Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

De 3 benodigdheden voor nieuwe marketing

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Doe jij aan oude marketing of nieuwe marketing?

De 3 benodigdheden voor nieuwe marketing
Deze foto staat voor: nieuwe marketing.
Een symbool voor oude marketing zou zijn:
een mug die zoemt bij je oor.

Oude marketing is: je klanten onderbreken bij wat ze aan het doen zijn.
Je stoort je klant dus eigenlijk, door hem jouw marketingboodschap onder zijn neus te duwen.

Je stoort je klant bijvoorbeeld terwijl hij:

  • Naar een hockeywedstrijd van zijn dochtertje kijkt (want jouw reclamebord staat langs het veld)
  • De krant leest (want jouw advertentie staat tussen de interessante nieuwsberichten)
  • Radio luistert (want jouw reclamespot is te horen)

Klanten zijn helemaal gewend aan dit soort marketing, want ze worden er natuurlijk mee doodgegooid. Door die gewenning is het de vraag of oude marketing nog erg goed werkt als je klanten wilt verleiden om iets bij jou te kopen.

Reclamejongens leven van oude marketing. En ze zijn er ook heel goed in. Soms bedenken ze nog best een leuke campagne of commercial, die verkoop oplevert.

Maar ondertussen is er een nieuwe golf op gang gekomen.

Klanten zijn namelijk een beetje klaar met die oude marketing. (Jij zelf misschien ook wel.)
Pff, kunnen ze een keer wat nieuws bedenken?

En klanten zijn inmiddels ook beter gewend. Er zijn namelijk ondernemers en bedrijven die nieuwe marketing toepassen om hen te verleiden. En dat voelt veel prettiger.

Even terug naar de basis: Wat wil je precies bereiken met je marketing?

In principe natuurlijk vooral: meer verkoop. Daarom steek je er veel geld en tijd in: je wilt dat terugverdienen met meer verkoop.

Marketing kan daar op 3 manieren bij helpen:

  • Je wilt dat klanten je vinden
  • Je wilt dat klanten je vertrouwen
  • Je wilt aan je klanten verkopen

Met oude marketing werkt dat ongeveer zo:

  • Vinden: je radiospot tettert in hun oren terwijl ze eigenlijk naar het nieuws willen luisteren
  • Vertrouwen: je hebt de spot laten inspreken door een bekend persoon met een warme stem
  • Verkopen: je doet een kortingsaanbieding

Werkt het? Soms wel.

Is het écht verleidelijk en vertrouwenwekkend? Mwah.

En ondertussen kost het klauwen met geld.

Nieuwe marketing werkt anders. Je voert geen campagnes meer via peperdure traditionele media – radio, TV, advertenties – maar je gebruikt internet.

Op internet heeft je klant de touwtjes in handen. Massale campagnes werken daardoor minder goed. Ook al proberen spamboeren het nog wel. Maar: spamfilters vangen al die shit op, en irritante banners worden simpel weggeklikt.

Je klant storen bij wat hij aan het doen is, kan dus bijna niet op internet. (Heerlijk, vindt je klant).

Je zult dus zijn aandacht, vertrouwen en aankoop op een andere manier moeten verdienen.

Internet maakt dat gelukkig mogelijk, met middelen die ook nog eens heel leuk zijn om te gebruiken.

Met nieuwe marketing werkt verkoop zo:

  • Vinden: je schrijft regelmatig artikelen en zet die op je website. Je website wordt daardoor opeens veel beter vindbaar in Google op al die onderwerpen waar je over schrijft. Wist je dat Google websites negeert waar zelden iets aan wordt toegevoegd dat zó interessant is dat andere websites ernaar gaan linken?
  • Vertrouwen: je artikelen zijn zó interessant, dat klanten ze aanbevelen en doorsturen in hun netwerk en zich aanmelden voor je nieuwsbrief. Een aanbeveling die je klant krijgt van iemand die hij vertrouwt is onbetaalbare reclame.
  • Verkopen: je stuurt regelmatig een aantrekkelijk aanbod naar je mailinglijst, waar alleen maar mensen op staan die geïnteresseerd zijn, jou toestemming hebben gegeven om hen te mailen en die je dus niet stoort met je aanbod.

Artikelen schrijven kost je geen geld, alleen tijd. Vergelijk dat eens met een reclamecampagne: die kost veel geld, en veel tijd. Maar die investering heeft maar één keer effect. Na het vertonen van je advertentie of spot wordt die meteen vergeten.

Maar als je artikelen eenmaal op je site staan, blijven ze voor altijd zorgen voor meer vindbaarheid, vertrouwen en verkoop. Jaar na jaar.

Veel succes met deze nieuwe marketing!

Beluister dit artikel:

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: