3 tips waardoor mijn mailinglijst 33% groeide in 2 maanden

De nieuwsbrief van veel bedrijven is totaal niet interessant voor klanten.
Daardoor schrijven mensen zich meestal maar mondjesmaat in.

Terwijl de inhoud soms best waardevol is, het zijn bijvoorbeeld tips of kortingsacties.

Waarom lopen nieuwsbrieven dan toch vaak slecht?

Dat komt doordat bedrijven vergeten te verleiden via het ‘reptielbrein’.

Twee maanden geleden heb ik de inschrijfbox voor mijn nieuwsbrief helemaal veranderd.

Met als resultaat tot nu toe: 33% meer inschrijvingen, dat zijn 450 nieuwe abonnees.

UPDATE augustus 2012
Inmiddels zijn er 6 maanden voorbij en is mijn mailinglijst aangegroeid tot ruim 2.700 abonnees.
Het resultaat is nu dus 125% meer inschrijvingen, dat zijn 1.500 nieuwe abonnees.
EINDE UPDATE

Ik leg in 3 tips uit wat ik precies heb gedaan, en waarom.
Zodat je ook een boost kunt geven aan de mailinglijst van je bedrijf.

Twee weken geleden gaf ik de 3 tips uit dit artikel in een interview door Rogier van Wagtendonk van TheNextTrainer.
In zijn artikel staat een link om dit leuke gesprek te beluisteren!

Tip 1 – Promoot niet je nieuwsbrief, maar promoot een cadeau

Wil je een grotere mailinglijst, promoot dan nooit je nieuwsbrief.
Want klanten willen helemaal geen nieuwsbrief.
Ze hebben er al zoveel!

Draai het liever om: geef een cadeau aan je klanten en promoot dat.
Geef de nieuwsbrief als extra bonus bij dat cadeau.

Je geeft geen fysiek cadeau, maar een digitaal cadeau: een download.
Dat kan bijvoorbeeld een ebookje zijn, een video of een audio.

Maak dus wat content, en geef die zo’n interessante inhoud en naam dat klanten die absoluut willen hebben.

Ze krijgen het cadeau door hun e-mailadres in te vullen, waarna ze een mail krijgen met de link naar het ebook, de video of audio. Je stuurt ze ook automatisch een opt-in mail voor je mailinglijst.

Zorg dat in de naam van je cadeau een onweerstaanbare opbrengst zit.
De gratis video die ik als cadeau geef, heet:  “Maakt jouw website deze 3 dodelijke fouten?”

Andere voorbeelden die ik tegenkwam zijn deze 3 gratis ebooks die worden weggegeven als trigger om je aan te melden op nieuwsbrieven:

  • 5 geheimen om alle klanten te vinden die je nodig hebt
  • Hoe je meer verkoopt met non-verbale communicatie op je website
  • De lekkerste recepten van ons blog

Tip 2 – Zorg dat je cadeau enorm opvalt

Maak je cadeau heel opvallend op je website of blog.
Het aantrekkelijke cadeau is liefst het allereerste dat je bezoeker ziet.

Het cadeau dat ik aanbied staat in een box over de volledige breedte van mijn homepage, bovenaan de pagina. Een gigantisch ding.

Zet in die box trouwens nooit deze saaie tekst:
“Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg ons gratis ebook”.
Dat kan veel aantrekkelijker.

Draai het juist om en schrijf:
“Gratis ebook: [Onweerstaanbare naam hier]”,
met daarna een bulleted list van 3 opbrengsten als je het ebook leest.

Meld daarna dat lezers als extra je gratis nieuwsbrief krijgen.

De focus ligt dan op het onweerstaanbare cadeau dat je weggeeft.
En je nieuwsbrief wordt opeens gezien als een bonus!

Maak het aanbod eventueel extra in your face met een popup die na een aantal seconden wordt getoond.
Laat de popup verschijnen als mensen voor het eerst op je site komen.

Tip 3 – Noem je nieuwsbrief géén nieuwsbrief

Geef ook je nieuwsbrief zelf een aantrekkelijke naam.
Gebruik liefst het woord ‘nieuwsbrief’ helemaal niet.

Mijn ‘nieuwsbrief’ heet: “Tips om je website onweerstaanbaar te maken”.

Zorg dat in de naam van je nieuwsbrief ook weer een opbrengst zit.
Daardoor prikkel je het reptielbrein, het onderbewuste van je klant.
Dat is egocentrisch en helemaal gericht op één ding: overleven.

Verwerk in de naam van je ‘nieuwsbrief’ dus een sterke reden om erop geabonneerd te willen zijn. Zorg altijd dat die met overleven te maken heeft: bijvoorbeeld meer geld verdienen, betere relaties, meer rust, meer status of minder risico.

Wil je elke week een gratis tip? Vul dan je e-mailadres in:

Gerelateerde artikelen:


Reacties

  1. zegt

    Dank Aartjan, heb net even snel je tips gescand en direct tip 3 toegepast. Op mijn Homepage staat nu niet meer saai: ‘OutdoorFriends Nieuwsbrief’, maar: ‘De leukste Outdoor Tips!’ Voor je andere tips heb ik wat meer tijd nodig. Binnenkort.

  2. zegt

    @Irene
    Wat goed dat je er direct mee aan de slag gaat Irene! Goed idee om het woord tips te gebruiken. Tip: Je zou bij de checkbox “Ik abonneer me op” ook “Nieuwsbrief (iedere maand)” kunnen wijzigen in “Outdoor Tips (iedere maand)”.

  3. zegt

    Hoi Aartjan, Ik heb daar ook aan gedacht. Maar het lijkt me goed dat de mensen toch wel weten dat het om een Nieuwsbrief gaat (en niet een lijst vol tips). En als er 2x kort achter elkaar ‘Outdoor Tips’ staat voegt het tweede niets meer toe. Bovendien kunnen mensen bij mij 3 opties kiezen:
    1. Nieuwsbrief (iedere maand)
    2. Agenda (iedere donderdag)
    3. Weblogmail (iedere donderdag)
    Dan is het toch handiger duidelijk te zijn waar ze zich voor aanmelden?
    Het belangrijkste is dat er nu een kop met (hopelijk) wervingskracht boven staat.

  4. zegt

    @Irene
    Het mooie van internet is: je kunt gewoon uitproberen welke formulering meer inschrijvingen oplevert. Ik begrijp trouwens niet direct wat een weblogmail is.

  5. zegt

    @Tim
    Ze willen geen nieuwsbrief, ze willen de opbrengst van de nieuwsbrief.
    Tips, slimmer worden, meer geld verdienen, fun, vaardigheden, noem maar op.

  6. zegt

    Ok @aartjan en @tim, ik heb er nu van gemaakt:

    De leukste OutdoorTips!
    Nieuwsgierig? Abonneer je op:
    1. Nieuws, Tips & Agenda (1x per maand)
    2. Agenda (1x per week)
    3. Artikelen (1x per week)

  7. zegt

    @Irene
    Waarom stuur je niet gewoon 1 keer per week een hele interessante mail met tips/een artikel en een agenda? En: nieuws waarover? Want nieuws over je bedrijf is zelden of nooit interessant voor klanten.

  8. zegt

    @aartjan, ik keek nog even naar jouw site als vb: het cadeau dat je noemt in je Tip 1 vind ik moeilijk terug op je website. Ik zie wel overal dat schermpje met ‘Abonneer je gratis – Stuur mij de artikelen per e-mail’. Dat schermpje kan ook nog wel wat aantrekkelijker …

  9. zegt

    Ja, ik ga me er nog eens op bezinnen. Eén wekelijkse mail (ipv 3 opties) zou wel beter zijn, maar is ook meer werk. Ik heb nu maar één maal per maand werk (de ‘nieuwsbrief’ met tips en zo). Mijn wekelijkse agenda en artikelen-mail gaan automatisch (via Mailchimp).

  10. zegt

    @Irene
    Ja, een nieuwsbrief is veel werk.
    Maar klanten die elke week een cadeautje van je krijgen in hun mailbox – dus écht goede tips – worden wel steeds blijer van je. Ik zie dat als vrijwel de enige manier om jezelf als kleine ondernemer echt onvervangbaar te maken en te zorgen dat je klanten dat ook heel goed weten. Voeg er elke week een interessant aanbod aan voor klanten die me je willen werken en je bent verzekerd van een goed lopend bedrijf.

  11. zegt

    Hoi Aartjan, goeie tips om inschrijvingen te krijgen. Kun je al iets zeggen over de loyaliteit van deze nieuwe inschrijvers? Schrijven ze zich niet alleen in voor je cadeau of hebben ze echt interesse in de nieuwsbrief? Een inschrijving op zich is niet heel waardevol, tenzij je er een loyale lezer aan overhoudt.

  12. Jhoke zegt

    Is het niet verplicht – met de huidige anti-spamregelgeving – om bekend te maken dat je klanten zich ergens op abonneren? Met de term ‘nieuwsbrief’ maak je duidelijk dat het niet om iets eenmaligs gaat, maar om een abonnement. Als je dat niet bekend maakt, mag je – voor zover ik dat heb begrepen – niet nogmaals de mailadressen gebruiken voor een mailing. Ook moet je steeds aangeven dat de klant de nieuwsbrief (of hoe je die ook noemt) kan opzeggen.

  13. zegt

    @Jhoke
    Je moet inderdaad melden dat je klant zich abonneert, dat doe je met het zinnetje ‘Je krijgt ook gratis elke week een tip in je mailbox’ of iets dergelijks. Het woord ‘nieuwsbrief’ hoef je niet letterlijk te gebruiken. Zodra je klant zijn e-maildres heeft ingevuld, krijgt hij een opt-in mail voor de nieuwsbrief. Dat is een mail met een bevestigingslink erin. Als hij daarop klikt, is hij geabonneerd op je nieuwsbrief (dit heet dubbele opt-in) en krijgt hij de downloadlink voor je cadeau. In de mails die je stuurt staat altijd een afmeldlink.

    Als je het zo doet, ben je volledig conform de regels van de opta. Zelfs nog iets correcter, want dubbele opt-in is niet verplicht (enkele opt-in wel) maar het is wel netter.

  14. zegt

    Hey Aartjan,

    Ik ben ook heel benieuwd naar de gegevens van je homepage m.b.t. de bouncerate. Op dit moment komt na een aantal seconden een pop up in beeld. Zelf vind ik dat vrij irritant en accepteer 9 van de 10 niet van een website wat resulteert in een bounce. Bij jou heb ik er een kampioenschap wegklikken voor mezelf van gemaakt aangezien ik al lid ben van je nieuwsbrief.

    Ik snap dat het je mailingslijst flink uitbreid, maar hoe zit het met de bezoekers van de website?

  15. zegt

    @Tim

    De bounce rate van de homepage is 33% over de laatste 60 dagen, niet verkeerd volgens mij.

    Ik krijg af en toe opmerkingen over de popup en ik ben er zelf eerlijk gezegd ook niet zo’n liefhebber van. Maar heel veel mensen vragen de video wel aan en ik heb weinig afmeldingen op de nieuwsbrief.

    Al met al voor mij reden om de popup het voordeel van de twijfel te geven 😉

  16. zegt

    Dit is nu mijn tweede artikel dat ik lees van je en ook hier weer handige tips. Je begrijpt natuurlijk dat ik meer ga lezen op je site. Zelf heb ik geen nieuwsbrief maar de tips zijn zeker handig. Wie weet moet ik ze ooit wel toepassen.

Trackbacks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>