Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Lik hier

Aartjan van Erkel

in Copywriting en Zoekmachine optimalisatie

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Achterop een postzegel staat niet: ‘Lik hier’.
Dat is niet nodig: mensen wéten wel hoe een postzegel werkt. Dat geldt ook voor hyperlinks. Schrijf dus nooit: ‘Klik hier’.

Ik geef je 5 tips voor goede hyperlinks.

lik-hier

Ze maken je site begrijpelijker, en beter vindbaar in Google.

Waarom je pagina’s hoger scoren in Google met goede hyperlinks

Hyperlinks zijn de allerbelangrijkste teksten op internet. Het zijn de draden in het world wide web. Het ‘net’ in internet. Zonder hyperlinks zou internet niet bestaan.

Goede hyperlinks schrijven is daarom een van de belangrijkste schrijftechnieken die je nodig hebt. Je verbetert daarmee het web!

Google heeft zijn succes te danken aan hyperlinks. Dat zit zo.

Google ziet een link naar een bepaalde webpagina als een stem op die pagina. Hoe meer binnenkomende links, hoe populairder de pagina blijkbaar is.

De volgende vraag die Google moet beantwoorden is: waar gaat de pagina over? Daarvoor kijkt Google naar de woorden in de hyperlinks die naar de pagina verwijzen (onder andere).

Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als er naar een webpagina veel links liggen met daarin algemene woorden, bijvoorbeeld ‘klik hier’. Google én de bezoeker komen door zo’n link niets te weten over de inhoud.

Tip 1: Zo gaan andere sites met goede woorden linken naar jouw pagina’s

Bedenk wat de belangrijkste woorden op de pagina zijn. Waarop zouden mensen Googelen als ze jouw pagina willen vinden? Verwerk die woorden in de paginatitel.

De titel van je pagina is voor andere websites een logische tekst om in de hyperlink naar die pagina te zetten. Je vergroot dus de kans dat externe sites de gewenste woorden in hun hyperlinks gebruiken.

Voorbeeld: als je een pagina de titel ‘Glazen douchecabines’ geeft, omdat die woorden in Google veel worden ingetypt (meer dan ‘douchecabines van glas’), is het voor iemand die naar die pagina wil linken logisch om de woorden ‘glazen douchecabines’ ook in de link te gebruiken.

Hoe weet je op welke woorden veel wordt gezocht in Google?
Lees mijn artikel: Hoe vind je de beste woorden voor je website?

Tip 2: Schrijf nooit ‘Klik hier’, ‘Lees verder’ of ‘Meer info’

Je site wordt minder gebruikersvriendelijk door algemene hyperlinkteksten, zoals ‘Klik hier’, ‘Lees verder’ of ‘Meer info’.

Om 2 redenen:

  1. Je bezoeker wéét wel waar hij moet klikken. Op internet zit hij altijd met zijn wijsvinger op de muisknop. Eigenlijk zit hij constant met zijn vinger aan de trekker. Buttons, menu’s, hyperlinks: hij is eraan gewend dat hij daarop kan klikken.
  2. Ze maken scannen lastig. Bezoekers lezen niet, ze scannen een pagina eerst. Waar gaat deze pagina over? Hyperlinks vallen daarbij op, want ze zijn onderstreept. Zet er daarom handige informatie in: omschrijf heel kort de inhoud van de pagina waarnaar je linkt.

Schrijf niet: Wilt u weten welke cursussen we geven in 2012? Klik hier
Schrijf wel: Bekijk ons cursusprogramma voor 2012
Schrijf niet: Lees meer over ons congres ‘Zorg en gezondheid’
Schrijf wel: Lees meer over ons congres ‘Zorg en gezondheid’

Tip 3: Laat bij ankeilers het kopje naar het hele artikel linken

Grote websites gebruiken vaak ankeilers, korte introteksten van een paar regels die nieuwsgierig moeten maken.

Een kwalijk gebruik is het afsluiten van ankeilers met een generieke hyperlink naar het volledige artikel: ‘Lees verder’, ‘Meer informatie’ of ‘Lees het hele artikel’. Dat is niet handig. Het zegt niets over de inhoud van de pagina waarnaar ze verwijzen.

Beter is het om de titel van de doelpagina in de hyperlink te verwerken. De mooiste manier: maak de titel van de ankeiler klikbaar. Je tekstblokje wordt dan korter: je kunt het linkje onder aan de tekst weglaten. Onderstreep het kopje,dat is de conventie. Aan de onderstreping herken je de hyperlink.

3 alternatieve manieren om hyperlinks voor ankeilers te schrijven:

  • Hele artikel: Titel van het artikel
  • Lees verder: Titel van het artikel
  • Lees Titel van het artikel

Nooit doen: een ankeiler midden in een zin afbreken. Want zo zeg je eigenlijk: wij vinden onze bezoekers zo onbelangrijk, dat we het niet nodig vinden om ankeilers voor hen op lengte te schrijven.

Staatsbosbeheer gebruikt ankeilers waarbij het kopje ook de link is. Door de pijl achter het kopje ziet de bezoeker dat de tekst klikbaar is. Een subtiele oplossing van de vormgever. Minder is dat de teksten niet op maat zijn geschreven: zinnen breken halverwege af.

Tip 4: Gebruik als linktekst niet het webadres

Het is meestal niet handig om het webadres van een pagina als linktekst te gebruiken. Een link ziet er dan bijvoorbeeld zo uit: www.mcdonalds.nl/producten/happy-meal. Dat is moeilijk leesbaar en maakt de pagina minder scanbaar.

Gebruik als linktekst liever de titel van de pagina waarnaar je linkt: Happy Meal.

Uitzondering: een webadres dat heel bekend is. Bijvoorbeeld doordat je een reclamecampagne hebt lopen waarin het adres wordt genoemd. Denk aan een webadres als www.bedrijfsnaam.nl/beursgang of www.bedrijfsnaam.be/radio.

Schrijf niet: Ga naar www.west-vlaanderen.be/onderwijs
Schrijf wel: Bekijk de onderwijsinstellingen in West-Vlaanderen
Schrijf niet: Alle informatie over de Dam tot Damloop vindt u op www.damtotdamloop.nl
Schrijf wel: Alle informatie vindt u op de website van de Dam tot Damloop

Tip 5: Gebruik de paginakop als linktekst

Vergeet niet om je eigen hyperlinks te optimaliseren. Ook binnen je eigen website moeten links tussen pagina’s onderling de juiste woorden bevatten. Gebruik als linktekst gewoon de paginakop. Want daarin zitten de belangrijkste zoekwoorden – als je tip 1 hebt opgevolgd.

Het is een goedkope strategie om alle pagina’s van je website te optimaliseren voor zoekmachines. Gewoon betere teksten gebruiken voor paginakoppen en hyperlinks. Daar heb alvast geen duur zoekmachinebureau meer voor nodig!

Ook de gebruikersvriendelijkheid wordt groter. Wie klikt op de hyperlink Kinderfietsjes, vindt het fijn als hij een pagina krijgt getiteld: ‘Kinderfietsjes’. Hij ziet meteen: ik zit goed.

Op de site van het Rijksmuseum stond de link ‘Ontdek de Meesterwerken’. Als je daarop klikte, opende zich de pagina ‘De Meesterwerkenspecial’. Een andere titel dus. Dat kan verwarrend zijn. Is dit wel de goede pagina?

Wekelijks een tip voor je website?
Abonneer je gratis:
[autorespond admin=”485″ code=”SUBSCR_1441812582969″ confirm=”false” voornaam=”Voornaam” achternaam=”false” e-mailadres=”E-mailadres” button=”Aanmelden” na_button=”false”]

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: