Pas op Apple, nu Steve Jobs dood is gebruik je de verkeerde woorden

Apple en andere ultra-succesvolle bedrijven doen één ding iets beter dan al hun concurrenten. Ze vertellen namelijk iets over zichzelf dat die andere bedrijven niet vertellen.

Na de dood van Steve Jobs blijkt dat hij zijn opvolger Tim Cook misschien niet zo goed heeft uitgelegd wat dat ene ding was dat hij altijd vertelde over Apple. Ik ben een beetje bang voor Apple dat ze daardoor weleens van hun troon kunnen gaan vallen.

Het probleem openbaart zich bijvoorbeeld in een sorry-brief die Tim Cook pasgeleden schreef. Het was naar aanleiding van de slecht werkende kaarten-app op de nieuwe iPhone 5.

Aan die brief zie je dat Apple misschien vergeten is wat het altijd zo anders maakte dan al die andere technologiebedrijven.

Want dit is de eerste zin van de brief:

“At Apple, we strive to make world-class products that deliver the best experience possible to our customers.”

In gewonemensentaal:
“Apple maakt de beste computers”.

Maar dat is niet wat Apple zo succesvol heeft gemaakt. Want dat zinnetje zou op het mission statement kunnen staan van iedere willekeurige bouwer van computers, telefoons of tablets.

Steve Jobs zei iets heel anders over Apple. Toen Jobs halverwege de jaren ’90 terugkeerde bij het bedrijf dat hij ooit mede oprichtte, vond hij dat Apple de verkeerde dingen vertelde en de verkeerde producten maakte. Hij besloot de oorspronkelijke filosofie terug te brengen. Dat was bijvoorbeeld te zien aan een bekroonde reclamecampagne uit 1997, getiteld Think Different.

De tekst van de commercial was:

“Here’s to the crazy ones. The rebels. The troublemakers. The ones who see things differently. While some may see them as the crazy ones, we see genius. Because the people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do.”

In gewonemensentaal:

“Apple bekijkt alles anders. Daardoor zijn onze computers vernieuwend.”

Apple wordt precies als alle anderen als ze vergeten dat ze het stoutste jongetje uit de klas zijn. De challenger in de markt die durft wat niemand anders durft, en bedenkt wat niemand anders bedenkt.

Dat was altijd WAAROM ze deden wat ze deden. En waarom veel mensen alléén maar een iPhone willen en niets anders. En het is wat ultra-succesvolle bedrijven anders maakt dan de rest: ze vertellen WAAROM ze bestaan. Het geheim zit hem dus in de woorden die ze gebruiken over zichzelf.

Minder succesvolle bedrijven vertellen heel goed WAT ze doen en HOE. Maar het probleem is: hun klanten raken daardoor niet overtuigd. Niet écht. De Engelse auteur Simon Sinek legt dat briljant uit in zijn boek Begin met het waarom.

Écht overtuigd raken klanten door het WAAROM van een bedrijf. Want dat roept een gevoel bij ze op. Apple is bijvoorbeeld aantrekkelijk voor mensen die houden van eigenwijs en tegendraads. Die mensen hebben daardoor een goed gevoel bij hun iPhone of MacBook.

Spreek je niet het gevoel aan van je klant, dan verleid je hem ook niet tot een investering. Want het gevoel huist in het onderbewuste brein, en daar worden alle beslissingen genomen.

Hoe zit dat bij jouw bedrijf? Vertel jij op je website duidelijk aan klanten WAAROM je het allemaal doet?

Ik ben benieuwd naar jouw WAAROM.
Schrijf je hem in de reacties?




31 reacties ↓

#1 wendelien vos op 9-10-2012 om 12.13 uur

prima analyse Aartjan, ik ben het helemaal met je eens. Jammer dat Apple nu ‘gewoon’ gaat worden, net als alle anderen… Vreemd ook dat ze zelf kennelijk niet in gaten hebben wat hen bijzonder maakt.

#2 Michel Hoetmer op 9-10-2012 om 12.15 uur

Inderdaad geen fraaie taal. Maar ik vrees dat je het boek ‘Het begint met waarom’ van blaaskaak Simek iets te serieus neemt. Even heel platvloers: het maakt de meeste mensen geen reet uit wat het ‘waarom’ achter een bedrijf is. Daar sta ik ook geen moment bij stil (ondanks dat ik redelijk wat Apple spulletjes heb gekocht).

Zie ook mijn blog over dit boek: http://gekopboeken.com/2012/04/21/begin-met-het-waarom-de-gouden-cirkel-van-ondernemen/

#3 Marijke op 9-10-2012 om 12.21 uur

Aartjan,

wat een sterk artikel. dit is nog eens extra verhelderend! Waarom ik het allemaal doe, dat moet uit mijn website “ademen”. Dank je wel!

Waarom doe ik het? Omdat ik coaches en therapeuten in Nederland een boost weil geven zodat ze op de kaart komen. Ik doe het anders en vernieuwend omdat ik een methode gebruik waarmee ik deze mensen kan helpen om hun belemmerende mindset ongedaan te maken en in hun kracht te gaan staan en in zichzelf te geloven met al hun ervaring, deskundigheid, en WAARDE. en daarnaast leer ik ze hoe ze marketing kunnen doen in “flow”, dus op een ontspannen manier, zonder te “verkopen”.

Groeten,

Marijke

#4 Mike van Hoenselaar op 9-10-2012 om 12.22 uur

Ik vind de eerste zin nou niet echt een bewijs dat Apple aan het veranderen is. Nu ben ik een fanboy en is objectiviteit een stuk moeilijker.

Toch voel ik dat je over 1 a 2 jaar weer wow roept als Apple je TV/Onderwijs of Sport verder aanpakt. En dan krijgt Tim Cook eindelijk een streepje achter zijn naam.

Ik vraag me af als niemand zou weten dat Steve Jobs er niet meer zou zijn en de iPhone 5 zou uitkomen. Hoeveel zouden dan anders reageren?
Interessant he?! :-)

De eerste zin is wel product based. Het hoe. Door world-class products. Daar proef je niet echt het waarom in inderdaad. Ik proef ook wat menselijkheid door het woordje strive in plaats van egotripperij als merk. Maar goed dat was dan ook nodig als je een excuusbrief gaat schrijven.

PS: Waarom eigenlijk rode tekst gebruiken bij het reageren? Is dit getest?

#5 Michel Hoetmer op 9-10-2012 om 12.27 uur

@Marijke Met alle respect: je gebruikt nogal wat containerbegrippen en clichés (in je kracht gaan staan, een methode, belemmerende mindset, etc). Mij is absoluut niet duidelijk wat er nou zo bijzonder aan jouw verhaal is. Kun je concreet aangeven wat er bij jou zo vernieuwend is?

#6 ewald verhoog op 9-10-2012 om 12.41 uur

Ben het eens dat Apple op deze manier een middelmatig inside out productgericht bedrijf wordt. Ze appelleren met hun brief helemaal niet aan de trots van hun ‘volgelingen’.
Ik zit nu hard te denken welke woorden ze hadden kunnen gebruiken om te onderstrepen waarom het nog steeds wat over je zegt als je van de ‘ apple-kerk’ bent. Volgens mij wil je met het openklappen van je mac en het witte snoer van je i-pod en je i-phone laten zien dat je creatief bent. (ik ook, dus). Maar het is wel moeilijk om dat te benoemen zonder dat het tegen je gaat werken.

Ik ben het erg eens dat ze excuus maken. Maar wat kan ik nou aan mijn vrienden zeggen waarom ik toch gaaf ben dat ik van Apple ben?
Hoe zie jij dat, Aart-Jan? Was het denk je genoeg geweest om de eerste zin te veranderen in ” we strive to make products to suck the marrow out of life ” ?

#7 Evelien Snel op 9-10-2012 om 12.57 uur

Hoi Aartjan,
helemaal mee eens, dit is niet de taal die we van Apple gewend zijn. Zelf ben ik erg enthousiast over het boek “Start with Why”, en ik heb het een tijdje geleden ook gebruikt als uitgangspunt voor een voordracht over mijn bedrijf, die heel goed ontvangen werd door collega-ondernemers.

Maar ik kreeg ook de feedback: “Het is leuk dat we weten waarom jij doet wat je doet, maar wat is nou precies het voordeel daarin voor de klant?” Ik merk zelf ook, dat mijn verhaal daar niet logisch doorloopt.
“Ik doe alleen dingen die ik leuk vind. Volgens mij is dat een garantie voor de beste kwaliteit.” Die stelling lijkt me duidelijk genoeg, maar blijkbaar was die niet door iedereen opgepikt.

Het was heel verfrissend om op die manier mijn voordracht voor te bereiden en uit te voeren, maar op mijn website heb ik het nog niet in deze vorm gebracht. Ik hik aan tegen de overgang tussen waarom ik doe wat ik doe en waarom dat voor de klanten zo gunstig is.

Moet ik de stelling gewoon poneren en dan hopen dat “men dat wel begrijpt”?

#8 Michel Hoetmer op 9-10-2012 om 13.06 uur

@Evelien Wellicht handig om jezelf af te vragen: zijn mijn klanten wel geïnteresseerd in jouw waarom? (zoals uit sommige reacties blijkt: niet).

Zoiets neigt naar een ‘ik-verhaal’. Dat wil de klant helemaal niet horen. Die wil gewoon antwoord op de vraag (vanuit zijn optiek): ‘wat heb ik er aan?’ Als dat dan toevallig spoort met jouw waarom is dat een leuke meevaller. Maar écht nodig is het niet. Kijk naar geweldig succesvolle bedrijven zoals: Shell, Unilever, Proctor en Gamble en vele anderen.

De gemiddelde klant zit helemaal niet te wachten op paarse koeien of blauwe bananen. Het is leuk geklets van marketinggoeroes, maar de veel bedrijven zijn al jaren succesvol zonder kletsverhalen. Zie ook: http://succesinzaken.com/2012/08/23/ben-jij-uniek-over-paarse-koeien-en-blauwe-bananen/

#9 Mischa op 9-10-2012 om 13.45 uur

Aartjan,

Heel inspirerend is Sinek’s Golden Circle. Dat mensen kopen waarom je het doet en niet wat je doet.

Het is niet altijd evident om de vinger te leggen op waarom je doet wat je doet. Mijn waarom is eerlijkheid en respect.

Je vrije vertaling “Apple bekijkt alles anders. Daardoor zijn onze computers vernieuwend.” raakt nog niet echt de kern, vind ik. Wel dat Apple anders denkt, dat is hun Waarom. Zonder meer.

Het is niet zozeer dat hun computers daarom vernieuwend zijn. Zoals Sinek zegt ze ‘Apple maakt toevallig fantastische computers’. Het anders denken bewees Steve Jobs door na zijn ontslag bij Apple ook van NeXT en Pixar miljoenenbedrijven te maken. Door anders te denken.

De opdracht voor Tim Cook is dan ook allesbehalve een gemakkelijke. Een rol speelt of zijn ego niet groter is dan het Waarom van Apple. En of Steve Jobs’ testament over zijn Waarom duidelijk genoeg is.

Waar het anders denken van Apple heel sterk naar voren komt, is in iTunes. Daarmee heeft Apple zo’n beetje in zijn eentje de complete muziekindustrie op zijn kop gezet.

Start with Why (ook in het Nederlands beschikbaar) is een aanrader. In zijn TEDtalk legt Sinek de essentie van het boek in 18 minuten uit: http://goo.gl/ENF2Y.

#10 Evelien Snel op 9-10-2012 om 13.55 uur

@Michel. Tja, ik weet het niet. Volgens het boek “Start with Why” dus wel. Dat is het centrale punt van de methode-Sinek. Ik zit hier niet om dat te verdedigen, ik toets het op bruikbaarheid en daarom discussieer ik er graag over. Feit is dat de voordracht van Sinek op TED mij een positief gevoel gaf.

Overigens doen paarse koeien het heel goed sinds de Milka-reclame. Er zijn al schoolkinderen die geen roodbonte of zwartbonte, maar paarsbonte koeien tekenen!

#11 Michel Hoetmer op 9-10-2012 om 14.14 uur

@Evelien Ik deel het enthousiasme over ‘Start with why’ absoluut niet. Zijn TED-spreekbeurt is nog wel aardig. Maar het boek deugt verder van geen kant. Het staat vol met feitelijke onjuistheden en de auteur manipuleert de (historische) feiten zodanig dat het overtuigend klinkt. Kijk maar even naar mijn recensie (wat ik daar vertel is gemakkelijk te controleren).

Sinek verslijt zijn lezers voor totale onbenullen, zoiets als de kinderen die jij aanhaalt en niet weten dat die koeien geschilderd zijn. Maar kinderen weten wel meer niet. Van volwassenen mogen wij toch wel enige algemene ontwikkeling verwachten?

Wellicht de grootste fout in het boek is Sineks model van ons brein. Ons brein gaat helemaal niet over ‘de waaromvraag’. Zie oa. Prof. Victor Lamme met ‘De vrije wil bestaat niet’ en ook bijzonder interessant ‘Het slimme onbewuste’ van Ab Dijksterhuis. Verreweg de meeste dingen doen wij op de automatische piloot (precies wat Aartjan ook zo vaak vertelt).

Voorts voert de auteur tot vervelens toe dezelfde bedrijven op. En hij herhaalt zichzelf eindeloos (soms zelfs letterlijk hele stukken tekst).

#12 Evert Jan Koning op 9-10-2012 om 14.48 uur

Interessante discussie over Why. Even los daarvan, uitstekend om de essentie te zoeken van grote corporate merken Aartjan!
World Class Products’ (Cook) is denk ik niet waar consumenten op verjaardagen enthousiast over zijn wanneer ze het over Microsoft, HP of Apple hebben.
Wel over ‘een wereldidee’.

Het gaat om idealen en ideeën. Niet om producten.

#13 Ingrid Langen op 9-10-2012 om 15.00 uur

Leuk artikel en nog leukere discusie: want is het ‘waarom’ nou belangrijk of niet. Teruggrijpend op de TEDtalk van Simon Sinek: hij zegt ergens ook (in het stukje dat gaat over de massale opkomst bij de ‘I have a dream’ speech van Martin Luther King dat die mensen niet gekomen waren voor de speech, maar vooral voor henzelf. Omdat ze zich aangesloten voelden bij het gedachtegoed van deze man.
En volgens mij zit daar ook de kracht van jouw ‘waarom’: jouw doelgroep voelt zich aangesloten bij jouw drijfveren, heeft er vertrouwen in dat je hun vraag kunt oplossen en wil daarom klant bij je worden. In jouw ‘waarom’ moet ook de betekenis voor je klant zijn opgesloten. Wanneer dat niet het geval is dan verlies je de aansluiting.

#14 Hans van der Mey op 9-10-2012 om 15.39 uur

Eigenwijs en tegendraads. Dat is Apple natuurlijk allang niet meer. Het landschap is totaal anders. Bezit heerst. Maar wat is Apple dan wel? Een ronkende geldmachine. Met iedereen als doelgroep. En ja, daar past wel eens een correcte excuusbrief bij. Vindt de Apple van nu. Overigens zal één brief het beeld van Apple zeker niet veranderen. Ze moeten wel oppassen. Samsung groeit en groeit! Recent rechtszaken voeren tegen Samsung om de Galaxy toestellen in Nederland te verbieden oogt veel sneuer. Maar goed, dat zijn geen teksten….

#15 Michel Hoetmer op 9-10-2012 om 15.48 uur

Inderdaad leuke discussie. Jammer dat mensen zich zo vastklampen aan Sinek en zijn gedachtenkronkels. Hoop niet dat ik er mensen mee beledig. Ik hoop ook niet dat ik jullie beledig wanneer ik beweer dat Apple toch nog lang geen reus is (inderdaad wel een aardige geldmachine). Het inspireerde me een blogje te schrijven. Dan kunnen jullie zelf beoordelen of dat ‘waarom’ écht zo belangrijk is.

http://succesinzaken.com/2012/10/09/het-succesvolste-bedrijf-ter-wereld/

#16 Hans van Willigenburg op 9-10-2012 om 16.48 uur

Meeliften op Apple is slim, AartJan.

Maar ook sterk?

Liever lees ik meer alledaagse ‘bewijzen’ van je waarom-theorie.

#17 Evelien Snel op 9-10-2012 om 18.00 uur

Ik ben zeker niet beledigd. Ik geniet van inhoudelijke tegenargumenten.

Om eerlijk te zijn heb ik het boek van Sinek niet gelezen, ik heb alleen die TED-talk gezien. Ik sluit niet uit, dat het mogelijk is om klikklare onzin zó briljant te presenteren, dat ik het aanzie voor een goed idee.

Ik ben wel erg benieuwd naar Aartjan’s reactie op deze discussie…

#18 Michel Hoetmer op 9-10-2012 om 18.12 uur

@Evelien Dat maakt inderdaad verschil. Zijn TED-talk is in principe alles wat hij te vertellen heeft en dat doet hij overtuigend.

#19 Aartjan op 9-10-2012 om 22.00 uur

@Michel

Leuke felle bijdrage van je, dank! :-)

Prima dat je kritisch bent op de gouden cirkel van Sinek en op zijn manier van schrijven. Je maakt inderdaad wat mij betreft een goed punt dat er ook zat bedrijven zijn die niet zo duidelijk maken wat hun WAAROM is en toch succesvol zijn geworden.

Maar waar ik het echt niet met je eens ben is wanneer je zegt dat Sinek onzin praat over het brein. Het is te kort door de bocht om te zeggen dat mensen alleen getriggerd worden door what’s in it for me.

Als een bedrijf vanuit zijn tenen uitlegt waarom ze er zijn en wat ze willen veranderen aan de wereld, kan dat een gevoel oproepen als jij datzelfde ding belangrijk vindt. Sympathie door een gezamenlijk doel of overtuiging is een van de principles of persuasion, en dat is niks geen kletsverhaal Michel :-)

@Mike
Ik ben inderdaad benieuwd of Apple zijn fanboys en girls tevreden gaat stellen met weer allerlei vondsten en verrassende, eigenwijze innovaties. We zullen het zien!

En nee, geen seconde nagedacht over de rode tekst in de reacties :-)

@Hans
Meeliften op Apple, dat heb ik helemaal niet nodig joh :-)
Alledaagse bewijzen van succesvolle bedrijven dankzij een aansprekend WAAROM zijn er zat. Lees bijvoorbeeld het WAAROM van Ditzo en het WAAROM van Triodos Bank.

@Mischa
Bedankt voor de aanvullingen en de link naar het TED-filmpje!

@Evert Jan
@Ingrid
Tnx :-) Eens.

#20 Aartjan op 9-10-2012 om 23.42 uur

@Ewald
Wat eerder kwam dan de creatievelingen die Apple omarmden was volgens mij dat Apple het merk was van de rebellen, de anders denkenden. Dan trek je automatisch ook de creatieven aan :-) Wat Cook zal moeten blijven doen is denk ik wat Jobs steeds heeft gezegd, zoals ook in het voorbeeld van de Think Different-campagne. Dus laten zien dat je anders bent, en waarom je dat zo belangrijk vindt. Je hoeft niet steeds een nieuw WAAROM te bedenken, je moet hetzelfde gewoon voortdurend blijven herhalen. Dat is wat een paar keer is misgegaan in de geschiedenis van het bedrijf, en wat nu ook zou kunnen misgaan als ze blijven communiceren zoals Cook in die sorry-brief.

#21 Michel Hoetmer op 10-10-2012 om 09.06 uur

Wat Cook deed is toch aardig in lijn met het gedachtengoed van Jobs (of niet soms):

‘Sometimes when you innovate, you make mistakes. It is best to admit them quickly, and get on with improving your other innovations.’ – Steve Jobs

#22 Michiel van Zuijlen op 10-10-2012 om 15.19 uur

Ik heb zelf het idee dat Apple zijn populariteit vooral aan gebruiksgemak en vormgeving te danken heeft, en een dosis hype. Niet aan hoe “tegendraads” ze zeggen te zijn. Als Windows gebruiker kun je je met gemak tegendraadser noemen: je hoort niet bij het grootste merk waar iedereen als hippe schapen voor in de rij gaat staan.

Ach…het is in mijn ogen allemaal net zo betrekkelijk als deze website. Zelden zo lang moeten zoeken naar waar precies ik mijn reactie op het artikel kwijt kon. Het lijkt bijna of men geen reacties wíl krijgen. Niet echt “onweerstaanbaar”‘.

#23 Frederik op 11-10-2012 om 00.08 uur

Dit doet me denken aan de beroemde speech van JFK: “ich bin ein Berliner”. Is op youtube te zien, de originele versie. Waar hij daarin op blijft hameren is wat het verschil tussen de westerse wereld en het communisme en elke keer na iets positiefs te zeggen over het communisme te eindigen met: “I say, let them come to Berlin”. Dus: “Some say: what is the difference between Apple and Microsoft? I say: let them use an iPhone!”

#24 Aartjan op 11-10-2012 om 10.54 uur

@Michel
Ja, dat wel inderdaad!

@Michiel
Daar is wat voor te zeggen, erg tegendraads is het inderdaad inmiddels niet meer om Apple-fan te zijn :-)

@Frederik
Je kunt zeggen wat je wilt over Microsoft, maar ze hebben in elk geval net als Apple destijds een duidelijk WAAROM.

#25 Aartjan op 11-10-2012 om 10.56 uur

@Marijke
Nog dank voor het mooie compliment.

Goed dat je weet WAAROM je het doet. Je formuleert het in allerlei voordelen voor je klanten, maar als je dat erbuiten laat wat is dan het WAAROM van jou persoonlijk?

#26 Runy op 19-10-2012 om 16.34 uur

Aartjan
Mooi artikel.

Ik heb naar aanleiding van die TedX video van Simon Sinek ook mijn Why geschreven.
Maar het is moeijlijk om je why in alle uitingen, woorden etc te vertellen.

Waarom doe jij wat je doet? Wat is jou why?

Verder wordt er gezegd dat je resultaten aan je klanten moet verkopen. Vooral als zelfstandige dienstverlener. Ik ben trainer en coach in economische analyse, project en taskmanagement . Why?

Omdat ik er overtuigd ben dat iedereen zijn doelen kan bereiken als hij zijn kennis vergroot. Omdat je kennis alleen kunt gebruiken als je het deelt. Ik leer je alles wat ik weet, zodat je snel alleen verder kan en mij ook iets kunt leren.
Kennis is macht. Maar karakter is meer.

Why via het internet? Omdat je moet weten dat het internet je pen is, je nieuwe schrift.

Wil je je dus verbeteren in deze wereld en wil je informatie echt leren verwerken en delen voor jou groei? Join me.

Hoe kan je me deze why beter laten maken?

#27 Petra Iuliano op 21-10-2012 om 21.38 uur

Mooi artikel Aartjan! Ik heb het boek van Simon Sinek vorig jaar gelezen. Het boek is met name briljant omdat hij het BHAG (Big Hairy Audacious Goal) idee van Good To Great van Jim Collins combineert met neuromarketing.

Het verhaal over het brein in het boek WHY HOW WHAT van Sinek is wel degelijk goed. Heb Ap Dijksterhuis gelezen en die beaamt juist het verhaal van Sinek. Dick Swaab ben ik geen fan van, die snapt het juist niet helemaal ;-) Het is eerder de Nederlandse marketeer Paul Postma die al jaren over breinwerking schrijft op een zeer kundige manier.

Uiteraard focus je tijdens het netwerken op het WHAT om je boodschap te verkondigen. Je WHY is meer het verhaal erna, je visie. Hiermee verbreed je je business. Een WHAT is bijvoorbeeld een e-learning business die een jurist neerzet voor het MKB en de ZZP’er. De WHY is het faciliteren van een online kennisplatform dat als intermediair fungeert tussen 2 partijen waardoor een waardenetwerk ontstaat.

Was afgelopen januari in USA voor Business Mastery van Tony Robbins. De 1e van de 5 dagen ging het alleen maar over je WHY!! Je WHAT hang je op aan je WHY, daarmee ontstaat profit, niet als doel maar als uitkomst. Tevens vind je dit verhaal, als is het wat anders beschreven in het boek ”Business Spiritualiteit” van Paul de Blot. Kortom, zeer essentieel je WHY helder te hebben.

#28 Aartjan op 23-10-2012 om 15.43 uur

@Runy
Bedankt!
Goede uitwerking van je WAAROM. Ik ben wel benieuwd of hij nog scherper kan, hij is al goed alleen misschien kan het nog concreter. Wat betekenen kennis vergroten, doelen bereiken?

@Petra
Dank je!
Ik had ook een kwartje dat viel door de link tussen het WAAROM en neuromarketing die Sinek legt. Waarom zeg je trouwens dat je bij het netwerken begint met het wat? Is het niet nog inspirerender als je begint met het waarom als je met iemand praat?

#29 Robert van Heerde op 3-01-2013 om 09.58 uur

Ik denk dat de WAAROM alleen belangrijk is voor bedrijven die echte fans hebben. Ik bedoel, wat kan mij het nou schelen waarom Shell benzine verkoopt? Lijkt mij voor dergelijke bedrijven niet belangrijk.

Leuk artikel verder :)

#30 Aartjan op 3-01-2013 om 10.08 uur

@Robert
Rationeel gezien ben ik het helemaal met je eens. Het lijkt op het eerste gezicht niets uit te maken. Toch is het voor het onderbewuste van klanten heel belangrijk, ook al zal hun rationele brein het vaak ontkennen zoals jij ook doet. Het zou wel eens kunnen dat je onderbewuste uiteindelijk liever kiest voor een tankstation dat een sterk WAAROM heeft.

Of de oliemaatschappijen op dit moment een goed verhaal hebben wat dat betreft is denk ik wel twijfelachtig overigens :-)

#31 Robert van Heerde op 3-01-2013 om 10.27 uur

@ Aartjan

Hmm.. Daar komt het onbewuste weer om de hoek kijken! ;). In ieder geval interessant om eens over na te denken.

Ben ik met je eens. En op zich ook niet heel verwonderlijk dat bedrijven als Shell zo succesvol zijn. Ze verkopen iets wat bijna iedereen gebruikt…

Reageer:

Mijn boek

Praktische tips om je website onweerstaanbaar te maken.

97 lezers gaven 5 sterren op Managementboek.nl en Bol.com.

Artikel in AD Weekend: Verleiden op internet - 10 tips.

Bestellen >

Leer klanten verleiden