Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Doe jij klanten genoeg pijn? Anders kopen ze niets bij je

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Je klanten hebben pijn nodig om ja tegen je te kunnen zeggen.
Want als je ze echt zeer doet, krijg je meteen aandacht.
En je klanten snappen meteen hoe jij ze gaat helpen.

“When you advertise fire-extinguishers, open with the fire.” – David Ogilvy

Pijn doen, dat is het expliciet praten over de problemen van je klanten.
En die vervolgens erger te maken, door ze stevig aan te zetten.
Je gaat dus de worst case scenario’s van je klanten beschrijven.

Veel ondernemers vinden dat vervelend, hun klanten pijn doen.
Misschien jij ook wel.

Lees dan vooral verder.
Je zult merken dat je website veel overtuigender wordt als jij hier tegen je gevoel durft in te gaan.

Dat heb ik onder andere geleerd van David Ogilvy, een reclame-pionier.
Hij wordt wel The father of advertising genoemd.
Ogilvy vond dat reclame meetbaar meer verkoop moest opleveren, en deed daarom veel research.
Onder andere naar menselijk gedrag.

Ogilvy was nogal van de one-liners en zei dingen als:
“The consumer is not a moron, she is your wife”

En ook:
“When you advertise fire-extinguishers, open with the fire.”

Vergelijk je product, concept, propositie of oplossing dus met een brandblusser.
Wat is dan de brand die jij blust bij jouw klant?

Zijn er allerlei brandjes? (Want iedereen heeft problemen zat).
Kies dan de ergste vuurhaard uit.
Pak het probleem dat het meest pijn doet bij je klant.

Of dat gemeen is? Natuurlijk, het is vreselijk 😉
Maar het is óók vreselijk om potentiële klanten niet te helpen, terwijl jij de oplossing van hun allerergste probleem in handen hebt!

Voor dit artikel heb ik websites van brandblusser-leveranciers bekeken.
Zij kennen blijkbaar de quote van David Ogilvy niet.
Want ze laten bijna allemaal plaatjes van brandblussers zien.
Niks mis mee, maar het doet geen pijn.

Wat hun klanten nodig hebben is een foto van een brandend huis.
Misschien zelfs met een huilend kind erin.

Dat is een rotbeeld, ja. Ook een ingezoomde foto van een half-verbrande teddybeer is bijvoorbeeld keihard. Au!! Smerig gewoon. Maar vergelijk dat eens met een dood kind doordat papa geen brandblusser heeft besteld op internet…

Je kunt klanten alleen helpen als ze ja tegen je product zeggen.
Wees dus niet bang om ze een enorme pijnprikkel te geven. Het helpt ze om een beslissing te nemen.

Dat is een van de belangrijkste vaardigheden van een goede verkoper:
klanten helpen om een beslissing te nemen.
En daarvoor moet je ze soms echt flink pijn doen.

Roep het worst case scenario op, met foto’s of door ze te beschrijven in tekst.

Een paar van de dingen die het meeste pijn doen bij mensen:

  • Waardoor verliezen ze geld, omzet, klanten, subsidies, inkomsten?
  • Waardoor zijn ze zelf of hun hele gezin in fysiek gevaar, of lopen ze gezondheidsrisico’s?
  • Welke risico’s lopen ze, wat kunnen ze kwijtraken, verliezen of mislopen?

Heb je hier toch wat moeite mee?

Je bent niet de enige… Vergeet dan niet: je klant hééft de pijn al.
Jij maakt hem alleen even extra goed voelbaar.

Beschrijft jouw productpagina of bedrijfswebsite in detail de allerergste pijn van je klanten?

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: