Huisstijl 2.0 voor freelance internet copywriter

Mijn grafisch ontwerp gaat op de schop. Mijn website en huisstijl zijn qua design achterhaald. Dat komt doordat ik een paar jaar geleden mijn niche heb gevonden als freelance internet copywriter. De opdracht heb ik uitgezet als een wedstrijd op Logomatch. Dat is een design-community waar grafisch ontwerpers kunnen pitchen op klussen. Met deze huisstijl 2.0- aanpak bespaar ik tijd en heb ik meer opties.

Dit is mijn oude logo:

De verwoording - freelance internet copywriter

Bekijk de ingezonden ontwerpen

Update 25 februari 2009
De winnaar van mijn logowedstrijd is: Querine

Update 27 februari
Definitieve keuze gemaakt voor mijn nieuwe logo’s.

Dit worden ze:

Nieuw logo De verwoording

Nieuw logo Schrijven voor internet

Update 3 maart
Ik ga mijn nieuwe bedrijfswebsite voor De verwoording bouwen met het geweldige WordPress-theme Remix. Speciaal ontwikkeld voor het bouwen van MKB-websites:

  • Volledig CMS met ruim 50 verschillende pagina-templates, oa 9 homepage-templates
  • 7 colour schemes
  • SEO ready
  • Eenvoudig te customizen
  • Dat alles voor slechts $75

Update 20 maart
Mijn definitieve visitekaartje ziet er zo uit:

voorkant

Visitekaartje online copywriter

achterkant

Visitekaartje online copywriter achter

Gerelateerde artikelen:



Reacties

  1. zegt

    Ik vind die van createdotstyle het beste, vooral het werken met de html-tags is inderdaad mooi. De kleuren zouden volgens mij nog wel wat helderder mogen, maar da’s persoonlijk. De symbolen lijken mij erg moeilijk, maar daar zijn het wel designers voor hè. ‘t Zijn in mijn ogen nu meer ‘gejatte’ symbolen.

  2. zegt

    Ik heb het ook nog niet zo met die symbolen. Vind het iets te voor de hand liggend om iconen als RSS, hyperlink (anker), apenstaart te gebruiken op mijn visitekaartje.

    Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat het Play-symbool (driehoek die naar rechts wijst) misschien wel iets is. Losjes gerelateerd aan internet, en staat voor interactie en conversie. Mmm…

  3. zegt

    Het play-symbool doet mij ook weer heel erg denken aan gamen en een ouderwetse videorecorder. (Maar misschien ligt dat aan mij.) Ben je er al uit wat betreft je huisstijl? En stel dat je dit allemaal niks vindt, kun je dan zeggen doe het allemaal maar opnieuw?

  4. zegt

    Hee, Charlotte! Ik heb met het play-symbool vooral een associatie met online buttons. Ben er nog niet uit hoor! Als ik het allemaal niks vind? Goede vraag, daar had ik nog niet over nagedacht. Ik heb het opgezocht en iets ontdekt dat ik nog niet wist: Ik MOET er een uitkiezen. Dat wordt streng zijn dus.

    Dit zegt de website van Logomatch:
    “Wat als ik geen design kan kiezen uit de inzendingen?
    Het is verplicht een winnaar te kiezen en uit te betalen. Zoals wanneer jij een designbureau inhuurt, betaal je voor hun werk, ongeacht of je hun designs gebruikt. Wel is de kans van slagen bij LOGOmatch vele malen groter, je beschikt over een groot aantal designers ipv 1.
    Mocht er toch geen keuze gemaakt kunnen worden, mag eenmalig de deadline verlengd worden om meerdere Catchers de kans te geven ook deel te nemen aan jouw wedstrijd. De keuze wordt dan nog groter. Ook hebben de al deelnemende Catchers de kans hun ontwerpen nog aan te passen. Wij zullen ook een adviserende rol gaan spelen wanneer een deadline om deze reden wordt verlengd. “

  5. zegt

    Die van Spravart vind ik leuk bedacht. Zeker omdat in Nederland Google in praktijk nagenoeg de zoekmachinewereld domineert. Maar ik vraag me af hoe leuk Google dat logo zelf zal vinden…

  6. zegt

    Patty, goed punt waar ik nog niet eens aan had gedacht! Andere reden ik geen logo wil dat lijkt op Google is dat het direct verouderd is zodra Google zijn huisstijl aanpast. Plus dat het misschien aardig is op een visitekaartje, maar op een site niet werkt.

  7. zegt

    Ik vind de inzending van Sprite goed en ook de onderste van Marshall is mooi, maar wekt bij mij niet de ‘internet’-indruk.
    Grafitas heeft er in ieder geval goed over nagedacht. Maar misschien vind ik Querine nog wel de beste tot nu toe, al zou ik een andere kleur dan blauw kiezen.

  8. zegt

    Moeilijk zeg! Ik zou in ieder geval niet kiezen voor My works. Het huisje doet denken aan een makelaarssite (ook al bedoelen ze misschien HOME). Komen er nog meer inzendingen?

  9. zegt

    @Plien, ja ik vind het ook moeilijk. Maar wel als in een luxe-probleem. Echt geweldig dat er zo veel reacties binnenkomen, bijna elke dag wel 1 of 2. Erg wisselend van kwaliteit vind ik, maar er zitten pareltjes tussen. Ben er nog niet uit, nog een paar dagen te gaan.

    Eens met wat je zegt over dat huisje. Ik heb dat ook teruggegeven aan de maker maar die heeft nog niet gereageerd.

  10. Emiel zegt

    Hey Aartjan, ik zag dat je deze wedstrijd had uitgeschreven, dus ben ook eens aan de slag gegaan. Blijkt dat het nogal een langdurig proces is om je als designer aan te melden, dus hoop dat ik nog op tijd ben :-)

    Succes met de selectie, zitten al hele aardige dingen tussen zag ik.

  11. zegt

    @Emiel, hee wat leuk! Ben heel benieuwd. Zag inderdaad op Twitter dat je ook logo’s doet. Hoop dat het idd nog lukt. Zal hier in elk geval verslag doen van de wedstrijd en de uiteindelijke keuze!

  12. Emiel zegt

    We zullen zien :-) Van huis uit ben ik meer webdesigner (wordpress, joomla,expression engine e.d.) maar ‘due to popular demand’ verschuift het werk wel meer naar ook huisstijl en logo’s. Ben in ieder geval weer een platform voor opdrachten rijker met deze site :-)

  13. Emiel zegt

    @mark: goede keuze, alhoewel ik moet toegeven dat ik niet helemaaaaaaaal objectief ben in deze ;-) Maar als je een nieuw logo nodig hebt voor Elegia dan laat je het maar weten hoor :-)

    Leuk je weer langs te zien komen trouwens, na onze gezamelijke SNS ervaringen …

  14. zegt

    Fijn dat LogoMatch ook voor jou werkt zoals ik ook heel blij ben met de mijne voor Userneeds http://www.logomatch.nl/wedstrijden/164/2456/
    Mijn logo moet ik overigens nog wel helemaal implementeren in mijn nieuw te ontwikkelen site.

    Zo zie je maar wat Ton Wesseling allemaal op gang heeft gebracht met hun logo-ontwep voor OrangeValley (www.orangevalley.nl) in eenzelfde soort pitch op een Amerikaanse site: 99designs.com. Ton beschrijft het proces in een artikel op Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/praktijkcase_crowdsourcing_een_grafisch_ontwerp/
    Vanuit een reactie op dat artikel heb ik LogoMatch gevonden en zie…. social media works!

    Quirine is trouwens een prima keuze, alleen ben ik het met #9 Johan eens dat de kleur anders zou kunnen, of een andere of minder matjes, sprakelender blauw of zo. Succes met de verdere opelvering en je site.

  15. zegt

    @Anouschka Scholten Leuk artikel van Ton inderdaad, dat had ik nog niet eens gezien.

    Grappig, ik krijg meer opmerkingen over de kleur, maar ik vind blauw-zwart zelf juist mooi. Ben van plan om dit op mijn sites te combineren met oranje voor de call to action / action button.

    Ik houd wel van het undesign-principe: heel simpel en functioneel, veel witruimte. Denk aan LinkedIn, ook blauw met zwart trouwens (daar een groene call to action). Logo past daar wel in, en ik ga dit ook toepassen op mijn site en blog.

  16. JeroenK zegt

    Ik zie die ontwerpwedstrijd-website voor ‘t eerst. Kijkend naar de inzendingen denk ik in goed nederlands: when you pay peanuts, you get monkeys. Of is dit nou die befaamde ‘wisdom of the crowds’?
    En: je moet er toch niet aan denken dat je opdrachtgevers het zo met tekst doen. Dan noemen we het tekstschrijven 2.0: werken voor 20 euro per uur en iedereen mag er zijn plasje over doen.
    Overigens hele fijne website Aartjan!

  17. zegt

    Kwam onlangs via dit artikel ook weer eens op logomatch.nl terecht. Was er al eens eerder geweest maar kan het toch niet helemaal serieus nemen. Als opdrachtgever is het leuk om weet ik het hoeveel mensen aan het werk te zetten, die vervolgens een zeer kleine kans hebben op een opdracht van een paar honderd euro.

    Maar uitgaande van het uurtarief dat een beetje ontwerper rekent mag je daar dus niet al te veel van verwachten lijkt me. En dat kun je ook wel zien. Het grootste deel van de inzendingen is nou niet echt je van het.

    Maar er zitter inderdaad wel steeds een paar mooie tussen en pakt er toch weer iemand relatief goedkoop een logo of huisstijl op!

    Vraag me af hoelang het goed blijft gaan. Begreep onlangs dat er voor het ontwerpen van websites al weinig animo meer is….

  18. zegt

    @Thomas: LOGOmatch bestaat sinds eind 2006 en er zit een gezonde stijgende lijn in het aantal aanmeldingen en Pitches. Dus we blijven zeker nog heel lang bestaan. Sterker nog, we zijn druk bezig met een nieuwe website met meer functionaliteiten en totaal nieuwe design.

    De designers doen niet alleen mee omdat ze kans maken op een geldbedrag. Ze doen vooral mee voor de competitie, acquisitie, opbouwen van hun portfolio, ervaring en voor hun plezier.
    Niet alleen beginnende designers doen mee. We hebben ook zeer ervaren art directors en designbureaus die al jaren succes boeken. Voor veel designers is ontwerpen ook een hobby en in hun vrijetijd is het leuk een logo voor een starter te ontwerpen. Zo worden startende ondernemingen, MKB maar ook grote bedrijven geholpen en kunnen ontwerpers hun creatieve ei kwijt.

    @Aartjan: Leuke post.

  19. zegt

    Ziet er allemaal top uit. Stuur eens een mailtje naar de marketing afdeling van TiasNimbas. Ik weet dat we daar nog (online) copywriters zoeken. Stuur maar naar d.martens(ad)tiasnimbas.edu

Trackbacks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>