Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Webschrijvers leren van… tijdschrift-covers

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Een goede tijdschrift-cover is verleidelijk, duidelijk én overzichtelijk. En dat zijn nog maar 3 van de vele overeenkomsten met homepages. Bladenmakers bestaan pakweg een eeuw langer dan websitemakers. Hoog tijd om de kunst af te kijken.

Ik heb de covers bekeken van 3 tijdschriften waarop ik ben geabonneerd.
Lees mijn leerpunten. Oók van hoe het niet moet 🙂

Twinkle vind ik niet zo sterk:

Twinkle - Vakblad voor webwinkeliers

  • Minhoofdlettergebruik. Bijna alle tekst bestaat volledig uit hoofdletters. Dat leest moeilijker.
  • Min: ruimtegebruik. Alle headers zijn in een horizontale balk geperst.
  • Min: tekstlengte. De headers zijn te lang voor een cover: ‘Juridische kanttekeningen bij elektronisch factureren’. Voor een homepage zouden ze nóg korter moeten zijn.
  • Plus: tagline. Onder de naam Twinkle staat ‘Vakblad voor webwinkeliers’. Je snapt direct of het blad voor jou relevant is. Ook op een website is een tagline of korte uitleg altijd nodig, vind ik.
  • Plus: de grootste kop is het hoofdartikel. Dat mis ik op veel Nederlandse sites: maak groot wat belangrijk is.

De Consumentengids is goed bezig:

Consumentengids - Onafhankelijk DUS advertentievrij

  • Plus: de ondertitel ‘Onafhankelijk DUS advertentievrij’ maakt samen met de bladtitel duidelijk dat het gaat om een tijdschrift met objectieve consumenteninformatie. Genoeg om direct te snappen of dit blad voor jou interessant is. Leerzaam voor bedrijven met een cryptische of onverstaanbare domeinnaam. (Die ze moeten spellen in radioreclames.) Of webwinkels die geen tagline hebben die uitlegt wat de site uniek maakt.
  • Plus: fluoriserende markeringen van headers, alsof iemand met een stift over de homepage is gegaan.
  • Plus: gebruik van prikkelende woorden: ‘kraakt’, ‘experts’, ‘feestgerechten’

Computer!Totaal is top:

Computer!Totaal

  • Plus: alles op de cover schreeuwt om aandacht. Je kunt ervan houden of niet, maar veel websites durven het niet aan. Computer!Totaal weet dat alles erom draait om lezers het blad te laten openslaan. Websites, schreeuw om die klik! Je weigeringspercentage zal erdoor dalen.
  • Plus: focus. Het hoofdartikel over de Mac krijgt chocoladeletters die 4x zo groot zijn als de andere koppen. De redactie verwacht namelijk dat lezers in dat stuk het meest geinteresseerd zijn. Daar kunnen Nederlandse webbouwers nog wat van leren. Die kiezen vaak keurige koppen in gelijke korpsgrootte. Computer!Totaal doet dat op haar eigen website ook, trouwens. Resultaat: geen focus.
  • Plus: het beste gebruik van prikkelende woorden van allemaal. ‘Exclusieve vooruitblik’, ‘gek op…’, ‘razendsnel’, ‘beste … van dit moment’

Iets wat me bij alle bladen opvalt: je ziet geen pogingen om een volledige inhoudsopgave te geven. Homepages proberen dat vaak wel. Vandaar dat ze zo vol zijn.

Mijn belangrijkste leerpunt is daarom: focus op je top-content. Knallen met je kroonjuwelen!

Meld je aan voor mijn wekelijkse tip om je website onweerstaanbaar te maken:
[autorespond admin=”{standaard 485}” code=”{standaard SUBSCR_1326573172325}” confirm=”{standaard false}” voornaam=”Voornaam” e-mailadres=”E-mailadres” button=”Aanmelden” na_button{standaard false}]

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: