Ongelofelijk maar waar

Er bestaat een ongelofelijk misverstand over schrijven. 

Het is de reden dat veel websites onsuccesvol zijn, en nauwelijks klanten opleveren.

Het misverstand:

“Ik kan iets opschrijven, en dus kan ik schrijven.”

Denk jij er ook zo over? Al is het maar een klein beetje? Je kunt dat makkelijk checken, want als jij dit ook denkt dan verdien je waarschijnlijk veel te weinig met je website.

Het is heel logisch als je dit denkt. Dat heeft 2 simpele redenen: schrijftools zijn makkelijk om te gebruiken, en je gebruikt ze elke dag.

Je schrijft misschien wel de hele dag door. In Word-documenten, e-mails en op sociale netwerken zoals Facebook.

Vergelijk dat eens met tools voor het ontwerpen en bouwen van websites. Die zijn veel moeilijker om te gebruiken. Heel weinig ondernemers zijn handig met Adobe InDesign, of kunnen zelf websites programmeren in PHP.

Psychologisch gezien is het dus helemaal niet vreemd als je het logisch vindt om veel geld te investeren in webdesign en bouw, en maar weinig in tekst en copy. Schrijftools zijn makkelijk, en daardoor lijkt schrijven ook makkelijk.

Een kostbaar misverstand, want verkopen doe je met woorden. De overtuigingskracht van je website zit voor het grootste deel in je teksten.

Woorden op je website zijn ook nog makkelijk aan te passen. Wat je verandert heeft dus direct effect op je omzet.

Ongelofelijk maar waar: sommige ondernemers investeren nauwelijks in copywriting terwijl die de grootste impact heeft op hun inkomen. Overtuigend schrijven is een essentiële vaardigheid voor een succesvolle ondernemer. Uitbesteden kan natuurlijk ook, maar echt goede copywriters zijn schreeuwend duur.

5 dingen die je woorden wel kunnen maar je webdesign niet:

  • Klanten laten zien dat jij ze begrijpt
  • Klanten overtuigen via hun onderbewuste
  • Jou als ondernemer onvergetelijk maken
  • Twijfels en weerstanden van je klanten wegsmelten
  • Klanten motiveren om hun aanmelding of bestelling af te ronden

Ik geef je alvast een gouden tip om overtuigender te gaan schrijven. Top-copywriters doen dit allemaal.

Noteer letterlijk welke woorden je klanten gebruiken. Die woorden kun je namelijk nooit allemaal zelf bedenken. Plus: je bespaart enorm veel tijd als je dit doet.

Altijd als je in gesprek raakt met een potentiële klant, op een verjaardag, tijdens een barbecue, op het schoolplein, waar dan ook: Let heel scherp op wat klanten precies zeggen. Vooral over het probleem dat ze hebben, en waar jij als ondernemer de oplossing voor bent. Schrijf die woorden op en kopieer ze als je teksten gaat schrijven voor je website.

Waarom denk je dat het copy-writing heet? ;-)

Ik hou er zelf speciaal een Google-doc voor bij. Daarin staan allemaal tekstfragmentjes: dingen die klanten tegen me zeiden en die me opvielen.

Prettige vakantie, en zorg dat je altijd pen en papier bij je hebt! Wie weet kom je wel een klant tegen. Of je partner zegt opeens iets heel raaks…

Wil je elke week een gratis tip? Vul dan je e-mailadres in:




4 reacties ↓

#1 Carolien op 8-08-2012 om 20.30 uur

Nou, ik heb mijn best even gedaan op mijn homepage.
Ik moet wel grinniken om de artikelen die je schrijft! Ik vind het reuze interessant, maar ook gehaaid. Het werkt echter wel, want nu krijg ik ook je prachtige nieuwsbrief en ik hou helemaal niet van nieuwsbrieven! ;)

#2 Aartjan op 14-08-2012 om 13.53 uur

@Carolien

Dankjewel, ik doe mijn best ;-))
Leuk dat je een abonnement op de tips hebt genomen.
Veel succes met je website!

#3 Carolien op 15-08-2012 om 09.15 uur

Dankjewel. Ik heb wat dingen aangepast en het lijkt prima te werken tot nu toe. Ben benieuwd naar de lange termijn. Jij ook succes met je website!

#4 gitaar op 11-12-2012 om 12.19 uur

Had deze tip nog niet gezien, toch wel verassend wat je allemaal schrijft Aartjan! Bedankt!

Reageer:

Mijn boek

Praktische tips om je website onweerstaanbaar te maken.

99 lezers gaven 5 sterren op Managementboek.nl en Bol.com.

Artikel in AD Weekend: Verleiden op internet - 10 tips.

Bestellen >

Leer klanten verleiden