Zit er LIEFDE in jouw verkoop-website? (klanten voelen dat binnen 1 seconde)

Zit er liefde in jouw verkoop-website?

Je klanten voelen dat namelijk direct, zodra ze op je site aankomen.

Ik geef je 5 tips voor een authentieke, liefdevolle website.
Plus een paar goede voorbeelden.

Stel je voor: je loopt in het centrum van je favoriete winkelstad.
Je hebt een nieuwe outfit nodig.

Er blijkt een nieuwe kledingwinkel geopend te zijn, en je bekijkt de etalage.
De kledingstijl is jouw smaak, dus je stapt naar binnen.

Meteen vallen je 3 dingen op.

  1. Het personeel staat achterin de winkel. Ze kletsen en lachen.
  2. Geen van hen begroet jou.
  3. Ze zien er allemaal piepjong uit, niet ouder dan 20 jaar.

Ook een webshop kan lijden aan deze zelfde kwaal:
ongeïnteresseerd en ongekwalificeerd personeel.

Je klanten voelen direct hoeveel liefde er in jouw verkoopwebsite zit.
Binnen 1 seconde.

Het is als waneer je met een echt goede ondernemer aan de praat raakt.
Die houdt van zijn product, en dat merk je aan alles:

  • Zijn ogen glanzen als hij praat
  • Zijn gezicht is enthousiast
  • Hij vertelt verhalen in geuren en kleuren
  • Hij probeert je niets te verkopen
  • Toch weet je al dat je graag zaken met hem gaat doen

Dat geldt ook voor jouw bedrijf.
Liefde is direct af te lezen aan je authentieke stijl van schrijven op de website.

5 tips om liefdevol, authentiek te schrijven op je verkoopwebsite

  1. Vertel de verhalen over je producten die alleen jij als bedrijf kunt weten.
  2. Gebruik de woorden die je klanten zelf gebruikten in een gesprek met jou.
  3. Doe beloften over je service die je klanten verbazen en geruststellen.
  4. Vertel in detail hoe het voelt om het product te gebruiken.
  5. Gebruik spreektaal, alsof je met een klant staat te praten. Niet deftig gaan doen.

Een mooi voorbeeld van een liefdevolle website is Talulabelle.

Deze dameskleding-webshop verkoopt eigenwijze, unieke, een beetje maffe retro-mode.

En ze klinken ook zo: eigenwijs en een beetje maf:

“Draagt haar zondagse jurk op woensdag”

“Vindt alles met een gouden randje net iets mooier”

Leuk!

Nog een mooi voorbeeld is de Amerikaanse webshop Gun Dog Supply, die hondenartikelen verkoopt.

De baas van deze shop heet Steve. En Steve is all over the place op deze site.
Met tips, persoonlijke adviezen en praktische weetjes.

Zo is het ontzettend handig dat hij je helpt met zijn Quick Picks.
Heb je bijvoorbeeld een halsband nodig, dan kiest hij er alvast een voor je uit:

“Deze is perfect voor 95% van de mensen die ik dagelijks spreek”

 Ken jij ook een website die echte liefde toont?

Zet hem dan in de reacties hieronder, vinden we leuk!

Wil je elke week een gratis tip? Vul dan je e-mailadres in:

Gerelateerde artikelen:



Reacties

  1. zegt

    Hai Aartjan, leuk artikel en zeer pakkend.
    Daarom vind ik het altijd zo belangrijk om je bezoeker aan te spreken, ook al is het maar in een regel. Hij voelt zich welkom…

    Daarnaast is liefde energie en energie zit in teksten. Dus als je de teksten zelf schrijft voor je site / shop… dan is goed om dit te realiseren. En natuurlijk maakt het uit welke woorden je kiest en wat je schrijfstijl is….

    Maar teksten vanuit liefde of vanuit passie… doen altijd hun werk, is mijn mening.

    Succes.

    Groet,
    Marco

  2. zegt

    @Rose
    Goed punt, de kunst is dan om je flow ook over te brengen naar je webcopy. Dat werkt waarschijnlijk het makkelijkst als je webcopy schrijft voor je eigen business, als je tenminste de juiste niche te pakken hebt. Als je zoekende bent is het erg lastig om in flow te komen en de juiste tone of voice te vinden.

    @Marco
    Eens, je klant voelt het als je echt enthousiast bent en dat in je woorden weet te leggen.

  3. zegt

    Dag Aartjan,

    Ook dit keer schrijf je weer een interessant en vlot artikel, en dan nog over een onderwerp dat mij nauw aan het hart ligt.

    Onlangs zei iemand die mijn website voor de eerste keer ontdekte dat je de persoonlijkheid en de liefde die erachter zit duidelijk kan aanvoelen.

    Nu heb ik nog heel veel te leren omdat ik een newbie ben, en dus ben ik ook wel benieuwd naar jouw experte mening over mijn website (www.daisiesandcaramel.com).

    Bedankt!
    Sigrid

  4. zegt

    Hallo Sigrid,
    Leuk dat je reageert!
    Mooie shop heb je, ziet er goed uit. Bij aankomst op je homepage denk ik dat je nog wat duidelijker zou kunnen zijn over wat je niche precies is – dat is me niet direct helder. Mooie productpagina heb je trouwens.

  5. zegt

    Dag Aartjan,

    Een echte ‘niche’ heb ik niet, maar het is inderdaad de bedoeling om wat meer tekst en uitleg te geven op de home page (geleerd van jou!). Dus hopelijk wordt het dan allemaal wat duidelijker voor de bezoeker.

    Ik vind het alvast leuk om te horen dat je mijn website in het algemeen wel ok vindt; dat neem ik als een compliment!

    Sigrid

  6. zegt

    Dag Aartjan

    Helemaal akkoord met je vijf tips. Ze sluiten naadloos aan bij de gouden marketingregel ‘People buy people': http://schrf.be/1hdPujM.

    Communiceer je ‘als mens’ met andere mensen (en niet ‘als bedrijf’)? Dan zit er automatisch wat liefde in je tekst. Of op zijn minst menselijke warmte. En dan vertrouwt een prospect je.

  7. zegt

    Hallo Aartjan,

    Leuk artikel en wat leest het fijn weg :)
    Liefde en persoonlijkheid zijn superbelangrijk en kunnen inderdaad allesbepalend zijn of mensen verder kijken dan alleen de etalage. Ik heb zelf onlangs een nieuwe site gelanceerd en ben nog volledig nieuw met het online/website gebeuren. Ben daarom heel erg benieuwd wat jij als expert van mijn website vindt! (en of het een beetje liefde uitstraalt ;))

    http://balancedthroughlife.nl

    Bedankt en hartelijke groet van deze trouwe lezer.
    Imke

  8. zegt

    Alhoewel je er niet altijd de vinger op kunt leggen wordt het zeker onbewust door mensen gevoeld wanneer iets met liefde en passie tot stand komt! Het leuke aan gepassioneerde “vak idioten” vind ik dat zij door hun passie veel vakkennis hebben vergaard en hen geen moeite teveel is! Zo hebben wij bijvoorbeeld onze gites (vakantiehuisjes) in Frankrijk met liefde, passie en vakkennis gebouwd en ingericht en ontvangen onze gasten ook op die wijze http://www.maisonvanstijn.net Voor ons boetiekje en onze webshop werken wij heel bewust met gepassionneerde ontwerpers en kleine labels. We kennen deze mensen persoonlijk en weten alles over de productiewijzes en materialen http://www.bienchoisi.eu
    Aan de teksten van Aartjan merk je ook zijn enthousiasme, passie, betrokkenheid en natuurlijk vakkennis. Daarom lees ik ze altijd met veel plezier!
    Hartelijke groeten uit Frankrijk,
    Gerti van Stijn
    http://www.maisonvanstijn.net
    http://www.bienchoisi.eu

  9. zegt

    @Arjan
    Leuk, Kitty schrijft inderdaad een goed blog.

    @Imke
    Straalt absoluut liefde uit, je hebt een mooie eigen tone of voice! Goed gedaan.

    @Tonny
    Prachtig kwaliteitsproduct heb je! Ik voel aan alles dat je er veel liefde in steekt en echt gaat voor 100% tevredenheid bij je klanten. Qua tone of voice zou het wat losser mogen, je klinkt iets afstandelijker dan je in het echt bent vermoed ik. Dat zit in je woordkeus van formelere woorden dan je in spreektaal zou gebruiken.

    @Mieke
    Stoer product heb je, mooie tassen van tractorbanden!
    Waarom spreek je over jezelf in de tweede persoon? Komt wat afstandelijk over. Gebruik lekker de ik-vorm, past ook goed bij je volgens mij.

    @Gerti
    Mooie reactie :-) Leuk he, vakidioten onder elkaar. Ik ben ook gek op ondernemers die er helemaal voor gaan inderdaad.

    Volgens mij zijn jullie heel goed bezig als ik op mijn eerste indruk en op de beoordelingen in Zoover afga. Alleen qua toon is het vrij vlak, je website klinkt nog een beetje alsof iemand anders het over jullie bedrijf heeft in plaats van jullie zelf. Mag persoonlijker hoor!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>