Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Handboek webredactie is basisboek voor webredacteuren

Aartjan van Erkel

in Copywriting en Online marketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Het Handboek Webredactie van Corona de Wert en Geert Poort (2010) is een prima startpunt en naslagwerk voor webredacteurs. In vogelvlucht ga je over het hele vakgebied heen: van strategie, CMS en SEO tot video-content en usability testing. Alleen: veel concrete tips geeft het boek niet – en ik hou van tips 🙂

Hoe maak ik een kampvuur als het hout nat is? Hoe brei ik een kabeltrui? Hoe bak ik een cheesecake? Dat verwacht ik te lezen in een ‘handboek’: recepten, tips & tricks en geheimen van experts. Ik wil de ultieme referentie in handen hebben die je altijd helpt als je het niet meer weet.

Dit boek is naar mijn smaak geen ultieme referentie voor het vakgebied webredactie: het is breed opgezet, gaat daardoor niet diep en gaat snel door de stof heen. Echt gedetailleerde tips zijn zeldzaam in het boek, net als screenshots en uitgebreide tekstvoorbeelden.

Zo bevat het hoofdstuk over e-mailnieuwsbrieven geen voorbeelden van e-mailnieuwsbrieven, en worden er algemene tips gegeven als:

  • “Stuur je een marketingnieuwsbrief: beloof een korting of voordeel”
  • “Gaat het om een informerende nieuwsbrief: vermeld een opvallend nieuwsfeit of een belangwekkende conclusie”

Geen slechte tips, maar dit is wel dun. Over marketing- en informerende nieuwsbrieven is heel wat meer te vertellen. Ook een tip als “Zorg op de site voor een adequate landing page” is wat vaag, doordat niet wordt uitgelegd wat een landing page is en wanneer die adequaat is.

Ik vind het door de gekozen helikopterblik meer een ‘basisboek’: een goed cursusboek als basis voor een vakopleiding tot webredacteur.

Klopt ook wel: de uitgeverij Thema is eigendom van opleidingsinstituut Schouten & Nelissen, dat dit boek ongetwijfeld als opleidingsmateriaal gaat gebruiken.

Inhoud

Het boek is opgedeeld in 9 delen:

  1. De basis voor een effectieve website
  2. Stroomlijnen van de samenwerking
  3. Schrijven voor het web
  4. Schrijven voor zoekmachines
  5. Variëren in tekstsoorten
  6. Inzetten van andere media
  7. Benutten van audiovisuele content
  8. Testen van usability
  9. Het recht van internet

Een paar dingen mis ik in het boek

Behalve diepgang over de onderwerpen die wel besproken worden, mis ik een paar dingen helemaal:

  • Taakgericht denken. De auteurs gebruiken Gerry McGovern niet als bron. Hij publiceert naar mijn idee over de meest praktische contentstrategie die er is: bezoekers komen niet voor informatie, ze komen iets dóen. Onderzoek wat ze de meest uitgevoerde taken zijn op je site, en maak die makkelijker. Hoe je dat onderzoekt, dat legt Gerry uit. Gemiste kans.
  • Het onbewuste brein. Dit boek is duidelijk geschreven door de frontaalkwab van de auteurs. Hun rationele brein. Niets mis mee, alleen nemen mensen beslissingen voor een deel ook op basis van emotie en basale instincten. Hoe je daar op een website iets mee doet en mensen prikkelt, verleidt en hun gedrag beïnvloedt, dat vertellen de frontaalkwabben van De Wert en Poort helaas niet.

Voor wie is dit boek interessant?

Lees dit boek als:

  • Je niet precies weet wat een webredacteur is maar dat wel wilt weten.
  • Je samenwerkt met webredacteuren en beter beslagen ten ijs wilt komen bij besprekingen
  • Je erover denkt om zelf webredacteur te worden
  • Je een klus of baan als webredacteur hebt aangenomen en een stoomcursus nodig hebt

Het Handboek webredactie is naar eigen zeggen het meest complete boek over webredactie van Nederland. Dat is ongetwijfeld waar. Je doet er een hoop waardevolle kennis in op, die bovendien up-to-date is. Dat is belangrijk voor een medium dat zo snel verandert als internet. Bovendien is de website van het boek een bron voor aanvullingen op het boek en updates van in het boek genoemde links.

Wat zijn de beste boeken voor ervaren webredacteuren?

Wil je als ervaren tekstschrijver, contentspecialist of webredacteur een verdieping van je kennis, dan kun je beter een ander boek lezen. Een paar van mijn favorieten heb ik op dit blog besproken:

Abonneer je gratis op mijn artikelen per e-mail of RSS.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: