3 tips voor meer verkoop met micro-copywriting

Succesvolle verkoopwebsites hebben een magische ingrediënt:

Micro-copywriting.

Een paar woorden met ‘toverkracht’ op precies de juiste plek.
Ultrakorte tekstjes waardoor je opeens meer gaat verkopen.

Ik geef je 3 tips om je website daarmee succesvoller te maken.

Ik kom micro-copywriting weinig tegen op Nederlandstalige sites.
Het is on-Nederlands. En misschien ook wel on-Vlaams.

Wij zijn namelijk erg gericht op INFORMEREN.
En dat zorgt vaak voor lánge teksten.

Want hoe belangrijker we iets vinden, hoe meer tekst we gebruiken.
Herkenbaar?

Jammer aan lange teksten op je site is wel: je klant negeert ze vaak.
Vooral in formulieren is de tolerantie voor lange tekst extreem laag.

Nog een reden voor lange teksten: wij laaglanders zijn nogal rationeel.
En denken al gauw: Hier heb je alle informatie, klant.
Nu kun je zelf een afgewogen aankoopbeslissing nemen.

Alleen: bij online verkoop zijn een paar dingen vaak nog  véél belangrijker dan informeren:

  • Twijfels wegnemen
  • Weerstanden wegsmelten
  • Onbewust overtuigen
  • Urgentie laten voelen

Dat kan allemaal perfect met micro-copywriting.

Ik geef je 3 tips, waarmee je klanten extra motiveert om de online transactie af te ronden.

Tip 1: Stel gerust in de buurt van een knop

Om naar de volgende stap in een bestelling of formulier te gaan, klikken je klanten op een knop.

Knoppen zorgen altijd voor wat onzekerheid.
Je klant zoekt in de buurt van de knop even naar geruststelling.
Maak ik de juiste keuze?

Bestrijd deze knop-angst met geruststellende micro-copy.

Bol.com doet dat bijvoorbeeld met dit button-bijschrift vlak voordat je een review van een artikel verzendt:

“Je krijgt eerst nog een preview te zien, voordat je review definitief wordt”

Nog een paar voorbeelden van micro-copy tegen knop-angst:

  • U kunt de gegevens later altijd nog wijzigen (Triodos Bank)
  • Albert bezorgt tot in de keuken (Albert.nl)
  • Gratis bezorgd, thuis of op het werk (TVstore.nl)

Tip 2: Maak micro-copy maximaal 1 regel lang

Eén woord kan al genoeg zijn bij micro-copy.
Streef daar dus altijd naar: één woord.

Wordt je tekst langer, dan daalt de kans dat de klant hem leest. Zorg dus dat elk woord telt!

Het maximum is één regel tekst. Want twee regels zien eruit als een hele alinea.

Tip 3: Trigger verliesaversie voor urgentie

Angst is een sterke motivator.

Gebruik die prikkel af en toe, want het helpt je klanten om een aankoopbeslissing te nemen.

Bedenk: ze wíllen die aankoop doen. Anders waren ze niet aan het bestellen op je site.
Dat doen goede verkopers: klanten helpen om de beslissing te nemen.

Een angstprikkel die goed past in een commerciële transactie is verliesaversie. Want het risico om iets kwijt te raken triggert enorm: 2 keer sterker dan de kans om iets te behouden of te krijgen.

Ik kwam daarvan een mooi stukje micro-copy tegen bij cadeau-webshop CafePress.

Daar kun je een half-afgemaakte bestelling bewaren, door een link naar je winkelwagen naar jezelf te mailen.

Bij Save Your Shopping Basket staat het tekstje: “Shopping baskets are saved for 30 days.”

De klant voelt daardoor: ik heb iets te verliezen. Ik raak mijn ingevulde gegevens kwijt als ik langer dan 30 dagen wacht met bestellen.

De natuurlijke reactie daarop is: ik wil dat risico niet lopen. Goede kans dat klanten de bestelling alsnog afronden.

Wil je elke week een tip voor je website? Vul dan je e-mailadres in:

Gerelateerde artikelen:




7 reacties ↓

#1 Jules op 12-04-2012 om 16.20 uur

Het Cafepress voorbeeld is om meer redenen goed: je kan mensen een email sturen zodra de 30 dagen bijna om zijn, _en_ nog om feedback vragen als ze onverhoopt toch hun wagen laten verlopen.

En de analist in me zou heel graag eens willen testen wat beter werkt: 30 dagen, 14 dagen, 3 dagen..

#2 Peter De Bruyn op 12-04-2012 om 19.17 uur

Ik ben het absoluut met je eens dat je best schrapt en blijft schrappen totdat je de essentie van jouw boodschap kort en krachtig kunt weergeven.

Dat men online wel vaker langere teksten gebruikt, heeft natuurlijk ook veel met SEO van doen. Zowel in Nederland als in Vlaanderen teelt de seo-contentgedachte weelderig.

#3 Aartjan op 13-04-2012 om 09.23 uur

@Jules
Ja inderdaad, op deze manier zorgt CafePress voor een paar extra contactmomenten in de dialoog met de klant.

@Peter
Meer content omwille van SEO, het heeft inderdaad aanhangers.
Daar reken ik mezelf niet bij :-)

Plus: micro-copy is een heel ander tekstgenre, waarin SEO-overwegingen geen enkele rol spelen.

#4 Maarten Hofste op 3-07-2012 om 11.07 uur

“Bij Save Your Shopping Basket staat het tekstje: “Shopping baskets are saved for 30 days.”

De klant voelt daardoor: ik heb iets te verliezen. Ik raak mijn ingevulde gegevens kwijt als ik langer dan 30 dagen wacht met bestellen.

De natuurlijke reactie daarop is: ik wil dat risico niet lopen. Goede kans dat klanten de bestelling alsnog afronden.”

Zou het niet juist zo zijn dat mensen denken.. “ik heb niks te verliezen want mijn winkelwagentje wordt toch 30 dagen opgeslagen”??

#5 Aartjan op 4-07-2012 om 15.18 uur

@Maarten

Dat zou inderdaad kunnen. Om in tweede instantie toch het gevoel van urgentie terug te brengen kun je de klant kort voor het aflopen van die 30 dagen mailen om hem erop te wijzen dat zijn bewaarde gegevens over 3 dagen verwijderd worden :-)

#6 Dick de Krijger op 21-09-2012 om 12.50 uur

@Aartjan

Denk je niet de klant dat op den duur een beetje spammy vind overkomen?

#7 Aartjan van Erkel op 18-06-2014 om 17.16 uur

@Dick
Late reactie, sorry. Zie het vooral als service en als je klant helpen om een beslissing te nemen. Dat is wat er als ondernemer van je wordt verwacht. Je klant wil niet meer twijfelen, en gewoon zeker weten of hij ja of nee tegen je aanbod gaat zeggen. Als je twijfel beëindigt wordt dat gewaardeerd hoor, vergis je niet. Ondernemers vrezen nogal eens dat klanten het opdringerig vinden als ze dit soort dingen doen, maar een echt geïnteresseerde klant vindt het alleen maar handig en dan is het dus gepast.

Reageer:

Mijn boek

Praktische tips om je website onweerstaanbaar te maken.

99 lezers gaven 5 sterren op Managementboek.nl en Bol.com.

Artikel in AD Weekend: Verleiden op internet - 10 tips.

Bestellen >

Leer klanten verleiden