens het boek Running Lean een paar dingen nodig. Een daarvan is een ‘oneerlijk voordeel’. Een voorsprong die jij hebt op je concurrenten die niet te kopen of te kopiëren is.

Running Lean - Ash Maurya

Het boek Running Lean van Ash Maurya, over succesvolle business-modellen voor start-ups.

Het is zó’n groot voordeel, dat het bijna oneerlijk is.

Veel ondernemers hebben geen oneerlijk voordeel. En daardoor zijn ze niet zo succesvol.

Of ze zijn wel succesvol, maar worden op een dag weggedrukt door een concurrent die hetzelfde doet maar dan beter. Zoals Toyota, Apple, Microsoft en Google hebben gedaan.

Goed nieuws: je maakt jezelf ook onmogelijk om te kopiëren door de woorden die je gebruikt. In dit artikel vertel ik  hoe dat zit, en geef ik voorbeelden.

Ik kreeg dit inzicht door het boek Running Lean, over het opzetten van een succesvolle start-up. Daarvoor zijn volgens auteur Ash Maurya een aantal dingen nodig, zoals een probleem, een oplossing, een unieke propositie, kanalen, doelgroepen…

En dus dat oneerlijke voordeel. Een aspect van je bedrijf dat door anderen niet makkelijk te kopiëren of te kopen is. Dit is meestal het lastigste om voor elkaar te krijgen.

Stel: een ander bedrijf gaat precies hetzelfde product maken als jij, maar dan in een fabriek in India en voor eenderde van de prijs. Heb je dan nog een business?

Of stel: je biedt een betaalde dienst aan waarvoor Google, Apple of je grootste concurrent opeens een gratis alternatief op de markt brengt? Heb je dán nog een business?

Nee? Dan heb jij ook geen oneerlijk voordeel.

Het boek noemt 8 voorbeelden van oneerlijke voordelen:

  1. Inside informatie
  2. Aanbevelingen door experts
  3. Een dream team
  4. Persoonlijke autoriteit
  5. Extreem groot netwerk
  6. Community
  7. Bestaande klanten
  8. SEO ranking (hoe hoog sta je in Google)

Allemaal dingen die je concurrent niet snel kan claimen, imiteren of inkopen.

Het viel me op dat het geheim bij 3 van deze 8 oneerlijke voordelen zit in de woorden die je gebruikt. Het zijn deze 3:

Persoonlijke autoriteit

Door regelmatig iets te publiceren dat je klanten handig vinden en waaruit je expertise blijkt, bouw je stap voor stap een onverwoestbare persoonlijke autoriteit op. Dat is onweerstaanbaar voor klanten. Je hoeft geen vriendjes te zijn met journalisten, je hoeft geen boek te gaan schrijven, en je kunt vandaag nog beginnen. Want publiceren is nog nooit zo makkelijk geweest dankzij internet (bloggen, Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube). En je bereik is onbeperkt.

Ook je unieke persoonlijkheid valt hier wat mij betreft onder. Hoe jij de dingen zegt, de verhalen die jij vertelt, de sympathie die jij oproept: allemaal dingen die niet te kopiëren zijn. Als je dit goed doet, willen klanten ALLEEN MAAR met jou zaken doen. Jij bent namelijk leuk.

Misschien denk je: Ja, maar de concurrent kan toch ook een eigen unieke persoonlijkheid in zijn marketing en sales leggen? Klopt, maar dat is heel lastig, mislukt vaak en kost in elk geval veel tijd. In die tijd ben jij vrolijk doorgegaan met het uitbouwen van je persoonlijke autoriteit en je voorsprong.

Community

Doordat je interessante content publiceert – bijvoorbeeld artikelen, slides, video’s, foto’s, audio-opnamen, tweets, nieuwsbrieven – bouw je een lijst van volgers op. Als je het goed doet, krijg je zelfs fans. Die noem JIJ natuurlijk niet zo, maar ze noemen ZICHZELF jouw fans. Dit is bizar om mee te maken. Op dat moment weet je dat je jouw eigen community hebt. Zelf verdiend: dat komt gewoon doordat je goed bent, daarvoor steeds het bewijs op internet zet en veel geeft.

Community is dus niet alleen een oneerlijk voordeel. Het is ook het bewijs dat je marketing onweerstaanbaar is.

SEO ranking

Al die artikelen en andere content maken je uiterst vindbaar. Klanten die zoeken in Google vinden je door de woorden die in je artikelen, updates of andere content voorkomen. Ook op Facebook, LinkedIn en Twitter word je  goed vindbaar door woorden en hashtags die je gebruikt.

Door de recente aanpassingen aan het Google-algoritme is SEO ranking tegenwoordig niet meer snel scoren. Het is eerder langzaam scoren. Langzaam, maar zeker. Sites die voortdurend goede content toevoegen, en waarnaar spontaan door anderen wordt gelinkt – bijvoorbeeld vanaf social media – beschouwt Google nu als de beste sites en toont die hoog in de zoekresultaten.

Het kost wel tijd. Maar als je het regelmatig publiceren van content beschouwt als normaal onderdeel van je marketing en sales, dan heb je die tijd ook. Je blijft dit gewoon elke week of elke maand doen. Ik doe het zelf al jaren en krijg al mijn klanten via artikelen, nieuwsbrieven en social media.

Dus: via mijn woorden. En jij?

Beluister dit artikel:

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: