Hoe je een golf van gratis publiciteit krijgt

Deze week geef ik je mijn geheim voor meer gratis publiciteit.
Mijn inkomen is daardoor meer dan verdubbeld,
terwijl ik geen cent uitgeef aan adverteren of marketing.

In 1 jaar krijgt dit blog 80.000 unieke bezoekers,
daarmee kun je het Bernabeu-stadion van Real Madrid helemaal vullen.

Gisteren ben ik geinterviewd door Mariska van Dasselaar, auteur van het nieuwe boek ‘Zakelijk Bloggen’. Ze heeft een paar gouden tips van me gekregen, voor het schrijven van onweerstaanbare titels voor blogartikelen.

Geinterviewd worden is de best denkbare reclame.
Je krijgt een onomstotelijke naam als deskundige, en het kost niets!

Interviews hebben ook een ander leuk effect, heb ik gemerkt:
als gratis publiciteit eenmaal op gang komt, krijg je er steeds meer van.
Voor mij is het nu de 3e keer dat een auteur me aan het woord laat in een boek.
Update juni 2013: inmiddels de 6e keer.

Hoe vaker je doelgroep iets interessants over je leest, hoe beter ze je onthouden.
Binnen de kortste keren ben je als ondernemer onvergetelijk geworden.

Ook jij kunt dat voor elkaar krijgen, als je weet hoe het werkt.
Op internet zijn daar fantastische, gratis tools voor te vinden.

Hoe krijg je zo’n sneeuwbaleffect nu op gang?

Waarschuwing: het geheim is iets dat veel ondernemers doodeng vinden.

Je gaat namelijk iets gratis weggeven dat voor klanten veel geld waard is.
Ondernemers die ik het vertel, verklaren me soms voor gek.
Ze vinden het onverstandig dat ik dit weggeef, of zeggen heel eerlijk dat ze het zelf nooit zouden doen.

Ik ga je zometeen vertellen wat ik precies weggeef :-)

Een opmerking die ik laatst kreeg van een ondernemer was:

“Dat kán ik niet gratis weggeven, want dan kunnen mijn klanten het zelf.
Niemand huurt me dan nog in!”

Schrik niet van zo’n reactie.
Integendeel: het is een teken dat je goed bezig bent.
Je wilt echte verbazing horen, soms zelfs ongeloof.

Sterker nog: je moet dit zelf eigenlijk ook zo voelen.
“Ik ben hartstikke gek dat ik dit allemaal zomaar weggeef!”

Waarom?
Omdat je klanten het ook zullen denken.
“Hij is gestoord dat hij dit gratis op internet zet.”

Dit denken ze er namelijk direct achteraan:
“Geweldig zeg dit, ik ga deze site aan iedereen doorsturen!

Zie dat maar eens op een andere manier voor elkaar te krijgen.

  • Bezoekers die jouw website als gekken naar elkaar doorsturen
  • Tijdschriften en toonaangevende blogs die je bellen voor interviews
  • Congressen en bedrijven die jou als spreker vragen
  • Uitgevers die je een boekcontract aanbieden
  • Meer nieuwe klanten dan je aankan

Dat is bij mij allemaal gebeurd, en dat gaat bij jou ook gebeuren
als je bereid ben om iets belachelijk waardevols gratis weg te geven:
je expertise.

Door 5 jaar lang regelmatig artikelen, tips, video’s en presentaties
online te zetten, heb ik nu per jaar meer dan 80.000 unieke bezoekers op dit blog.

Ter vergelijking: daarmee kun je het stadion Santiago Bernabeu van Real Madrid helemaal vullen.

Op Twitter word ik gevolgd door ongeveer 4.500 mensen. Daarmee kun je de Heineken Music Hall vullen.
Update juni 2013: nu ruim 6.000 volgers, dat is 4x de grote zaal van Paradiso.

Mijn boek Verleiden op internet is door dit alles nu al meer dan 5.000 keer verkocht.
Er komt binnenkort een vierde druk. Update juni 2013: ruim 6.500 keer verkocht.

Kun je je voorstellen hoe mijn bereik daardoor groeit?
Duizenden potentiële klanten lezen elke maand wat ik schrijf.
Elke maand groeit mijn mailinglijst met een paar honderd abonnees.

Wat levert dat nou op?

Constant publiceren zorgt ervoor dat er bij je lezers allerlei kwartjes vallen.
Ze leren veel van je, maar er gebeurt ook iets anders.
Ze realiseren zich steeds meer dat ze jou nodig hebben als ze de beste resultaten willen.

Dat krijg je met traditionele marketing nauwelijks voor elkaar.
Want die is meestal bedoeld om snel te scoren,
en dat werkt hoe langer hoe slechter.

Sinds ik mijn tips online publiceer, is mijn inkomen meer dan verdubbeld.
Mijn jaaromzet ligt nu ver boven de 100.000 euro, terwijl 57% van de ZZP’ers nog geen 50.000 euro per jaar verdienen.

Ik vertel je dit om te laten zien dat zakelijk bloggen je leven kan veranderen. Dat zeg ik niet snel hoor, als nuchtere Hollander :-)

Plus: het is ongelooflijk leuk om te doen, als je eenmaal hebt losgelaten dat het eng is. Of moeilijk, of krankzinnig, of niets voor jou :-) Elke week schrijf ik een artikel, en dat is voor mij het hoogtepunt van de week.

Iedere ondernemer kan dit doen.

Wat je ook verkoopt.

Bijvoorbeeld:

  • Webshop-eigenaren
  • Kennisondernemers
  • Interim-professionals
  • Horeca-ondernemers
  • Ambachtelijke ondernemers
  • Creatieve ondernemers
  • Handelsondernemers
  • enzovoort

Ik ken een wijnhandelaar die blogt, een verjongingscoach, een klantonderzoekster, een rockband, een usability-firma, een trainingsactrice en een kinderboekenschrijver. Stuk voor stuk zijn ze heel succesvol.

Het maakt dus niet uit wat je verkoopt.

Overal zijn verhalen over te vertellen en tips over te geven.
DOE dat dan ook. En niet alleen op verjaardagen!
Vertel ze vooral ook op internet, waar iedereen ze kan lezen.

“Wie is er nou in geinteresseerd wat ik te vertellen heb?”
Hoor ik ondernemers nog wel eens zeggen.

Vergis je niet.

Je verhalen zijn het waard om verteld te worden.
Klanten vinden het ontzettend interessant om van jou te leren.
In hun ogen ben jij DE expert. Echt, je hebt geen idee.

Jouw tips en verhalen maken je als ondernemer onvergetelijk.
Maar alleen als je ze regelmatig publiceert op internet.
Durf je dat aan? Als je wilt kun je er vandaag nog mee beginnen!

Voorbeelden van tips en verhalen die ik tegenkwam op zakelijke blogs:

  • Wijnbeschrijvingen door wijnproevers zeggen volgens psychologen weinig objectiefs over de wijn (door Petra de Boevere, slijter)
  • Hoe je een kantoorwerkplek goed instelt om rugklachten te voorkomen (door Stoelmassageprofs)
  • Snel aantekeningen maken op je iPhone (door de Apple Coach)

Wat jouw verhalen op hun beurt verdienen, is dat jij ze aanstekelijk vertelt.
Zodat klanten aan je lippen hangen, en hun hele netwerk over jou vertellen.

Want anders kun je bloggen tot je een ons weegt, maar niemand leest het.
Nooit reageert er iemand op je artikelen.
Nooit sturen lezers ze naar andere mensen door.

Ik heb in 5 jaar bloggen en social media marketing met vallen en opstaan geleerd wat werkt, en wat niet werkt.

Wil jij ook een lopend vuurtje aan gratis publiciteit? En in korte tijd alle geheimen leren van omzet maken via artikelen, nieuwsbrieven en social media? Bekijk dan eerst mijn video over de 5 redenen dat ondernemers weinig omzet maken met hun nieuwsbrief.

Gerelateerde artikelen:




4 reacties ↓

#1 Michel op 23-08-2013 om 20.23 uur

Ik kan er kort over zijn…Super boek!! Vooral Hoofdstuk 3 Pagina 137 heb ik een hoop aan gehad!!! Gr Michel

#2 Aartjan van Erkel op 13-09-2013 om 17.19 uur

Bedankt Michel, top! :-)

#3 Nicky op 9-08-2014 om 09.48 uur

Aartjan,

Ik kwam toevallig op je blog terecht omdat ik op mijn eigen belangrijkste zoekterm zocht ‘gratis publiciteit’. Blij dat ik hier even geland ben. Ik heb meteen je eboek besteld. Direct mijn gloednieuwe website aangepast met jouw tips en dezelfde avond twee inschrijvingen op mijn blog over ‘gratis publiciteit’ binnengehaald. Dank je wel!

#4 Aartjan van Erkel op 29-08-2014 om 15.04 uur

@Nicky
Gaaf Nicky, gogogo!

Reageer:

Mijn boek

Praktische tips om je website onweerstaanbaar te maken.

99 lezers gaven 5 sterren op Managementboek.nl en Bol.com.

Artikel in AD Weekend: Verleiden op internet - 10 tips.

Bestellen >

Leer klanten verleiden