Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

3 verkooptips van een slimme Italiaanse kleermaker

Aartjan van Erkel

in Neuromarketing en Online marketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Vlak voor kerst was ik in Italië – mijn vrouw Chiara is namelijk een mooie Italiaanse – en stapte ik binnen bij de Sartoria al Corso in Rome. Een typisch Italiaanse kleermakerszaak voor heren waar je prachtige pakken en overhemden koopt die door henzelf gemaakt zijn.

Kleermaker Elio uit Rome

Kleermaker Elio Gabizon uit Rome.

Ik ontdekte dat deze kleermaker een verkooptechniek gebruikt met 3 elementen, die ik inspirerend vind voor ondernemers.

Draag je soms overhemden? Stel je dan even de volgende situatie voor. Je geeft een belangrijke presentatie. In de zaal is het nogal warm. Je jasje gaat dus op een gegeven moment uit. Wat is het eerste dat je daarna doet? Voor het oog van je hele publiek omstandig je overhemd terugstoppen in je broek, want die dingen blijven zelden goed zitten.

Een beetje genant, eigenlijk. Herkenbaar? Als je vrouw bent, ken je dit probleem misschien ook wel.

Kleermaker Elio van de Sartoria al Corso heeft daar iets handigs op gevonden. Hij ergerde zich aan die uit-de-broek-kruipers en ontwierp daarom een overhemd dat gegarandeerd altijd goed blijft zitten. Alle overhemden in zijn winkel zijn voorzien van een speciale voorziening, die ervoor zorgt dat je er de hele dag onberispelijk uitziet.

Geen risico meer dat je voor een volle zaal staat terwijl de hele achterkant van je hemd uit je broek hangt.

Ik vertel je zo het geheim van die overhemden, waarvan ik er meteen een paar heb gekocht. Maar eerst dit. Tot het moment dat ik Elio sprak, hadden uit-de-broek-kruipers mijn aandacht niet. Ik was me niet echt bewust van het probleem. Pas toen deze kleermaker er een grap over maakte, realiseerde ik me: regelmatig sta ik ten overstaan van een zaal met klanten mijn overhemdpanden in mijn broek te stoppen. Niet zo chic.

Rasverkopers maken klanten eerst bewust van hun probleem. Doordat deze ondernemer me wees op dit probleem waarvan ik me nog niet bewust was, was ik ineens zeer geïnteresseerd in zijn product.

Je wilt misschien weten wat er zo speciaal is aan die overhemden. De slimme voorziening die Elio heeft toegevoegd aan het ontwerp van zijn hemden is eigenlijk heel ouderwets vertelde hij me, maar volledig in onbruik geraakt.

Het is een beetje een raar praatje, maar daar gaat-ie. Er zit een extra knoopje helemaal onderaan het voorpand. En midden onderaan het achterpand zit een smalle band stof die je onder jezelf doorhaalt en vastmaakt aan de extra knoop. Simpel en het geeft je een zeker gevoel op momenten dat alle ogen op je gericht zijn.

Deze kleermaker doet een paar slimme dingen:

  • Zijn product is de oplossing voor een veelvoorkomend probleem, waardoor hij uniek is op een markt met veel concurrentie (er zijn 339 kleermakers in Rome alleen)
  • Hij maakt klanten eerst bewust van hun probleem, voordat hij de oplossing noemt => teken van de rasverkoper
  • Hij kiest een vrij ernstig probleem: genante situaties in het bijzijn van klanten!

3 verkooptips voor ondernemers, geïnspireerd door Elio:

  1. Wat is het probleem dat jij oplost voor je klanten? Zorg dat je deze vraag altijd direct kunt beantwoorden.
  2. Wijs jij klanten op dit probleem? Maak klanten daar altijd eerst bewust van voordat je jouw oplossing aanbiedt – bijvoorbeeld op je website of in je nieuwsbrieven.
  3. Is het probleem ernstig genoeg? Los een probleem op dat klanten per se willen oplossen omdat ze er risico door lopen: bijvoorbeeld voor gek staan of omzet mislopen.

Helaas vertelt de website van deze ondernemer helemaal niets over de unieke overhemden. En Elio stuurt geen nieuwsbrieven, doet bijna niets met social media en schrijft geen blog. Hij mist daardoor net als heel veel ondernemers enorm veel kansen op internet.

Een paar toevoegingen aan zijn website, af en toe een nieuwsbrief en wat berichtjes op Facebook en Twitter kunnen veel herhaalaankopen opleveren –  als hij het slim aanpakt. Veel klanten zouden het waarschijnlijk ook leuk vinden om af en toe iets te horen van deze sympathieke ondernemer (ik ook).

Wil je weten hoe nieuwsbrieven jou als ondernemer veel extra omzet kunnen opleveren? Hoe je snel een grote mailinglijst met geïnteresseerde klanten opbouwt? En hoe je met Twitter, Facebook of een blog extra klanten krijgt? Bekijk een video over de 5 redenen dat ondernemers weinig omzet maken met hun nieuwsbrief.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: