Onverwachte verkooptip: zo profiteer je van de cookiewet

Ik heb een onverwacht voordeel ontdekt van de nieuwe cookiewet.
Je verkoop kan daardoor namelijk toenemen.

Het heeft met verkooppsychologie te maken.

In dit artikel leg ik precies uit hoe je het toepast.
Handig: je website voldoet dan meteen ook aan deze nieuwe wet.
Nu ben je waarschijnlijk in overtreding…

Tip: Wil je snel meer verkoop of opdrachten via je website,
en daarbij een half jaar door mij begeleid worden?
Geef je dan op voor mijn halfjaarprogramma:

==> Een onweerstaanbare website

Het is mijn allerbeste programma, speciaal voor ondernemers die hun omzet via internet willen verdubbelen.
Het start na de zomervakantie, en de prijs ervan gaat binnenkort omhoog.

Terug naar die verkooptip.

Heb je een Facebook Like-knop op je website? Een Tweet-knop?
Of gebruik je Google Analytics om je bezoekersaantallen te checken?
Dan plaatst jouw website cookies op de computers van je bezoekers.

Je valt daardoor onder de cookiewet, die zojuist in Nederland is ingegaan.
Dat betekent voor jou dat je bezoekers om toestemming moet vragen
voor het plaatsen van die cookies.

Ja, jij ook.

De meeste websites voldoen nog niet aan die wet.
Hoe zit het met die van jou?
Ontbreekt op je site een popup waarin je toestemming vraagt om cookies te plaatsen?

Lees dan verder.

Zo’n popup heeft namelijk een onverwacht bijkomend voordeel.
Hij vergroot gek genoeg de kans dat je bezoekers op je site blijven
en iets gaan kopen, bestellen, of zich aanmelden.

Dat komt door een psychologisch mechanisme.
Dat mechanisme is onbewust, en daardoor extra krachtig.
Zo krachtig, dat het zelfs voor hersenspoeling gebruikt wordt…

Heb ik je aandacht?

Een van de eerste dingen die nodig zijn als iemand op je site aankomt
is namelijk dat hij ergens op klikt.
Wat het ook is. Laat hem even ergens op klikken.

Want dan treedt volautomatisch het psychologische mechanisme
van commitment en consistentie in werking.
Dat betekent kort gezegd: mensen willen per se consequent zijn.

Gek genoeg is het daardoor zo dat zodra je bezoeker ergens op klikt, de kans enorm stijgt dat hij nog ergens op gaat klikken. En daarna weer, en weer. De kans op een verkoop is dus sterk gestegen.

Gewoon doordat hij bij aankomst op je site ergens op heeft geklikt.

Dat kan de verplichte popup voor de cookiewet zijn, of een andere popup
met een enquete of iets dergelijks.

Zorg dat je dus snel zo’n popup op je site zet.

UPDATE
Er wordt door sommigen sceptisch gereageerd op twitter en in de comments hieronder (leuke discussie!).
Daarom ook nog even de onderbouwing voor deze tip: een aanwijzing voor de conversieverhogende werking van een willekeurige popup is te vinden in deze case van Kras.nl en Online Dialogue. Bezoekers die een popup met een enquete hadden weggeklikt bleken significant meer te converteren dan bezoekers die de enquete niet hadden gekregen.
EINDE UPDATE

Dat kan bijvoorbeeld met de handige tool Popup Domination.
Daarmee maak je een popup die niet geblokkeerd kan worden
door de popup-blocker in de browser.

Tip voor de juiste tekst in de toestemming-popup
Wat moet er voor tekst in de popup staan?
Hou het kort, zeg wat je website doet en vraag toestemming.
Bijvoorbeeld met een tekst als deze:

“Deze website gebruikt cookies om je instellingen te onthouden.
Ook gebruiken we Google Analytics.
[knop: ] Ik geef toestemming voor deze cookies”

Maak de popup heel dominant en irritant.
Voordat je bezoeker iets kan doen op je site,
moet hij eerst op die toestemings-knop klikken.

De psychologie doet de rest.

Je voldoet nu meteen ook keurig aan de nieuwe wetgeving.

Succes met het binnenhalen van meer verkoop en opdrachten!



Reacties

  1. jan zegt

    @ Aart Jan , het woordje leuk roept bij en misschien bij meerderen gevoelens op van “gaat wel”.

    Ik heb in een kledingwinkel gewerkt , Vaste kreet “Dat staat je leuk” fout Dat staat je goed / fantastisch etc

    Hoe was je date ? erg leuk , fout , Het was geweldig.

  2. zegt

    Ik ben het hier niet mee eens, bij een vervelende popup over cookies ga ik vaak naar de vorige pagina om van daaruit verder te surfen. Vooral de nieuwe onbekende websites die mij tijdens het surfen met een vervelende popup storen sla ik over. Het is de eerste indruk die een website mij geeft en dat is schadelijk; ik vorm direct een negatief beeld.

    Bij mezelf observeer ik het tegenovergestelde ook. Websites die op een slimme manier over cookies informeren wekken mijn sympathie op.

  3. zegt

    Ik ben er zelf nog niet uit wat prettiger werken is en vraag me nog steeds af of het nou wel of niet verplicht is om over cookies te melden. Lijkt me toch logisch als je op internet gaat zitten dat je dan cookies zal ‘opeten’.

    Net zoals als je een winkel binnenloopt een verkoper toch ook niet hoeft te zeggen pas op je wordt hier gefilmd…

Trackbacks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>