Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Wat te doen als een klant je keiharde kritiek geeft?

Aartjan van Erkel

in Content marketing en Storytelling

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Laatst kreeg ik een mail van een lezeres waardoor ik de hele dag een rotgevoel had.

De mail begon zo:

“Ik wil even kwijt dat ik je manier van verkoop wel erg irritant vind. Ik heb mijn best gedaan om de video’s uit te kijken maar heb ze op het laatst toch weg geklikt. Het kost mij echt heel veel tijd en je kan veel sneller tot je doel komen.”

Ze reageerde op een van de video’s van 10-15 minuten die ik de afgelopen tijd opnam, over meer omzet maken met je nieuwsbrief. Pikant detail: in de video’s geef ik tips, zonder iets te verkopen 🙂

Inmiddels zie ik deze ongezouten mail niet meer puur als kritiek. Ik heb er 7 dingen van geleerd, ik vertel zo welke 7 dingen.

Mijn rotgevoel kwam doordat ik veel liefde in die video’s heb gelegd. Niet om pathetisch te klinken – het is gewoon zo. Ik geef een aantal tips waarover ik zelf verrast en enthousiast ben: ze hebben bij mij ervoor gezorgd dat mijn mailinglijst veel omzet oplevert en sterk groeit. Ik heb er lol in om jou dit waardevolle materiaal te geven, want het lukt jou ook als je het zo aanpakt.

Video’s opnemen lag buiten mijn comfort zone. Ook daardoor kwam die mail hard aan.

Tips geven is allemaal hartstikke leuk, maar natuurlijk ben ik ook ondernemer. Dus heb ik na het publiceren van de serie van 3 video’s een aanbod gedaan: mijn nieuwe cursus Onweerstaanbare e-mailmarketing. Want het moment kan komen dat je eraan toe bent om een volgende stap te zetten voor betere resultaten, en mijn hulp daarbij wilt.

Wat te doen als een klant jou ook keiharde kritiek geeft als je informatie weggeeft via internet en nieuwsbrieven? Kritiek vertelt je als ondernemer minstens 7 dingen, realiseerde ik me toen ik bijkwam van de schrik:

  1. Je bent zichtbaar
  2. Je laat zien wat je kan en wat dat oplevert
  3. Je hebt iets te verkopen dat niet voor iedereen bedoeld is
  4. Je volgers zijn niet allemaal klaar voor je product of dienst
  5. Je volgers hebben weerstanden en twijfels
  6. Je artikelen en video’s kunnen altijd beter, dus kritiek hoort erbij
  7. Je lezers zijn betrokken als ze kritiek leveren, anders hoor je ze niet (de schrijfster van de mail is nog steeds geabonneerd op deze mails)

Mijn advies is dus: bedank je klant dat ze de moeite heeft genomen om feedback te geven. Want haar kritiek is waarschijnlijk geboren uit een of meer van deze 7 punten. Een mooi stukje wijsheid staat ook in het boek De vier inzichten van Don Miguel Ruiz over de wijsheid van het pre-Azteekse volk de Tolteken: “Vat niets persoonlijk op”.

Als je meer omzet wilt maken via internet, is dit de strategie die ik je aanraad: geef voortdurend informatie die voor je klanten extreem waardevol is, en breng daarna altijd ook je betaalde aanbod onder de aandacht.

Geef materiaal weg waardoor je denkt: “Ik ben hartstikke gek”. Dat denkt je lezer namelijk ook: “Hij is gek dat hij dit zomaar weggeeft! Ik ga het naar iedereen doorsturen.” Vind je dit een interessant sneeuwbaleffect? 🙂

Je krijgt dus niet alleen kritiek, je gaat je ook nog ongemakkelijk voelen als je veel cadeau geeft. Valt soms niet mee, maar levert veel op.

Als jij trouwens een van de honderden mensen was die enthousiast reageerden of zich aanmeldden voor de cursus: veel dank, ik ben daar trots op!

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: