Hoe je een oerinstinct prikkelt met een eenvoudige webpagina

Psychologen hebben ontdekt dat wij mensen per se consequent willen zijn.
Dat zie je bijvoorbeeld terug in dit soort gezegdes:

  • “Wie A zegt, moet ook B zeggen.”
  • “Beloofd is beloofd”
  • “ ’s Avonds een vent, ’s morgens een vent”

In de maatschappij zijn de gevolgen namelijk ernstig voor mensen met inconsequent, grillig gedrag.
Die vinden we onbetrouwbaar, en vermijden we. We knopen meestal liever relaties aan met mensen die zich voorspelbaar, betrouwbaar gedragen.

Kwestie van overleving.

Lees hoe je website dit menselijke oerinstinct slim kan prikkelen.

Dat doe je door een verleidingsproces aan te bieden dat bestaat uit piepkleine stapjes.

Het begint zo.

Het eerste stapje maak je heel aantrekkelijk, bijvoorbeeld door iets nuttigs cadeau te geven.
Je weet nu: een klant die eenmaal een stap heeft gezet, wil onbewust consequent zijn.
De kans dat hij dus nog een stap zet, en nog een, en nog een, wordt almaar groter.

Uiteindelijk wordt je doel bereikt: een verkoop, een aanvraag, een aanmelding…

Ik kwam hiervan een uniek voorbeeld tegen op de website van Aweber.
Dat is een Amerikaanse tool om e-mailnieuwsbrieven te versturen.

Aweber past heel slim de psychologische trigger toe dat mensen consequent willen zijn.
Dat doen ze op de bevestigingspagina, nadat iemand zich aanmeldt voor hun nieuwsbrief.

Wat staat er altijd op zo’n bevestigingspagina?

  • Bedankt voor je aanmelding
  • Klik op de link in de mail die we zojuist hebben gestuurd
  • Vaak nog wat juridische bla (vooral in de VS)

Wat voegt Aweber heel slim toe aan deze pagina – en dit is echt een best practice:
Ze bieden je meteen de volgende stap in het verleidingsproces aan: de knop Let’s get started.

Op bevestigingspagina nieuwsbrief direct een verleidelijke volgende stap bieden:
slim gedaan door Aweber.

De kans dat de websitebezoeker NU op die knop klikt, is veel groter dan een minuut geleden.
Een minuut geleden had hij zich namelijk nog niet ingeschreven voor die nieuwsbrief.
Inmiddels heeft hij die stap wel gezet.
En consequent gedrag is: ook de volgende stap zetten.

Ik heb nog maar heel, heel zelden gezien dat een bedrijf de bevestigingspagina zo slim inzet.

Stel jezelf nu eens deze vraag:
Hoe kan mijn bedrijf zijn bevestigingspagina’s gebruiken om een verleidelijke volgende stap aan te bieden?

Heb je een idee? Zet het in de reacties. Misschien kan ik nog aanvullingen geven.
Passen jullie dit al toe? Ik vind het leuk als je dit voorbeeld achterlaat als reactie!

Wil je elke week een gratis tip? Vul dan je e-mailadres in:

Gerelateerde artikelen:




6 reacties ↓

#1 Don Seidenberg op 6-03-2012 om 10.37 uur

Aartjan,
Nice analogy and nice article. Your article made me think that the step-by-step approach is not only important for building an online relationship but also for offline relationships.

Don

#2 Ferry de Wit op 6-03-2012 om 11.27 uur

Beste Aartjan,

Leuk artikel en originele toepassing van het Cialdini principe.
Ik vroeg me verder af of je deze (of een soortgelijke) toepassing in de praktijk getest hebt? De theorie klinkt aannemelijk (commitment and consistency), maar heb je dit in de online wereld terug gezien in cijfers?

Groet,
Ferry

#3 Aartjan op 6-03-2012 om 11.43 uur

@ Don
Thank you. I agree, of course.
My favourite real world example is pickup lines in bars.
Step by step is the only way to go if you want to seduce :-)

@Ferry
Dit is de eerste keer dat ik commitment & consistentie op deze manier toegepast zag. Heb helaas geen idee van de cijfers van Aweber.

#4 Simon Vreeman op 6-03-2012 om 19.10 uur

Er mooi voorbeeld van commitment & consistentie.
Na aanleiding van het voorbeeld van Aweber, vraag ik mijzelf eigenlijk af hoeveel websites eigenlijk meten hoeveel mensen er niet op de bevestigingsknopt klikken. Ik vermoed dat dat juist nog weinig gebeurt.

#5 Aartjan op 6-03-2012 om 21.44 uur

@Simon
Ook een leuk onderwerp inderdaad: optimaliseren van de conversie van de mail met de bevestingslink :-) Die van Aweber vind ik niet best vanwege de lange juridische blurb die er onderaan hangt.

#6 Wederkerigheid, geven en nemen als conversieverhoger - Master-mind op 30-03-2012 om 06.28 uur

[...] mooie toevoeging op dit artikel las ik op het weblog van Aartjan van Erkel, http://www.schrijvenvoorinternet.nl. Hij geeft een mooi voorbeeld van aweber hoe je nadat je iets gratis hebt weggegeven (in dit geval [...]

Reageer:

Mijn boek

Praktische tips om je website onweerstaanbaar te maken.

97 lezers gaven 5 sterren op Managementboek.nl en Bol.com.

Artikel in AD Weekend: Verleiden op internet - 10 tips.

Bestellen >

Leer klanten verleiden