Waar is de banaan?

Bezoekers van je website zijn te vergelijken met nerveuze aapjes. Ze willen maar één ding, en graag een beetje snel. Lees hoe je met ‘bananen’ een website lekker gebruikersvriendelijk maakt.

Internetgebruikers willen snel weten: waar moet ik klikken?
Vergeet niet: ze hebben altijd hun vinger op de muisknop.

Een banaan is een groot ding om op te klikken. Lekker duidelijk.

Hou bezoekers zo kort mogelijk op je website

Websitebezoekers willen tempo maken. Ze komen met een concreet doel naar je site. Op je homepage zien ze graag snel waar ze moeten beginnen. Hun grootste wens is om zo gauw mogelijk klaar te zijn met de taak die ze in hun hoofd hebben.

Streef er dus niet naar om mensen zo lang mogelijk op je site te houden. Hou ze juist zo kort mogelijk op je website!
Maak transacties makkelijker en sneller. Bananen helpen daarbij.

Wat is een banaan?

De banaan op een webpagina is een opvallende knop, button of link die erom schreeuwt om aangeklikt te worden. De banaan moet er zó uitspringen, dat je meteen snapt: hier moet ik blijkbaar op klikken.

De metafoor van de banaan is bedacht door marketingexpert Seth Godin, die erover schrijft in zijn boek The Big Red Fez. Talloze usability-onderzoeken wijzen uit dat een banaan op een webpagina de gebruikersvriendelijkheid verbetert.

Op de webpagina over browser Firefox springt één visueel element er duidelijk uit: de knop ‘Firefox – Gratis download’. Visueel wijkt hij sterk af van alle andere klikbare dingen.

Banaan op de homepage van Firefox.

Zet een banaan op de homepage…

Slimme webdesigners zorgen voor visuele hiërarchie. Met op iedere pagina één banaan: een duidelijk startpunt. Iets waar de blik van de bezoeker automatisch naartoe wordt getrokken. Bijvoorbeeld een enorme knop in een afwijkende kleur. Zo’n banaan zorgt voor rust en focus.

Usabilla heeft ook een banaan op de homepage. Je ziet verschillende buttons en links. Maar je ziet meteen welke het belangrijkst is. Het is duidelijk de bedoeling dat je klikt op ‘Sign up for an account’’: de banaan.

Banaan op de homepage van Usabilla.

Een banaan vergroot de kans dat bezoekers van de homepage doorklikken, en doorgaan naar de volgende stap op je website.

Een banaan helpt bezoekers om weer van je pagina af te komen.

… en op iedere andere webpagina

Ook op dieper liggende pagina’s is banaan prettig. Bezoekers kunnen daardoor snel hun weg vinden en transacties verlopen soepel.

Op de meeste websites zijn allerlei transacties mogelijk. Als een transactie in verschillende stappen wordt uitgevoerd, is het handig als je steeds de volgende stap markeert met een opvallende button.

Bekijk  pagina’s op je site maar als stappen in het uitvoeren van een taak. Bij welke taak van je bezoekers wordt de pagina gebruikt? Weet je het antwoord niet, vraag je dan serieus af of die pagina nog wel moet blijven bestaan.

De meeste websites worden beter door een banaan toe te voegen aan iedere pagina. Het dwingt je namelijk om bij iedere pagina na te denken over de volgende stap. Wat is voor de bezoeker een logische vervolgstap na het bekijken van deze informatie? Zonder een banaan is een pagina een doodlopend straatje.

Op de homepage van de stad Gent staat geen banaan. Waar moet je klikken? Op deze site zijn heel wat taken uit te voeren, bijvoorbeeld evenementen opzoeken, bibliotheekboeken verlengen en online solliciteren. Een banaan om de populairste taak te starten zou handig zijn. Bijvoorbeeld een grote knop ‘Bibliotheekboek verlengen’.

Geen banaan op de homepage van de stad Gent.

Pas op: word niet overenthousiast. Meer dan één banaan per pagina geeft keuzestress. Er is niets tegen meerdere calls to action op een pagina, hoor. Sterker nog, daar ontkom je vaak niet aan. Want bezoekers voeren verschillende taken uit op je site. Maar: zorg wel dat op elke pagina maar één banaan visueel dominant is. Je oog moet ernaartoe worden getrokken.

TypeTopia heeft verschillende opvallende buttons op de homepage, maar geen visuele hiërarchie. Je ziet niet in één oogopslag wat de belangrijkste button is. Dat geeft keuzestress. Waar moet je klikken?

Een hele trós bananen op de homepage van TypeTopia.

Ontdek de banaan

Twijfel je of een banaan genoeg opvalt? Kijk dan door je oogharen. Knijp je ogen bijna dicht, totdat je de teksten niet meer kunt lezen. Alleen kleuren en vormen zijn nog zichtbaar. Welk vlak trekt de meeste aandacht?

Print anders de pagina eens in kleur en hang hem aan de muur. Is de banaan op 4 meter afstand nog steeds zichtbaar? Dan is hij groot genoeg. Amerikanen noemen de banaan daarom ook wel Big-Ass Button.

Zet een call to action op de banaan

Op een banaan zet je altijd een opschrift. Een korte, duidelijke tekst op de knop die zegt wat de gebruiker gaat doen als hij erop klikt. Bijvoorbeeld:

  • Gratis downloaden
  • Kijk hoe het werkt
  • Stap 1: vul uw adres in
  • Verzeker uw auto
  • Bekijk de video
  • Zoek in de catalogus

Een goed opschrift op een knop doet een oproep tot actie. Tips voor het schrijven van een concrete call to action die zorgt voor doorklikken:

  • Benoem de handeling. Gebruik bijvoorbeeld woorden als bestellen, aanvragen, inschrijven, inloggen, stemmen, verzenden, reserveren, downloaden, openen, bekijken, printen of opslaan.
  • Prikkel een behoefte. Internetgebruikers zijn vooral uit op gemak, tijdsbesparing en prijsvoordeel.
  • Gebruik klassieke klikmagneten. Bijvoorbeeld: nu, direct, gratis, korting, bespaar, voordeel, eenvoudig, geheim, succes, tips.

Op iedere pagina kan de call to action anders zijn. Wat kies je als call to action? Een goede richtlijn is: kies op iedere pagina wat de allerbelangrijkste actie is waar je de bezoeker toe wilt oproepen.

Een duidelijke banaan en een goede call to action kunnen voor extra doorkliks, conversie en verkoop zorgen.

De BankGiro Loterij merkte dat in een experiment met een e-mailing. Door het opschrift op de button te veranderen van ‘Ga verder’ in Check uw bedrag” , klikte 33% meer door naar de bijbehorende landingspagina. Dat zorgde uiteindelijk voor 8% meer aanmeldingen voor de loterij.

Twee varianten van een e-mailing.
De rechter kreeg 33% meer doorkliks,
dankzij een ander button-opschrift.

Sites om snel je eigen buttons te maken

Mocht je op jouw website eens wat buttons willen uitproberen, dan zijn er genoeg online tools waar je ze eenvoudig kunt ontwerpen. Ik ben zelf enthousiast over:

Gratis proefhoofdstuk uit Verleiden op internet

Dit artikel is een ingekort hoofdstuk uit mijn boek Verleiden op internet.
Volledige tekst lezen? Download het proefhoofdstuk Waar is de banaan? (PDF van 2,6 Mb) of bestel het boek.

Wil je elke week een gratis tip? Vul dan je e-mailadres in:

Gerelateerde artikelen:




21 reacties ↓

#1 Online gratis buttons maken met Da Button Factory « Verleiden op internet – Aartjan van Erkel op 11-07-2011 om 12.16 uur

[...] weten over die bananen? Vandaag schreef ik het artikel Waar is de banaan? op mijn blog Schrijven voor [...]

#2 Conversie Optimalisatie Tips : Leer eerst je bezoekers analyseren ! | E-Tail op 27-10-2011 om 20.05 uur

[...] is de banaan aanwezig ? [...]

#3 10 must reads van 2011 op 13-12-2011 om 09.13 uur

[...] 6. Waar is de banaan? – Schrijven voor internet [...]

#4 5 Praktische Stappen voor meer Resultaat uit je Website | TheNextTrainer op 15-02-2012 om 18.06 uur

[...] In het afgelopen webinar had Aartjan ons te pakken. Waar zit je banaan? De banaan op een webpagina is een opvallende knop, button of link die erom schreeuwt om aangeklikt te worden. De banaan moet er zó uitspringen, dat je meteen snapt: hier moet ik blijkbaar op klikken. Aartjan van Erkel in zijn Artikel Waar is de banaan? [...]

#5 Succesvolle landingspagina: 4 cruciale factoren | Internet Marketing advies door Tim Beeren op 19-02-2012 om 12.43 uur

[...] banaan? Lees het artikel ‘Waar is de banaan?‘ maar [...]

#6 Een ebook om (3) … gratis weg te geven op 28-02-2012 om 13.44 uur

[...] Uit ervaring weet ik dat doorklikken enorm gestimuleerd wordt door het weghalen van echt alle barrières; een doorklik is dan ook zo geplaatst. Zorg wel dat de gebruiker totaal niet hoeft na te denken waar hij/zij dient te klikken. [...]

#7 Dienstverlener: denk als een webshop op 3-04-2012 om 15.20 uur

[...] ook: Call to Action op Yoast  en Waar is de banaan? van Aartjan van [...]

#8 Marlies op 6-07-2012 om 15.41 uur

Waar is nou de banaan? :-(

In het artikel werkt de link ‘Download het proefhoofdstuk Waar is de banaan?’ niet meer…

#9 Aartjan op 7-07-2012 om 14.49 uur

@Marlies

Oei, dank je!
Gefixt :-)

#10 Margreet Kühne op 11-09-2012 om 12.55 uur

Tip voor een klikmoment: stel een cookie-control-button in op je website. Laat ‘m lang genoeg staan om de bezoeker het ‘irritante ding’ weg te laten klikken

#11 Eveline op 5-11-2012 om 23.56 uur

Hoi ,

welke banaan zet ik op home?
Ik heb 3 gratis producten (ebook, Ezine, motivatiemeter) en betaalde diensten(instap, midden en top). Wat is de banaan op de home?
Graag je advies.
Groet, Eveline

#12 Zonnebrillen en contactlenzen webshop - Pagina 4 - Internet Miljonair Forum - Alles over Internet Marketing op 15-11-2012 om 22.08 uur

[...] meteen weer aan de slag. Hoe zorg je het beste voor call to action. Ben hier heel onervaren mee. Waar is de banaan? – Schrijven voor internet — Schrijven voor internet – lees dit artikel maar [...]

#13 Jasper op 6-02-2013 om 19.42 uur

Dank Aartjan,

Met veel interesse gelezen en direct mee aan de slag. Mijn aap is net online: een kikker :-)
Ben benieuwd wat je ervan vindt en vooral wat het gaat doen met de conversie en gedrag van bezoekers.

Ik lees je mails met veel plezier! Ga zo door!

Jasper

#14 Aartjan op 6-02-2013 om 20.37 uur

@Jasper
Goed te horen dat je ermee aan de slag bent gegaan.
Tip: een banaan werkt het best als het er heel duidelijk uitziet als iets waar je op kunt klikken. Een kikker voldoet niet aan dat kenmerk.

Veel succes!

#15 De perfecte button: to click or not to click? | Annelytics op 8-05-2013 om 23.45 uur

[...] Daarnaast is de steunkleur op de site voornamelijk rood en valt hij daardoor eerder weg dan op (waar is de banaan?); [...]

#16 Alex Hartman op 17-08-2013 om 17.05 uur

“Hou bezoekers zo kort mogelijk op je website”

Deze uitspraak (die ik heb ook in je boek heb gelezen) vind ik behoorlijk verwarrend.

Volgens mij bedoel je dat je site snel moet zijn, dat je makkelijk kunt betalen etc… niet dat mensen zo snel mogelijk je website moeten verlaten.

Of focus jij op een zo hoog mogelijk bouncerate op je site?

Je zou er beter iets van kunnen maken als:

“Maak het alles zo makkelijk mogelijk voor je bezoekers”

#17 Aartjan van Erkel op 2-10-2013 om 22.57 uur

@Alex

Ik hou altijd wel van een beetje provocerende formuleringen Alex ;-)

#18 Dennis Hambeukers - Welcome to the new* artscientist.nl op 7-01-2014 om 21.45 uur

[...] you follow the hyperlinks. When you don’t know where you have to go, you scan the website for big bold buttons that tell you what path you have to follow to get to the most important content. This website [...]

#19 5 Praktische Stappen voor meer Resultaat uit je Website op 5-03-2014 om 22.21 uur

[...] De banaan op een webpagina is een opvallende knop, button of link die erom schreeuwt om aangeklikt te worden. De banaan moet er zó uitspringen, dat je meteen snapt: hier moet ik blijkbaar op klikken. Aartjan van Erkel in zijn Artikel Waar is de banaan? [...]

#20 Bram vd Veer op 6-05-2014 om 12.14 uur

Wij hebben inmiddels 2 exemplaren van je boek hier op kantoor liggen, erg interessant!

#21 Aartjan van Erkel op 6-05-2014 om 12.28 uur

Goed zeg Bram, ben heel benieuwd hoe jullie het als internetbureau toepassen. Krijg je ook al mijn wekelijkse tips per mail?

Reageer:

Mijn boek

Praktische tips om je website onweerstaanbaar te maken.

99 lezers gaven 5 sterren op Managementboek.nl en Bol.com.

Artikel in AD Weekend: Verleiden op internet - 10 tips.

Bestellen >

Leer klanten verleiden