De reden dat veel klanten afhaken op je website

Je website is een onvermoeibare verkoper voor je bedrijf.
Terwijl jij ligt te slapen of op vakantie bent, haalt hij leads en verkopen voor je binnen. Volledig automatisch.

Tenminste, als jij er slimme verkooptechnieken in hebt verwerkt, zodat je klanten overtuigd raken en verleid worden.

Daar scheelt het vaak aan op de sites van ondernemers: ze maken fouten die een goede verkoper nooit zou maken.

De reden dat veel klanten afhaken op je website (foto flickr.com/elviskennedy)


Dat zorgt voor heel veel afhakers. Doodzonde, want bezoekers komen niet voor niets naar je website. Vaak hebben ze een aankoopintentie. Het is dus ook nog eens frustrerend voor je klant als jij fouten maakt waardoor ze afhaken.

Een van de meest voorkomende fouten op websites van ondernemers:

Klanten krijgen te veel keuze, waardoor keuzestress ontstaat.
Daarvan wordt je klant apathisch.

Klanten houden van keuze, maar ze houden niet van kiezen.
Ze vinden het dus fijn als ze bij jou veel mogelijkheden hebben, maar als ze zelf moeten kiezen uit heel veel opties krijgen ze keuzestress, waardoor ze eerder afhaken.

Topverkopers vertellen een klant welke keuze hij het beste kan maken. Klanten vinden dat vaak erg prettig. Weg keuzestress!

In veel websites is deze verkoopslimheid niet verwerkt.
Ze bieden gewoon een heleboel keuze-opties aan, en sturen de klant daarmee eigenlijk het bos in.
De kans is dan groot dat klanten je website wegklikken.

5 tips om online keuzestress te voorkomen
Zo voorkom je keuzestress, waardoor de kans stijgt dat klanten een aankoop of aanvraag doen:

  1. Verkoop je veel artikelen die op elkaar lijken (bijvoorbeeld 20 soorten koelkasten), vermeld dan welke het meestverkocht is.
  2. Heb je veel verschillende soorten klanten (bijvoorbeeld doordat je een hele brede doelgroep bedient), bied dan filters aan waardoor je klant zijn specifieke situatie kan aangeven. Toon de artikelen die het beste passen bij elk klanttype.
  3. Doe een persoonlijke aanbeveling namens jouzelf als webshophouder of ondernemer. Toon je enthousiasme voor je favoriete artikel, je beste cursus of je langst lopende evergreen. Wees niet bang om te kiezen, want je klanten verwachten dat van je.
  4. Bied 3 verschillende opties aan, waarbij de middelste voor de meeste klanten een geschikte keuze is. Mensen zijn onbewust geneigd om in vergelijking met een goedkoop en een duur alternatief te kiezen voor de gulden middenweg.
  5. Werk met slimme prijspsychologie en maak de beste deal ook de meest aantrekkelijke door er een vrijwel identieke dienst naast te zetten die in vergelijking een stuk duurder is.

Succes met het toepassen!

Gebruik je deze tips? Laat dan alsjeblieft in de reacties weten wat de resultaten daarvan zijn voor je conversie en omzet.

PS
Vandaag heb ik tips gegeven op BNR in het programma Zakendoen met… Presentatoren Frits Huffnagel en Willem van Leeuwen interviewden me in de studio over manieren om als ondernemer meer omzet te maken via je website. Beluister het interview.

Wil je elke week een gratis tip? Vul dan je e-mailadres in:




8 reacties ↓

#1 Stefan op 25-07-2012 om 14.15 uur

Aartjan, ik vond het interview op BNR erg leuk
Degene die interviewde gaf soms wel wat weinig ruimte voor je om jouw visie te geven op hoe je de conversie op je website kan verbeteren.
Maar goed dat heb je helaas al snel met verslaggevers.

#2 Aartjan op 25-07-2012 om 18.09 uur

Tnx Stefan, ik vond het ook leuk om te doen maar de tijd die we uiteindelijk voor het interview hadden was maar de helft van wat was voorzien. Daardoor vond ik ook dat er vrij weinig ruimte was om echt een paar goede tips te geven waar ondernemers hun website mee kunnen verbeteren. Maar ondanks dat heb ik er toch een aantal leuke reacties op gekregen. Zoals nu ook weer van jou :-)

#3 Linda op 2-11-2012 om 13.51 uur

Leuk artikel, dankjewel voor de tips!

#4 Aartjan op 5-11-2012 om 20.51 uur

Dank je Linda, my pleasure :-)

#5 kris op 13-08-2014 om 11.46 uur

Hoi
Aartjan geweldige tips.
Zou graag voorbeelden van websites/ webshops zien, hoe ze dit in de praktijk uitvoeren.

#6 Michael op 13-08-2014 om 14.15 uur

Bij ons geen keuzestress!
1 cta per pagina,omzet is met meer dan 100% gestegen!
Dank je Aartjan voor het delen van je kennis.

#7 Online inspiratie: E-business | StijnBlogt.com op 14-08-2014 om 22.44 uur

[…] http://www.schrijvenvoorinternet.nl/2012/07/17/de-reden-dat-veel-klanten-afhaken-op-je-website/ […]

#8 Aartjan van Erkel op 29-08-2014 om 16.08 uur

@Michael
Goed zeg, topresultaat!!

Reageer:

Mijn boek

Praktische tips om je website onweerstaanbaar te maken.

99 lezers gaven 5 sterren op Managementboek.nl en Bol.com.

Artikel in AD Weekend: Verleiden op internet - 10 tips.

Bestellen >

Leer klanten verleiden