Onverwachte verkooptip: zo profiteer je van de cookiewet

Ik heb een onverwacht voordeel ontdekt van de nieuwe cookiewet.
Je verkoop kan daardoor namelijk toenemen.

Het heeft met verkooppsychologie te maken.

In dit artikel leg ik precies uit hoe je het toepast.
Handig: je website voldoet dan meteen ook aan deze nieuwe wet.
Nu ben je waarschijnlijk in overtreding…

Tip: Wil je snel meer verkoop of opdrachten via je website,
en daarbij een half jaar door mij begeleid worden?
Geef je dan op voor mijn halfjaarprogramma:

==> Een onweerstaanbare website

Het is mijn allerbeste programma, speciaal voor ondernemers die hun omzet via internet willen verdubbelen.
Het start na de zomervakantie, en de prijs ervan gaat binnenkort omhoog.

Terug naar die verkooptip.

Heb je een Facebook Like-knop op je website? Een Tweet-knop?
Of gebruik je Google Analytics om je bezoekersaantallen te checken?
Dan plaatst jouw website cookies op de computers van je bezoekers.

Je valt daardoor onder de cookiewet, die zojuist in Nederland is ingegaan.
Dat betekent voor jou dat je bezoekers om toestemming moet vragen
voor het plaatsen van die cookies.

Ja, jij ook.

De meeste websites voldoen nog niet aan die wet.
Hoe zit het met die van jou?
Ontbreekt op je site een popup waarin je toestemming vraagt om cookies te plaatsen?

Lees dan verder.

Zo’n popup heeft namelijk een onverwacht bijkomend voordeel.
Hij vergroot gek genoeg de kans dat je bezoekers op je site blijven
en iets gaan kopen, bestellen, of zich aanmelden.

Dat komt door een psychologisch mechanisme.
Dat mechanisme is onbewust, en daardoor extra krachtig.
Zo krachtig, dat het zelfs voor hersenspoeling gebruikt wordt…

Heb ik je aandacht?

Een van de eerste dingen die nodig zijn als iemand op je site aankomt
is namelijk dat hij ergens op klikt.
Wat het ook is. Laat hem even ergens op klikken.

Want dan treedt volautomatisch het psychologische mechanisme
van commitment en consistentie in werking.
Dat betekent kort gezegd: mensen willen per se consequent zijn.

Gek genoeg is het daardoor zo dat zodra je bezoeker ergens op klikt, de kans enorm stijgt dat hij nog ergens op gaat klikken. En daarna weer, en weer. De kans op een verkoop is dus sterk gestegen.

Gewoon doordat hij bij aankomst op je site ergens op heeft geklikt.

Dat kan de verplichte popup voor de cookiewet zijn, of een andere popup
met een enquete of iets dergelijks.

Zorg dat je dus snel zo’n popup op je site zet.

UPDATE
Er wordt door sommigen sceptisch gereageerd op twitter en in de comments hieronder (leuke discussie!).
Daarom ook nog even de onderbouwing voor deze tip: een aanwijzing voor de conversieverhogende werking van een willekeurige popup is te vinden in deze case van Kras.nl en Online Dialogue. Bezoekers die een popup met een enquete hadden weggeklikt bleken significant meer te converteren dan bezoekers die de enquete niet hadden gekregen.
EINDE UPDATE

Dat kan bijvoorbeeld met de handige tool Popup Domination.
Daarmee maak je een popup die niet geblokkeerd kan worden
door de popup-blocker in de browser.

Tip voor de juiste tekst in de toestemming-popup
Wat moet er voor tekst in de popup staan?
Hou het kort, zeg wat je website doet en vraag toestemming.
Bijvoorbeeld met een tekst als deze:

“Deze website gebruikt cookies om je instellingen te onthouden.
Ook gebruiken we Google Analytics.
[knop: ] Ik geef toestemming voor deze cookies”

Maak de popup heel dominant en irritant.
Voordat je bezoeker iets kan doen op je site,
moet hij eerst op die toestemings-knop klikken.

De psychologie doet de rest.

Je voldoet nu meteen ook keurig aan de nieuwe wetgeving.

Succes met het binnenhalen van meer verkoop en opdrachten!




54 reacties ↓

#1 Alexandra op 26-06-2012 om 10.53 uur

Beste Aartjan,
Moet er op elke pagina zo’n pop-upding??

#2 Mike van Hoenselaar op 26-06-2012 om 11.13 uur

Je voldoet met deze popup niet direct aan de cookiewet. Iets dat ik opmaak uit je artikel.
En het is ook iets te kort door de bocht door alleen maar een popup te plaatsen. Stiekem toch nog wat meer dingen bij nodig. Meer wees gerust. Hieronder zal ik ze uitleggen.

Je hebt 3 zaken waar je aan dient te voldoen:
1. Informatieplicht -> voorbeeld op http://www.freshter.com/privacy
2. Alle (niet functionele) cookies vooraf tegenhouden (opt-in in NL) en om toestemming vragen of dat je ze mag plaatsen (zegt men dus nee in je popup of sluit men de popup dan mag je dus geen cookies plaatsen!)
3. Je moet aan kunnen tonen dat iemand toestemming heeft gegeven en deze gegevens opslaan

Per 1-1-2013 wordt het allemaal heel erg spannend. Maar het kan geen kwaad om punt 1 en 2 sowieso nu al te integreren. Zover zijn wij zelf nu ook. Doe je dit niet dan kun je nu al aangeklaagd worden voor een boete die kan oplopen tot 450.000 euro!

Functionele cookies zijn een uitzondering. Dit zijn cookies die nodig zijn om de website te laten functioneren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een inlogcookie of een winkelwagencookie.

@Alexandra: Op iedere pagina inderdaad :).
Leuke is zelfs dat je de keuze van iemand moet onthouden. Je raad het wellicht al. Door een cookie.
Wat dus als ik zojuist tegen jou gezegd heb dat ik geen cookies op wil laten slaan?
Wat gebeurd er dan dus. Ik bezoek een nieuwe pagina en krijg weer een cookiepopup :-). Heel vervelend voor je bezoeker, maar volgens de wet verplicht om het zo te doen.

Waar je bezoeker ook binnenkomt. Je checkt eerst of je al een toestemming hebt van deze bezoeker om te bepalen wat geactiveerd of ingeladen mag worden. Wij slaan zelf wel de nee keuze op in een cookie en zien dit als functionele cookie.

Wij vinden dat we zelf een mooie variant gebruiken op onze eigen website (http://freshter.com) waarbij we nu alleen Statistieken hebben vermeldt. Maar van origine is de plugin van Silktide in staat om Social, Statistieken en Advertising te kenmerken. Erg handig.

Enige wat je bij deze plugin nog moet doen is je tags aanpassen.
Zo kun je de plugin leren wanneer deze de scripts wel of niet uit mag voeren.

#3 Aartjan op 26-06-2012 om 11.25 uur

Alleen de eerste keer dat iemand op je website komt, laat je de popup verschijnen. Op welke pagina van je website hij ook binnenkomt.

Als de bezoeker eenmaal goedkeuring heeft gegeven, krijgt hij de popup nooit meer.

#4 Aartjan op 26-06-2012 om 11.31 uur

@Mike
Bedankt voor de uitgebreide aanvulling op het artikel en de tip van Silktide, een mooie gratis plugin.

Super!

#5 Chantal op 26-06-2012 om 12.07 uur

Die Popup Domination plugin is zwaar irritant. Ik ben meestal meteen weg, want de popup weerhoudt mij ervan de content te kunnen lezen.

#6 usableornotusable op 26-06-2012 om 12.28 uur

@Chantal
Mee eens, ik ben niet meteen weg, maar irritant is het zeker

Overigens zegt Aartjan het zelf “Maak de popup heel dominant en irritant”. Vanuit oogpunt van usability een vreemde uitspraak.

Wat betreft die cookiewet, daar is het laatste woord nog niet over gezegd. En het lijkt me sterk dat ze boetes van 450.000 Euro gaan opleggen aan sites met bezoekersaantallen van tientallen per dag.

#7 Aartjan op 26-06-2012 om 12.34 uur

@Chantal @usableornotusable

Popups worden inderdaad vaak irritant gevonden.
Ik vind dat zelf ook :-)

Houd er tegelijkertijd ook rekening mee dat je misschien rationeel zegt: irritant, klik ik weg. Maar dat je gedrag soms ongemerkt anders is.

Ik gebruik Popup Domination zelf op dit blog om een gratis video aan te bieden, en de conversie daarvan is heel hoog.

#8 Jeroen van Eck op 26-06-2012 om 13.37 uur

Ik vind je redenatie een beetje kort door de bocht in dit geval, Aartjan. Je gaat namelijk compleet voorbij aan alle bezoekers die afhaken door deze melding. die ben je sowieso al kwijt, dus: minder verkopen.

Als ik daarnaast het psychologische principe dat je gebruikt verder doortrek dan zal iemand die jouw cookiebeleid afwijst ook consistent willen blijven en overal afwijzend tegenover staan op je website. Dus ook je aanbiedingen, je aansporing tot inschrijven op je nieuwsbrief en al je andere call-to-actions. Erg jammer, aangezien uit Brits onderzoek blijkt dat 90% geneigd is om cookies af te wijzen.

Wellicht zullen mensen die je cookiebeleid accepteren eerder geneigd zijn om iets bij je te kopen, maar vergeet niet wat je daarvoor al verloren bent.

#9 Richard op 26-06-2012 om 13.59 uur

tja, ‘de conversie is heel hoog’, commercieel gezien zou ik daarvoor moeten vallen. Remarketing is conversietechnisch ook slim, maar ik heb er, net als aan popups, een bloedhekel aan.

Ik weet ook dat jouw teksten enorm goed converteren Aartjan, maar toch zal ik je niet makkelijk inschakelen; het is me te Amerikaans, te belerend, gewoon een beetje ‘te’.

Dan maar wat minder euro’s, maar wel met sites die ik zelf graag zou bezoeken…

#10 Arjan Snaterse op 26-06-2012 om 14.03 uur

“Doe maar zo irritant mogelijk, dan accepteren ze het wel”. Ik dacht dat we dat stadium op het internet al wel een tijdje voorbij waren?

Oh, en de reden dat ik reageer? Ik had de tekst niet eens uitgelezen.. Lukte me ook niet, omdat je maar tot je punt kwam en halverwege ook nog eens vervelende reclame tegenkwam.

En dat vond ik wel even de moeite waarde om te vertellen ;-)

#11 Aartjan op 26-06-2012 om 14.16 uur

@Richard

Bedankt voor de feedback, ik waardeer het dat je de moeite neemt om te reageren! Fair enough wat je zegt over mijn schrijfstijl natuurlijk.

Ik heb inderdaad een manier van schrijven die misschien soms wat on-Nederlands is.

@Arjan

Ik heb inderdaad zelf ook zo’n popup ;-)

Van sommige dingen ben ik zelf ook niet zo’n liefhebber, maar tegelijkertijd ben ik er wel om mijn klanten succesvoller te maken. Al heb ik ook zo mijn grenzen. Zo blijf ik moeite houden met verkooppagina’s Met Van Die Koppen Waarin Ieder Woord Met Een Hoofdletter Begint.

Dat gezegd hebbende zou het best kunnen dat ik dat ooit ook ga doen. Als een AB-test zou uitwijzen dat de pagina meer rendement heeft op die manier. Zo principieel ben ik dan ook wel weer :-)
Dank je voor de feedback!

#12 Mike van Hoenselaar op 26-06-2012 om 14.18 uur

Ik neem even aan dat je het niet zo zwart/wit gaat doen als nu geschetst wordt in je laatste reactie Aartjan?

“AB-test bewijst het dus dan doen we het maar gewoon.”

Het feit dat iets beter converteert wil nog niet zeggen dat het ook de beste oplossing is :-).

#13 Aartjan op 26-06-2012 om 14.32 uur

@Mike

Niet al te zwartwit hoor :-)

Het motto bij een van mijn favoriete opdrachtgevers was altijd:
“Don’t test it if you don’t want to implement it”

Daar kan ik me wel in vinden.

Een conclusive AB-test is nu eenmaal moeilijk naast je neer te leggen.

Kun je een voorbeeld geven uit je eigen ervaring van een AB-test die een resultaat opleverde dat jullie besloten toch te negeren?

#14 Arjan Snaterse op 26-06-2012 om 14.39 uur

@Aartjan: eens dat conversie belangrijk is.. Maar de vraag is of dezelfde truc voor elk type website geldt.. Nu weet ik niet wat het conversiepunt in dit artikel is (nou ja, eigenlijk weet ik dat wel ;) ), maar door deze pusherige schrijfstijl lukt het eerder om mij nooit meer terug te krijgen dan een boek van je te kopen of zelfs het artikel te delen..

De vraag is dan of je het lange-termijn doel van dit blog haalt (want het lijkt me dat je nog wat lezers over wilt houden?).

Maar goed, laten we hopen dat ik hier de vreemde eend in de bijt ben :-)

#15 Harm op 26-06-2012 om 14.39 uur

Het zou leuk zijn dat dit verhaal van Aartjan waar was. Dat is natuurlijk niet zo.
In feite zegt hij: In elke webshop gaat de conversie de komende tijd omhoog.
Immers, de komende maanden, binnen een jaar ofzo, heeft iedereen deze popup ingevoerd omdat dit wettelijk verplicht is.

Helaas converteert het alleen beter als de bezoeker voor de eerste keer komt omdat dan de popup verschijnt.

Gouden tip van mij: Sla geen cookie op om te bepalen dat de gebruiker de cookie heeft gezien. Zo snijdt het mes aan 2 kanten. Geen overbodige cookies en hogere conversie want de bezoeker ziet de popup altijd.

#16 Aartjan op 26-06-2012 om 14.49 uur

@Arjan

Oei, je bent wel erg negatief…
Mag ik vragen wat je precies pusherig aan mijn schrijfstijl vindt?

Ik probeer nuttige tips te geven en heb niet het idee dat mensen dat vaak irritant vinden, ook gezien het scherp stijgende aantal abonnees van mijn nieuwsbrief. Dus ik ben wel geprikkeld door je reactie, zou het leuk vinden als je duidelijker aangeeft waar het bij jou in het verkeerde keelgat schiet.

#17 Aartjan op 26-06-2012 om 14.53 uur

@Harm

Ik betwijfel of de cookiewet zo streng blijft als hij nu is in Nederland.
De Europese cookiewet stelt alleen opt-out verplicht (in Nederland is het strenger: opt-in is verplicht, bv via een popup).

Zou me niet verbazen als Nederland ook uiteindelijk de opt-out variant kiest. Dan zijn die popups dus niet meer nodig :-)

#18 Arjan Snaterse op 26-06-2012 om 14.55 uur

Uiteraard wil ik dat. Sowieso blijft er altijd een kwestie van smaak.. Laten we dat voorop stellen :-)

Maar wat me vooral stoorde waren de korte zinnetjes (steeds op een nieuwe regel), de vetgedrukte woorden en steeds maar het idee hebben dat je maar niet to the point kwam.. En om de 2 regels een “heb ik je aandacht?”, “lees verder” bevordert het ook niet echt.. Dan denk ik: schrijf gewoon op wat je wilt zeggen en dan ben je in 2 paragrafen klaar. Lijkt me een stuk nuttiger voor de lezer.

En dan nog het stukje reclame aan het begin, wat m.i. niets toevoegt, is daarbij de een beetje de druppel..

#19 Aartjan op 26-06-2012 om 14.57 uur

@Jeroen

Helemaal eens dat ik een beetje kort door de bocht ga :-)

Het levert altijd interessante discussies op en dat maakt het uiteindelijk heel leerzaam, vind ik.

Je punt dat het ook omgekeerd kan werken, en dus je conversie verlaagt, is zeker waar. Ik verwacht zelf dat de meeste mensen geen bezwaar hebben tegen een cookie. Zou heel verbaasd zijn als 90% er nee tegen zegt, heb je een linkje van dat Britse onderzoek?

#20 Aartjan op 26-06-2012 om 15.00 uur

@Arjan

Laten we hopen dat het inderdaad een kwestie van smaak is :-)

Bedankt dat je de moeite neemt om feedback te geven, ik waardeer dat!

#21 Jeroen van Eck op 26-06-2012 om 15.03 uur

@Aartjan Zie hier het linkje: http://www.privacy.nl/Nieuws/61-90_bezoekers_webiste_accepteerd_geen_cookies/

#22 Aartjan op 26-06-2012 om 15.14 uur

@Jeroen

Dank je!
Ik denk dat de tekst van de popup bij deze Britse organisatie veel uitmaakt.
Hij mag wel wat korter en vriendelijker.

Ze vrágen er ook wel een beetje om, kijk ook eens naar de interactie: de meeste mensen klikken dit soort popups zo snel mogelijk weg. In dit geval dus: ze klikken op de button Continue, waarmee ze dus de cookies weigeren.

Ik vraag me af of die bezoekers ook echt zo veel problemen hebben met het cookie van nota bene het Engelse College ter bescherming van persoonsgegevens!

Qua interactie is dit niet zo slim gedaan. Als de button ‘I accept cookies from this site’ was geweest met daarnaast een linkje ‘I refuse cookies’ zou het resultaat wel eens heel anders kunnen zijn.

Leuke case en nuttige aanvulling, veel dank!

#23 http://usableornotusable op 26-06-2012 om 15.16 uur

@Jeroen

“aangezien uit Brits onderzoek blijkt dat 90% geneigd is om cookies af te wijzen”

Van de bezoekers van de website http://www.ico.gov.uk/ ja. Hallo, bezoekers van zo’n website zijn volgens mij nou niet bepaald representatief voor de gemiddelde gebruiker.

Volgens mij klikt juist het gros van de mensen popups weg/aan zonder deze te lezen

#24 Jeroen van Eck op 26-06-2012 om 15.20 uur

@Aartjan @Persoondiezijnwebsitealsnaamgebruikt Mjah… het zal geen representatief onderzoek zijn en de melding is ook wel een voorbeeld van hoe het niet moet, maar laat het eens 50% zijn die instemt. Dan heb je nog steeds te maken met de helft van je bezoekers die met een negatieve intentie aan het bezoek op je website begint.

#25 Aartjan op 26-06-2012 om 15.26 uur

@Jeroen

Je zou inderdaad verwachten dat wie zo’n popup wegklikt (of nee zegt) negatief tegenover de website zou kunnen staan. Dat kan niet goed zijn voor de conversie, zou je zeggen.

Maar verrassend genoeg bleek in een case van Online Dialogue dat zulke bezoekers toch beter converteerden dan wie de popup helemaal niet had gekregen:

http://www.slideshare.net/onlinedialogue/conversie-optimalisatie-krasnl-niels-welten-krasnl-en-ton-wesseling-online-dialogue/15

#26 Sabine op 26-06-2012 om 15.45 uur

Aartjan,

Ik denk dat wat Arjan bedoelt te zeggen is dat ik nu als lezer niet weet of ik een popup moet plaatsen, of Acai bessen moet kopen.

#27 Aartjan op 26-06-2012 om 15.54 uur

@Sabine

Gewoon allebei proberen en je merkt wel wat meer klanten oplevert ;-)

#28 Geert op 26-06-2012 om 18.44 uur

@aartjan
Ik zie je statement graag onderbouwd met onderzoeken, resultaten en cijfers. Je zegt wel dat je conversie omhoog gaat, maar het lijkt mij erg sterk en ik heb sterke twijfels

- Hoe verhoudt dit zich tot de splash pagina’s waarvan een aantal jaar geleden bleek dat daardoor je bezoekers massaal afhaakten?
- Waar heb je dit onderzocht? Over welke periode? onder hoeveel bezoekers?
- Heb je ook invloeden van buitenaf uitgesloten?

Ik snap dat je niet een compleet wetenschappelijk onderzoek hebt gedaan, maar je geeft geen enkele onderbouwing (muv een psychologisch proces wat er over gaat dat als mensen eenmaal ja hebben gezegd, geneigd zijn later eerder ja te zeggen).

#29 Maud Ebbekink op 26-06-2012 om 20.23 uur

Ik heb moeite met je redenatie Aartjan.

Je vindt een opdringerige pop-up een goed idee om bezoekers even te laten klikken. Moeten we ook weer terug naar de prehistorische sites met een ‘enter our website’ voorpagina? Dan zouden dit conversieknallers moeten zijn. ;-)

Ten tweede werkt het psychologische mechanisme van consistentie / commitment alleen als het instemmend gedrag (de klik) gerelateerd is aan de conversie. Anders werkt het niet. Ik zie niet hoe een cookie-toestemming gerelateerd is aan een aankoop of nieuwsbriefinschrijving.

#30 Aartjan op 26-06-2012 om 20.48 uur

@Geert @Maud

Bedankt voor jullie reacties.

Jullie hebben gelijk dat er inderdaad allerlei haken en ogen zijn.
En dat het redelijk stellig geformuleerd is, daar ben ik nogal van de laatste tijd merk ik :-)

Ook eens dat het volgens de boeken zo is dat commitment en consistentie doorgaans pas werkt als de opeenvolgende kliks/ja’s aan elkaar gerelateerd zijn.

Toch denk ik dat het gezien de Kras-case van Online Dialogue zeker niet uitgesloten is dat een popup conversieverhogend werkt, en dat dat iets met dit principle of persuasion te maken heeft. Dat is in elk geval bij die case wel de interpretatie van de experts geweest.

Het lijkt me op zijn minst een AB-test waard.

Zo genuanceerd genoeg? ;-))

#31 Tekstschrijver Tim op 26-06-2012 om 21.14 uur

Hmmm, niet dat ik het graag met je oneens ben hoor… Maar als ik iets wil kopen, dan weerhoudt een pop-up mij niet. Ik ben nog net niet zo gek om in een rij te gaan staan voor een winkel, maar er zijn van die mensen die dat wel doen.

De mensen die al een aankoopbereidheid hebben om pop-ups weg te klikken en in rijen te gaan staan, converteren natuurlijk een stuk beter dan mensen die daar geen zin in hebben (duh…). Dat zegt volgens mij iets over die mensen, niet over die rij of pop-up.

#32 Aartjan op 26-06-2012 om 21.19 uur

@Tekstschrijver Tim

Goed punt. Het lastige is wel dat je niet weet hoe aankoopbereid de desbetreffende mensen waren.

#33 Bart Schutz op 26-06-2012 om 21.37 uur

@Aartjan,

Even een hart onder de riem: Ik ben het roerend met je eens (even afgezien van mijn hekel aan het domme en gevaarlijke begrip ‘conversie’ :-). Kom maar op met die ab-testen!

Typerend hoe het rationele bewustzijn in de reacties weer van zijn voetstuk blaat (ben blij dat de ratio ons niet echt regeert, wat zou dat saai, slecht en voorspelbaar worden ;-)

FYI: Die popup bij Kras met 30% meer conversie onder de ‘wegklikkers’ is slechts één van de vele. Hetzelfde effect vonden we bijvoorbeeld bij 3 grote financials…

Ik noem het overigens zelf liever de “voet-tussen-de-lippen” of deur techniek. En valt in de categorie ‘Choice Architecture’ in mijn gratis tool; ‘Wheel of Persuasion’
(zie bijvoorbeeld ook dit gastcollege over Persuasion en choice architecture, slide 68). Imho is het slechts een heel klein onderdeel van commitment & consistency (zoals Cialdini dat bedoelt).

Spannende is natuurlijk wel welk effect groter zal zijn: de verkoopstijging door de voet tussen de lippen techniek, of de verkoopafname vanwege het niet mogen plaatsen van cookies (en dus bijvoorbeeld niet kunnen behavioral targetten)…

We zullen het snel meten…

Grtjs!
Bart
(@BartS)

p.s. Je laat je wel makkelijk verleiden om genuanceerder te worden hoor ;-P

#34 Ann Duchateau op 26-06-2012 om 22.04 uur

Nu irriteer ik erg graag mensen. En zeker als het hen wat nuttigs oplevert. Alleen weet ik (nog) niet of dit soort irritatie bij mij past. Bovendien geloof ik (nog) niet dat het meer klanten oplevert :p

Anyhow, die cookiewet is geloof ik nog niet doorgedrongen tot Vlaanderland. Of wel?

Als jullie allemaal pop-ups plaatsen wil ik wel checken hoe hoog mijn irritatie wordt en/of mijn bankrekening daalt ;)

Groetjes

Ann

#35 @Christiaan1991 op 26-06-2012 om 22.55 uur

Eerder heeft Jeroen van Eck een link naar een Brits onderzoek geplaatst waarin wordt geconstateerd dat 90% van de bezoekers de cookies niet accepteren. Het onderzoek is echter absoluut niet representatief.

Punt 1: De melding is opgemaakt alsof het waarschuwt voor cookies, in plaats van dat het de bezoeker stimuleert om de cookies te accepteren. Met een dergelijke opmaak, zonder echt opvallende call to action die je niet kan weigeren, is het niet gek dat veel mensen de melding weg klikken.

Punt 2: Ondanks het feit dat wij veel bezig zijn met de Cookie Wet is het nog aan veel mensen voorbij gegaan. Als mensen, die de Cookie Wet nog niet kennen, een dergelijke melding zien dan zijn ze natuurlijk geneigd om de cookies te weigeren. Met de tijd zullen de meldingen steeds vaker voorkomen en zullen mensen dus ook bekender worden met de Cookie Wet. Hierdoor zal het percentage weigeringen teruglopen.

Ook ik ben heel benieuwd wat de Cookie Wet pop-up uiteindelijk met onze resultaten gaat doen. Als je kijkt naar de theorie achter het verleidingsprincipe Commitment en Consistentie dan kan het zomaar bevorderlijk zijn voor de conversie. Wel moet ik daarbij toevoegen dat ik denk dat naarmate het aantal Cookie Wet pop-ups toenemen, de verleidende kracht van de melding af zal nemen omdat het een gewoonte wordt.

#36 Atopos42 op 27-06-2012 om 07.03 uur

Hoi Aartjan,
Interessante discussie hier over de kansen die de nieuwe cookiewet biedt :-). Maar was wel even verbaasd dat alle linkjes openen in een nieuw scherm. Was dit artikel bijna kwijtgeraakt :-)
Ben het helemaal eens dat de nieuwe cookiewet een mooie kans is. Maar ook een uitdaging die niet door alle commerciële websites overleeft zal worden. Als een minder bekende website, die geen vertrouwen uitstraalt, mij vraagt om gegevens te delen / cookies te accepteren. Dan denk ik misschien wel twee keer. En probeer zonder cookies maar eens een succesvolle online campagne te door te meten.

Zat ook nog even de Kras-case door te lezen en volgens mij is deze niet direct 1 op 1 toe te passen op de cookiewet. Want de enquete van Kras vraagt de bezoeker te helpen om de website te verbeteren. Een iets andere soort vraag dan de vraag voor het accepteren van cookies.
Volgens kun je het vergelijken met als er iemand in een winkel aan je vraagt of hij je ergens mee kan helpen. Je zegt beleeft nee, accepteert zijn aanbod niet, maar vind het wel erg vriendelijk dat hij het vraagt. Tov van een zwever die je om een euro vraagt om zijn bestaan te verbeteren…….Het soort vraag en wie het vraagt kan dus belangrijk zijn.

Daarbij komt dat veel mensen niet precies weten wat cookies zijn en wat websites hiermee doen. Communicatie en persuasion zijn dus essentieel voor websites die hun dienstverlening op peil willen houden. En ik vermoed ook veel werk voor de experts op dit gebied :-)

Nog even een ander vraagje over de cookiewet. Weet iemand wat je als bedrijf moet doen met je Facebookpagina? Wat Facebook plaatst ook cookies en zal zich waarschijnlijk niet conformeren aan de Nederlandse wet. Maar overtreden bedrijven dan de cookiewet wanneer zij een Facebookpagina hebben……..?

#37 Mike van Hoenselaar op 27-06-2012 om 07.46 uur

@Atopos42

Zover ik nu begrepen heb ben je verantwoordelijk voor de cookies van je eigen domein.
Dus Facebook is verantwoordelijk voor die van facebook.com.
En jij van jouwdomein.nl.

De social buttons die jij op je website plaatst plaatsen ook Cookies. Die zul je wel tegen moeten houden. Prachtig voorbeeld hoe je dat kunt doen: http://www.cookierecht.nl/juridisch-weblog/best-practice-hoe-houd-je-je-het-beste-aan-de-cookiewet/
(Uitgeschakelde buttons als je geen cookies accepteert onderaan het artikel)

@Ann:
In Belgie is deze week opt-out aangenomen ipv opt-in in NL.
http://www.emerce.nl/nieuws/belgen-adopteren-mildere-cookiewet

@Bart
vergeet dan niet ook daar de discussie af te maken :-). Ik mis nog een kritische reactie op Jeroen in dat artikel :-).

@Tom:
Wat Bart zegt. Rationeel vs irrationeel. Jij denkt dat je die keuze maakt met een reden ;-).

@Aartjan:
“Kun je een voorbeeld geven uit je eigen ervaring van een AB-test die een resultaat opleverde dat jullie besloten toch te negeren?”
Voor klant AB-test gedaan in manier van aanbieden aanbiedingen webwinkel. Aantal orders ging omhoog, maar gemiddelde orderwaarde zakte behoorlijk.
Dus niet voor die variant gegaan, maar nieuwe AB-test gedaan met variant daarop.
Nu allebei omhoog en klant extra blij :).

#38 Ramon Fincken op 27-06-2012 om 08.04 uur

Wat Chantal ook al zegt: popups zijn irritant, zeker als dat ook je intentie is (irritant zijn). Dan ben ik ook weg.

Bovendien zie ik in je HTML broncode van deze pagina onderaan nogal wat cookie spul staan. Waar is je irritante popup?

#39 Mischa Coster op 27-06-2012 om 08.57 uur

Wat ik jammer vind is dat we on hier erg focussen op 1 psychologisch principe. Dit terwijl er aan zo’n popup diverse aspecten zitten die andere principes oproepen die deze ‘commitment en consistency’ kunnen katalyseren of juist nivelleren. Aartjan zoals je weet geld het sympathie-principe ook voor fysieke aantrekkelijkheid van mensen en systemen (websites). Dus als iemand een popup negatief associeert (opdringerig) kan dit heb beeld van de website als geheel beïnvloeden er ervoor zorgen dat de bezoeker snel naar de volgende site gaat. Hierbij hangt het er denk ik erg vanaf (en dat heb ik ook nog maar weinig horen zeggen) hoe de boodschap in deze popup gebracht wordt. Dit kan onmogelijk bij iedereen ‘aanslaan’. Op dezelfde manier kan een popup erg goed dienen als attentie-functie voor waardevolle content doordat hij letterlijk ‘eruit springt’ (perceptueel contrast). Op dat moment zullen bezoekers het waarschijnlijk zelfs waardevol vinden.

De vraag is dus denk ik niet of de popup irritant is, maar of de popup irritant genoeg is om het gevoel van commitment en consistentie teniet te doen. Dit zal denk ik erg afhangen van wat er precies in de popup staat en hoe dit is opgeschreven. Een verzoek voor een enquete over gebruikerservaring (case Kras van @BartS) is minder bedreigend dan een agressief verkoopaanbod en een procedurele kwestie zoals toestemming geven voor iets waarvan je eigenlijk niet weet wat het betekent….

Daarnaast is niet iedereen ‘even vatbaar’ voor commitment en consistentie. Zoals onderzoek van M. Kaptein aantoont (http://www.springerlink.com/index/A68P344275618552.pdf) heeft ieder mensen een eigen ‘profiel’ als het gaat over ‘persuadability’ en zal iedereen dus op andere proposities of CTA’s reageren.

#40 Aartjan op 27-06-2012 om 10.36 uur

@Bart

Bedankt voor de zeer inhoudelijke reactie en de aanvullingen.
Interessant dat jullie dit verrassendende effect ook nog bij 3 financials hebben waargenomen in experimenten.

De ratio heeft inderdaad het hoogste woord in sommige reacties, en natuurlijk is het voor sommige reageerders verleidelijk om te ontkennen dat dat zo is en dat je zelf absoluut niet beinvloed wordt door zo’n popup. Komop zeg ;-)

@Atopos42

Waarom reageren we opeens met onze Twitternamen eigenlijk? ;-)
Geeft niet Jorden :-)

Hele leuke vergelijking met de winkelmedewerker die vraagt of hij je ergens mee kan helpen. En ook bedankt voor de nuanceringen.

@Mike
Dank je voor het voorbeeld!

@Ramon

Mijn irritante popup heb je misschien al een keer gekregen.
Maar hij komt weer terug (I’ll be back).
De volgende keer dat je hier langskomt! ;-)

@Mischa Coster

Erg cool dat alle experts langskomen en reageren, dank voor je aanvulingen als media- en persuasion-psycholoog Mischa!

Inderdaad een heel goed punt dat de mix van persuasion principles het uiteindelijke effect bepalen. Dat geef ik bv ook aan in reactie #22 over de popup van het Britse College ter bescherming van persoonsgegevens. De copy in de popup en vooral ook de interactie zijn niet zo handig, waardoor de kans heel groot is dat mensen cookies gaan weigeren. Als de popup anders was geweest had misschien het grootste deel de cookies juist wel geaccepteerd.

It depends… :-))

#41 Ann Duchateau op 27-06-2012 om 14.56 uur

Dankjewel, Mike! Nu heb je een Twittervolger bij ;)

#42 Bart Schutz op 27-06-2012 om 20.40 uur

@all, leuke discussie, eens met belang van de inhoud (vd popup) en verschil klantfeedbackenquete / cookie verzoek.

@Mike, Je hebt gelijk #tijd?tijd?tijd?… Maar eindelijk reactie gegeven (zie 5 effectieve, maar controversiële tips voor meer conversie Thnx for the trigger! ;-)

Benieuwd wie met de 1e testresultaten komt (en ze durft te delen…)!

Grtz,
Bart (CPO bij OD (wat niet staat voor cost per order :-))

p.s. @AartJan, You’re always welcome :-)

#43 Bart op 27-06-2012 om 21.17 uur

Tadaaa nr1: #traffic4u abtest popup cookie toestemming geeft inzage effect op conversie/acceptatie: tot 30% verlaging & 12% acceptatie… Zie holidaycars.com

Wat vinden we van de inhoud vd popup…? #ikzegniks ;-)

#44 Aartjan op 27-06-2012 om 21.43 uur

@Bart

Met acceptatie bedoel je acceptatie cookies? 12% accepteert dus 88% weigert? Heftige cijfers.

Heb nog geen case gezien met fatsoenlijke copy in de popup…

Waarom toch niet een paar bullets met voordelen voor bezoekers als ze cookies accepteren? Een button om te accepteren met daarnaast een tekstlink om te weigeren? We moeten het ze echt even uitleggen geloof ik :-)

#45 Gerben op 28-06-2012 om 09.19 uur

Blijkt toch dat deze cookie plugin een ander effect kan hebben, getuige het zojuist geplaatste artikel op Emerce.nl.

http://www.emerce.nl/nieuws/test-30-procent-conversieverlies-door-cookie-optin

#46 Janco Klijnstra op 28-06-2012 om 11.15 uur

Allereerst: Mooi artikel Aartjan en een interessante insteek. In mijn optiek voorlopig ook niet meer dan dat: ik zie graag het resultaat tegemoet :-) Ook wij hebben meerdere malen het effect van een pop-up getest. Met wisselend resultaat, ook conversie verhogend. Er zijn veel factoren die van invloed zijn bij een pop-up: ik denk aan de aard van de pop-up (wat vraag je precies),
de doelgroep én ja, óók de (persuasieve) copywriting.

We zijn met HolidayCars aan het onderzoeken in welke vorm we kunnen voldoen aan de wet, wat effect is op de acceptatie en de conversie. We hebben deze resultaten gedeeld omdat het voor ons allemaal belangrijk is om te zien wat effect zou kunnen zijn, uiteraard zijn we hier nog niet mee klaar.

#47 Aartjan op 29-06-2012 om 20.45 uur

@Janco

Dank voor je interessante reactie en toelichting Janco!

Ben heel benieuwd naar de verdere resultaten en metingen van jullie of anderen. Als je weer iets kunt delen dan houden we ons hier zeer aanbevolen voor een linkje in de reacties tzt!

#48 jan op 2-07-2012 om 10.12 uur

Het gaat om het kleine stapje en lees hier hoe Apple (Ja wie anders) het toepast in haar winkels
http://www.forbes.com/sites/carminegallo/2012/06/14/why-the-new-macbook-pro-is-tilted-70-degrees-in-an-apple-store/

Voor wie geen tijd heeft het artikel door te lezen.
alle beeldschermen van de Macbooks staan onder een “verkeerde” hoek om goed te lezen moet het beeldscherm naar je toegetrokken worden. een kleine eerste stap

#49 Edwin Waelbers op 2-07-2012 om 19.58 uur

Popups moet je onderverdelen in 2 groepen:

* Ongevraagde, zoals bij het binnenkomen op een website
* Gevraagde, zoals bv. bij het vergroten van een afbeelding

Die laatste kunnen perfect, die eerste daar zou ik toch wel wat terughoudend met zijn.

Ze verhogen wel bijna altijd de conversie, maar je betaalt er een prijs voor: irritatie en imago verlies. Daar bestaan redelijk goed gedocumenteerde studies over.

Hier is er zo eentje:
http://www.bunnyfoot.com/bunnyfoot_popup.pdf

Buiten die irritatie speelt er nog een usability issue een rol: je maakt het conceptueel model stuk van de backbutton. Je kan immers met de backbutton niet terug naar die popup.

Meer conversie, dus toch doen? Neen, niet noodzakelijk. Aartjan kan zich dat wellicht permitteren, hij is een gevestigde waarde, kent veel terugkerende bezoekers en die kennen de kwaliteit van de content.

Lowieke, die net is beginnen bloggen, heeft die reputatie nog niet en kan het beter laten.

Ook moet je stevig in de gaten houden wat de lange termijn effecten zijn. Morgen is er misschien een Aartjan2 – zonder popups – en dan kan ook een gevestigd ‘merk’ terrein gaan verliezen.

#50 Aartjan op 4-07-2012 om 12.34 uur

@Jan

Ontzettend leuk voorbeeld van de Apple Store die er door de stand van de beeldschermen heel slim voor zorgt dat klanten de laptop moeten aanraken, waardoor hun gevoel van eigendom wordt opgestart. Veel dank!

@Edwin

Interessante inzichten, dankjewel!

Het onderzoek van Bunnyfoot geeft te denken inderdaad, al is het met n=36 wel een kleine groep om echt conclusies te kunnen trekken.

#51 jan op 4-07-2012 om 12.51 uur

@ Aart Jan , het woordje leuk roept bij en misschien bij meerderen gevoelens op van “gaat wel”.

Ik heb in een kledingwinkel gewerkt , Vaste kreet “Dat staat je leuk” fout Dat staat je goed / fantastisch etc

Hoe was je date ? erg leuk , fout , Het was geweldig.

#52 cookiewet wordpress helpt je op weg - Workshop WordPress & Cursus WordPress op 29-08-2012 om 17.00 uur

[...] internet goeroe Aart Jan van Erkel kun je hier zelfs je voordeel mee doen. Lees hier zijn artikel http://www.schrijvenvoorinternet.nl/2012/06/26/verkooptip-cookiewet/ Dit bericht was geplaatst inBeheer je website, cursus wordpress, Webdesign, website maken, [...]

#53 Jean Gabeler op 12-07-2013 om 20.44 uur

Ik ben het hier niet mee eens, bij een vervelende popup over cookies ga ik vaak naar de vorige pagina om van daaruit verder te surfen. Vooral de nieuwe onbekende websites die mij tijdens het surfen met een vervelende popup storen sla ik over. Het is de eerste indruk die een website mij geeft en dat is schadelijk; ik vorm direct een negatief beeld.

Bij mezelf observeer ik het tegenovergestelde ook. Websites die op een slimme manier over cookies informeren wekken mijn sympathie op.

#54 Martin op 9-12-2013 om 14.05 uur

Ik ben er zelf nog niet uit wat prettiger werken is en vraag me nog steeds af of het nou wel of niet verplicht is om over cookies te melden. Lijkt me toch logisch als je op internet gaat zitten dat je dan cookies zal ‘opeten’.

Net zoals als je een winkel binnenloopt een verkoper toch ook niet hoeft te zeggen pas op je wordt hier gefilmd…

Reageer:

Mijn boek

Praktische tips om je website onweerstaanbaar te maken.

97 lezers gaven 5 sterren op Managementboek.nl en Bol.com.

Artikel in AD Weekend: Verleiden op internet - 10 tips.

Bestellen >

Leer klanten verleiden