Webschrijvers leren van… menukaarten

Via Twitter ontdekte ik een smakelijk blogartikel met 5 hot tips voor het schrijven van een menukaart. Voer voor webschrijvers! Want een menukaart is gewoon een soort homepage. Lees verder als je wilt weten waardoor klanten in restaurants meer geld uitgeven dan ze van plan waren.

Menukaart

Menukaart: prijzen zonder $ of  – de rekening wordt hoger!

Euroteken weglaten op de menukaart

Door het €-teken denken klanten aan hun portemonnee. Want daardoor herkennen ze getallen als bedragen. Ergo: laat euroteken of dollarteken weg en het gemiddeld rekeningbedrag per tafel wordt hoger. Wetenschappelijk bewezen! Leuk om eens te proberen als je producten verkoopt via internet.

Prijzen zigzag onder elkaar zetten

Vergelijken van gerechten op een menukaart is makkelijker als prijzen recht onder elkaar staan. We pikken de laagste prijzen er dan makkelijk uit. Handig voor klanten die willen consuminderen. Wil je meer omzet, maak dan dus prijslijstjes die wat minder makkelijk scanbaar zijn. Bijvoorbeeld door de prijs achteraan de omschrijving te zetten in plaats van rechts uitgelijnd.

Bovenste en onderste items zijn bestsellers

Het oog van de klant valt het eerst op gerechten bovenaan en onderaan een lijstje op de menukaart. Daardoor verkopen die 25% beter. Restaurateurs maken daar dus slim gebruik van. Ze verdelen het menu in blokken en zetten gerechten met de hoogste marge als eerste en laatste in ieder blok.

Ook op internet werkt dat zo. Bijvoorbeeld in een horizontale of verticale navigatiebalk. Zet als eerste én als laatste de items die belangrijk voor je zijn. Bijvoorbeeld Bestellen, Producten, Contact, Inschrijven enzovoort. In het midden van het lijstje zet je minder populaire items als Over ons, Voorwaarden, Klantenservice enzovoort.

Vet en groot verkoopt

Producten in vette letters, grote letters, of met een kader er omheen verkopen beter. Je kunt ook een foto opnemen met een model dat naar een product wijst, zoals op bovenstaande foto. Geheid dat het meer wordt besteld.

Verleidelijke beschrijvingen

‘Eendentong’
‘Gekruide runderkuitspier’
Bij Cheungwing mogen de beschrijvingen wel wat verleidelijker :-)

Vertel liever een verhaaltje over een gerecht. Bijvoorbeeld dat een succesrecept al sinds 1763 in de familie van de chefkok wordt doorgegeven van generatie op generatie. Vooral nostalgische beschrijvingen schijnen te werken: tot 27% meer verkoop.

Ook bij verkoop via internet werkt het om een verhaaltje te vertellen dat blijft plakken. Een heerlijk boek over plakkerigheid is trouwens Made to Stick.

Krijg elke week een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken:


Gerelateerde artikelen:

Webschrijvers leren van...

  1. Webschrijvers leren van… festival-affiches
  2. Webschrijvers leren van… tijdschrift-covers
  3. Webschrijvers leren van… menukaarten


Reacties

  1. zegt

    Met veel plezier gelezen. Ik ga even kijken of ze in mijn favoriete restaurant hier ook gebruik van maken.

    Daarbij moet ik wel zeggen, dat foto’s van gerechten er heel vaak onsmakelijk uit zien. Kan je idd beter voor een model kiezen die naar een gerecht wijst.

  2. zegt

    Dat effect van volgorde doet me denken aan een verwant principe, namelijk dat producten die wat prijs betreft in het midden van de productlijn zitten, het vaakst verkocht worden. Ook dat kan strategisch ingezet worden: als je wilt dat mensen een bepaald model magnetron meer gaan kopen, breid je productlijn dan uit met een model dat duurder is. Hoe zit het dan met de menukaart van de pizzatent, die meestal op volgorde van prijs is? Het volgorde-effect en het prijsmidden-effect heffen elkaar dan ongeveer op. Elke pizza krijgt dus een gelijke kans, hoe democratisch…

  3. Frank zegt

    Corporate story’s van organisaties, gerechten etc. is altijd goed. Die gerechten waar die schaars geklede dames bij staan, worden die nog beter verkocht?

  4. zegt

    haha, Hooters chicken wings. En dan maar hopen dat de vrouw op de foto ze aan je tafel komt brengen :-)

    Erg leuk artikel en ik denk dat er zeker een hoop waarheden in staan.

Trackbacks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>