Zit er LIEFDE in jouw verkoop-website? (klanten voelen dat binnen 1 seconde)

Zit er liefde in jouw verkoop-website?

Je klanten voelen dat namelijk direct, zodra ze op je site aankomen.

Ik geef je 5 tips voor een authentieke, liefdevolle website.
Plus een paar goede voorbeelden.

Stel je voor: je loopt in het centrum van je favoriete winkelstad.
Je hebt een nieuwe outfit nodig.

Er blijkt een nieuwe kledingwinkel geopend te zijn, en je bekijkt de etalage.
De kledingstijl is jouw smaak, dus je stapt naar binnen.

Meteen vallen je 3 dingen op.

  1. Het personeel staat achterin de winkel. Ze kletsen en lachen.
  2. Geen van hen begroet jou.
  3. Ze zien er allemaal piepjong uit, niet ouder dan 20 jaar.

Ook een webshop kan lijden aan deze zelfde kwaal:
ongeïnteresseerd en ongekwalificeerd personeel.

Je klanten voelen direct hoeveel liefde er in jouw verkoopwebsite zit.
Binnen 1 seconde.

Het is als waneer je met een echt goede ondernemer aan de praat raakt.
Die houdt van zijn product, en dat merk je aan alles:

  • Zijn ogen glanzen als hij praat
  • Zijn gezicht is enthousiast
  • Hij vertelt verhalen in geuren en kleuren
  • Hij probeert je niets te verkopen
  • Toch weet je al dat je graag zaken met hem gaat doen

Dat geldt ook voor jouw bedrijf.
Liefde is direct af te lezen aan je authentieke stijl van schrijven op de website.

5 tips om liefdevol, authentiek te schrijven op je verkoopwebsite

  1. Vertel de verhalen over je producten die alleen jij als bedrijf kunt weten.
  2. Gebruik de woorden die je klanten zelf gebruikten in een gesprek met jou.
  3. Doe beloften over je service die je klanten verbazen en geruststellen.
  4. Vertel in detail hoe het voelt om het product te gebruiken.
  5. Gebruik spreektaal, alsof je met een klant staat te praten. Niet deftig gaan doen.

Een mooi voorbeeld van een liefdevolle website is Talulabelle.

Deze dameskleding-webshop verkoopt eigenwijze, unieke, een beetje maffe retro-mode.

En ze klinken ook zo: eigenwijs en een beetje maf:

“Draagt haar zondagse jurk op woensdag”

“Vindt alles met een gouden randje net iets mooier”

Leuk!

Nog een mooi voorbeeld is de Amerikaanse webshop Gun Dog Supply, die hondenartikelen verkoopt.

De baas van deze shop heet Steve. En Steve is all over the place op deze site.
Met tips, persoonlijke adviezen en praktische weetjes.

Zo is het ontzettend handig dat hij je helpt met zijn Quick Picks.
Heb je bijvoorbeeld een halsband nodig, dan kiest hij er alvast een voor je uit:

“Deze is perfect voor 95% van de mensen die ik dagelijks spreek”

 Ken jij ook een bedrijf dat echte liefde toont op zijn website?

Ik vind het erg leuk als je een linkje achterlaat in de reacties!

Wil je elke week een gratis tip? Vul dan je e-mailadres in:

Gerelateerde artikelen:




8 reacties ↓

#1 Myriam op 28-03-2012 om 09.00 uur

Leuke voorbeelden! Ben volop bezig met mijn eigen nieuwe website. Ga gelijk eens checken of ik liefdevol geschreven heb…

#2 Rose Calis op 1-04-2012 om 18.20 uur

Ik merk aan mezelf dat wanneer ik blog, ik veel gepassioneerder (en makkelijker) schrijf dan wanneer ik een webtekst schrijf. Leuke voorbeelden, en bedankt voor de reminder. O ja, over liefdevolle teksten gesproken:

http://www.biggirlbranding.com/about/

#3 Marco Bouman op 15-08-2012 om 19.33 uur

Hai Aartjan, leuk artikel en zeer pakkend.
Daarom vind ik het altijd zo belangrijk om je bezoeker aan te spreken, ook al is het maar in een regel. Hij voelt zich welkom…

Daarnaast is liefde energie en energie zit in teksten. Dus als je de teksten zelf schrijft voor je site / shop… dan is goed om dit te realiseren. En natuurlijk maakt het uit welke woorden je kiest en wat je schrijfstijl is….

Maar teksten vanuit liefde of vanuit passie… doen altijd hun werk, is mijn mening.

Succes.

Groet,
Marco

#4 Aartjan op 16-08-2012 om 11.26 uur

@Rose
Goed punt, de kunst is dan om je flow ook over te brengen naar je webcopy. Dat werkt waarschijnlijk het makkelijkst als je webcopy schrijft voor je eigen business, als je tenminste de juiste niche te pakken hebt. Als je zoekende bent is het erg lastig om in flow te komen en de juiste tone of voice te vinden.

@Marco
Eens, je klant voelt het als je echt enthousiast bent en dat in je woorden weet te leggen.

#5 Sigrid op 31-05-2013 om 18.16 uur

Dag Aartjan,

Ook dit keer schrijf je weer een interessant en vlot artikel, en dan nog over een onderwerp dat mij nauw aan het hart ligt.

Onlangs zei iemand die mijn website voor de eerste keer ontdekte dat je de persoonlijkheid en de liefde die erachter zit duidelijk kan aanvoelen.

Nu heb ik nog heel veel te leren omdat ik een newbie ben, en dus ben ik ook wel benieuwd naar jouw experte mening over mijn website (www.daisiesandcaramel.com).

Bedankt!
Sigrid

#6 Aartjan van Erkel op 11-06-2013 om 15.25 uur

Hallo Sigrid,
Leuk dat je reageert!
Mooie shop heb je, ziet er goed uit. Bij aankomst op je homepage denk ik dat je nog wat duidelijker zou kunnen zijn over wat je niche precies is – dat is me niet direct helder. Mooie productpagina heb je trouwens.

#7 Sigrid op 18-06-2013 om 15.25 uur

Dag Aartjan,

Een echte ‘niche’ heb ik niet, maar het is inderdaad de bedoeling om wat meer tekst en uitleg te geven op de home page (geleerd van jou!). Dus hopelijk wordt het dan allemaal wat duidelijker voor de bezoeker.

Ik vind het alvast leuk om te horen dat je mijn website in het algemeen wel ok vindt; dat neem ik als een compliment!

Sigrid

#8 Seppe op 4-11-2013 om 18.37 uur

Dag Aartjan

Helemaal akkoord met je vijf tips. Ze sluiten naadloos aan bij de gouden marketingregel ‘People buy people’: http://schrf.be/1hdPujM.

Communiceer je ‘als mens’ met andere mensen (en niet ‘als bedrijf’)? Dan zit er automatisch wat liefde in je tekst. Of op zijn minst menselijke warmte. En dan vertrouwt een prospect je.

Reageer:

Mijn boek

Praktische tips om je website onweerstaanbaar te maken.

97 lezers gaven 5 sterren op Managementboek.nl en Bol.com.

Artikel in AD Weekend: Verleiden op internet - 10 tips.

Bestellen >

Leer klanten verleiden