Webschrijvers leren van… menukaarten

Via Twitter ontdekte ik een smakelijk blogartikel met 5 hot tips voor het schrijven van een menukaart. Voer voor webschrijvers! Want een menukaart is gewoon een soort homepage. Lees verder als je wilt weten waardoor klanten in restaurants meer geld uitgeven dan ze van plan waren. 

Menukaart

Prijzen zonder $ of  – de rekening wordt hoger!

Euroteken weglaten

Door het €-teken denken klanten aan hun portemonnee. Want daardoor herkennen ze getallen als bedragen. Ergo: laat euroteken of dollarteken weg en het gemiddeld rekeningbedrag per tafel wordt hoger. Wetenschappelijk bewezen! Leuk om eens te proberen als je producten verkoopt via internet.

Prijzen zigzag onder elkaar zetten

Vergelijken is makkelijker als prijzen recht onder elkaar staan. We pikken de laagste prijzen er dan makkelijk uit. Handig voor klanten die willen consuminderen. Wil je meer omzet, maak dan dus prijslijstjes die wat minder makkelijk scanbaar zijn. Bijvoorbeeld door de prijs achteraan de omschrijving te zetten in plaats van rechts uitgelijnd.

Bovenste en onderste items zijn bestsellers

Het oog van de klant valt het eerst op gerechten bovenaan en onderaan een lijstje. Daardoor verkopen die 25% beter. Restaurateurs maken daar dus slim gebruik van. Ze verdelen het menu in blokken en zetten gerechten met de hoogste marge als eerste en laatste in ieder blok.

Ook op internet werkt dat zo. Bijvoorbeeld in een horizontale of verticale navigatiebalk. Zet als eerste én als laatste de items die belangrijk voor je zijn. Bijvoorbeeld Bestellen, Producten, Contact, Inschrijven enzovoort. In het midden van het lijstje zet je minder populaire items als Over ons, Voorwaarden, Klantenservice enzovoort.

Vet en groot verkoopt

Producten in vette letters, grote letters, of met een kader er omheen verkopen beter. Je kunt ook een foto opnemen met een model dat naar een product wijst, zoals op bovenstaande foto. Geheid dat het meer wordt besteld.

Verleidelijke beschrijvingen

‘Eendentong’
‘Gekruide runderkuitspier’
Bij Cheungwing mogen de beschrijvingen wel wat verleidelijker :-)

Vertel liever een verhaaltje over een gerecht. Bijvoorbeeld dat een succesrecept al sinds 1763 in de familie van de chefkok wordt doorgegeven van generatie op generatie. Vooral nostalgische beschrijvingen schijnen te werken: tot 27% meer verkoop.

Ook bij verkoop via internet werkt het om een verhaaltje te vertellen dat blijft plakken. Een heerlijk boek over plakkerigheid is trouwens Made to Stick.

Dit artikel is verschenen op de JCM Context blog.

Abonneer je gratis via RSS op mijn artikelen.

Wil je elke week een gratis tip? Vul dan je e-mailadres in:

Gerelateerde artikelen:

Webschrijvers leren van...

  1. Webschrijvers leren van… festival-affiches
  2. Webschrijvers leren van… tijdschrift-covers
  3. Webschrijvers leren van… menukaarten




11 reacties ↓

#1 Marcel op 25-03-2009 om 14.09 uur

Cheungwing mag ook wel eens wat kritischer naar zijn plaatjes kijken. Dit ziet er toch uit als een insect? http://www.cheungwing.nl/showpic.php?name=wortip.jpg

Aan de andere kant, chineserestaurantbezoekers weten: hoe lelijker de plaatjes, hoe lekkerder het eten.

#2 Priscilla van der Kleij op 25-03-2009 om 14.43 uur

Met veel plezier gelezen. Ik ga even kijken of ze in mijn favoriete restaurant hier ook gebruik van maken.

Daarbij moet ik wel zeggen, dat foto’s van gerechten er heel vaak onsmakelijk uit zien. Kan je idd beter voor een model kiezen die naar een gerecht wijst.

#3 Aartjan op 25-03-2009 om 16.19 uur

:-D
Marcel, die foto is inderdaad gruwelijk, brrrr….
Culinaire fotografie is een vak!

#4 hans op 25-03-2009 om 22.50 uur

Mooi artikel Aartjan. Hier kan ik iets mee.

#5 Erik Weijers op 28-03-2009 om 20.04 uur

Dat effect van volgorde doet me denken aan een verwant principe, namelijk dat producten die wat prijs betreft in het midden van de productlijn zitten, het vaakst verkocht worden. Ook dat kan strategisch ingezet worden: als je wilt dat mensen een bepaald model magnetron meer gaan kopen, breid je productlijn dan uit met een model dat duurder is. Hoe zit het dan met de menukaart van de pizzatent, die meestal op volgorde van prijs is? Het volgorde-effect en het prijsmidden-effect heffen elkaar dan ongeveer op. Elke pizza krijgt dus een gelijke kans, hoe democratisch…

#6 Johan op 30-03-2009 om 13.00 uur

Mooi, helder verhaal! Dank je.

#7 Frank op 31-03-2009 om 22.41 uur

Corporate story’s van organisaties, gerechten etc. is altijd goed. Die gerechten waar die schaars geklede dames bij staan, worden die nog beter verkocht?

#8 Aartjan van Erkel op 1-04-2009 om 09.05 uur

@Hans @Johan Bedankt!

@Erik Interessant punt inderdaad, volgens mij werkt het kiezen van de middelste prijsklasse het best als er maar 3 keuzes zijn?

#9 Thomas op 9-04-2009 om 23.20 uur

haha, Hooters chicken wings. En dan maar hopen dat de vrouw op de foto ze aan je tafel komt brengen :-)

Erg leuk artikel en ik denk dat er zeker een hoop waarheden in staan.

#10 Diederik Martens op 18-12-2009 om 15.15 uur

De opmerking van de Euro’s ga ik serieus a/b testen op een website. Ben benieuwd

#11 Het nieuwe menu | Yellowdolphin op 14-02-2011 om 16.38 uur

[...] ik voor deze blog op zoek was naar een plaatje, kwam ik op de weblog van Aartjan van Erkel. Hij vergelijkt de homepage met een menukaart van een restaurant. Inclusief 5 tips voor het [...]

Reageer:

Mijn boek

Praktische tips om je website onweerstaanbaar te maken.

99 lezers gaven 5 sterren op Managementboek.nl en Bol.com.

Artikel in AD Weekend: Verleiden op internet - 10 tips.

Bestellen >

Leer klanten verleiden