Hoe vind je de beste woorden voor je website?

Internet is één groot laboratorium. Alles wat er gebeurt wordt gemeten. Dat is een ongekende weelde voor tekstschrijvers. Want ze kunnen heel simpel checken welke woorden belangrijk zijn voor hun lezers. Zo’n keywords-analyse is een prima startpunt voor het schrijven van succesvolle webteksten. Zo gepiept, met een gratis tooltje van Google.

Google Hulpprogramma voor zoekwoorden


Eigenlijk ongelooflijk dat het gratis is: het Hulpprogramma voor zoekwoorden van Google AdWords. Het is namelijk goud waard voor iedereen die schrijft voor internet.

Want je herkent het vast wel. Je gaat een webtekst schrijven en doet wat research. Je vraagt je af:

  • Mijn webartikel moet gaan over duurzame energie.
    Maar hoe heet dat eigenlijk in de volksmond?
    Ecostroom, groene stroom, groene energie, of nog anders?
  • Welk onderwerp vindt een algemeen publiek interessanter?
    Spaarlampen, woning-isolatie of het nieuwe rijden?
  • Wat wordt vaker ingetikt in Google?
    Duurzaam, milieuvriendelijk, ecologisch of organisch?

Dit hulpprogramma geeft antwoord op al dit soort vragen.
Het vertelt je namelijk voor ieder woord dat je maar wilt:

  • Hoe vaak het gemiddeld per maand wordt ingetikt in Google
  • Welke combinaties met andere woorden het vaakst worden gegoogled
  • Welke synoniemen, varianten (bv enkelvoud/meervoud) of verwante woorden het vaakst worden gegoogled

Plus nog een aantal gegevens die ik nu even oversla.

Zo werkt het

  1. Voer één of meer woorden of combinaties van woorden in die interessant voor je zijn. Wees niet te zuinig: gebruik lekker veel varianten en synoniemen. Zo is het resultaat uitgebreider, en daarmee de kans groter dat je stuit op een goudader: extreem populaire woorden of woordcombinaties.
  2. Druk op de knop Suggesties voor zoekwoorden opvragen.
  3. Klik op Geschat gemiddeld zoekvolume. Je ziet in aflopende volgorde een lijst van de populairste, voor jou relevante zoektermen in Google.

Kijk bijvoorbeeld eens wat de verschillen zijn in populariteit tussen ecostroom, groene stroom en groene energie uit mijn voorbeeld:

Voorbeeld Google Hulpprogramma voor zoekwoorden

Je ziet dat groene energie en ecostroom werkelijk worden weggevaagd door het veel vaker gezochte groene stroom.

Hoe kun je dit gebruiken als webredacteur?
De mogelijkheden zijn eindeloos om hiermee je voordeel te doen. Je vindt met dit hulpprogramma bijvoorbeeld heel makkelijk:

  • Onderwerpen voor artikelen
  • Woorden om te gebruiken in titels en koppen
  • Opschriften / labels voor tabs, knoppen en navigatie
  • Voorkeursspellingen – niet voor taalpuristen :-)
  • Input voor veelgestelde vragen / FAQ’s en begrippenlijsten

En: eindelijk hebben wij alfa’s ook eens cijfers om klanten en collega’s te overtuigen…

Wil je meer lezen?

Op Webanalisten.nl staat het interessante artikel De vernieuwde Google keyword tool: “Wow!” van Reinout Wolfert. Hij verwijst op zijn beurt naar het artikel The New Google Keyword Tool: How To Apply Keyword Research to Your Site door Linda Bustos van het Ecommerce-blog GetElastic.

Gerelateerde artikelen:


Reacties

  1. zegt

    De voordelen die je noemt, zijn inderdaad heel sterk.

    Het enige nadeel van deze gratis tool van Google is dat de opgegeven zoekvolumes wel erg algemeen zijn.

  2. zegt

    Je hebt inderdaad gelijk René.

    Voor het Nederlandse taalgebied is deze tool wel de enige die bruikbare en vrij betrouwbare gegevens afgeeft.

    Bijvoorbeeld een tool als Wordtracker geeft vaak niet eens resultaten voor Nederlandse woorden.

  3. Michiel zegt

    Voor indicaties voor enkel de ingetoetste term niet vergeten de opties voor zoekwoorden op “exact” te zetten.

  4. zegt

    @Thomas
    Dank voor je compliment en voor de uitstekende aanvulling van Google Insights!

    Ik moet zeggen dat ik die tot nu toe nooit gebruik maar hij is inderdaad heel nuttig als je wilt weten op welke tijdstippen, periodes en in welke regio’s er naar je zoekwoorden wordt gezocht. Als je een product hebt dat regio- of seizoensgebonden hebt is zulke info goud waard.

  5. zegt

    Een andere tip is om goed te bedenken waar mensen precies op zoek zijn met met de zoekwoorden die ze intypen.

    Bij een vorige website had ik me bijvoorbeeld vooral gericht op zoektermen als ‘vertaling engels’, ‘vertaler engels’, enz. Ik stond hoog en er kwamen veel bezoekers binnen op die keywords, maar die bezoekers waren binnen een seconde al weer weg en vroegen geen offerte aan.

    Maar toen ik toevallig begon te ranken op termen als ‘vertaalbureau engels’, begonnen de opdrachten binnen te stromen.

    Mensen die dingen als ‘vertaling engels’ intypen, zijn blijkbaar meer op zoek naar gratis online woordenboeken.

    Soms is het een kwestie van goed experimenteren. En geduld hebben :)

  6. zegt

    De Google Suggestion Tool is inderdaad erg handig, maar je moet wel met een aantal zaken rekening houden. Zoals Patty al aangaf moet je bedenken wat de zoekmachinegebruiker precies zoekt met een bepaalde zoekterm. Daarnaast is het erg belangrijk om de concurrentie van je zoekterm te bekijken. Je ziet bijvoorbeeld in de suggestion tool dat ‘verzekering’ hoog scoort; bedenk echter dat het praktisch onmogelijk is om daar hoog op te scoren in Google.
    Het gaat dus om de combinatie van zoekvolume, concurrentie en ‘softe factoren’.

  7. zegt

    @Jessica Goed blog heb je!
    Je hebt helemaal gelijk, het is belangrijk om vanuit de zoekers te denken. Waar zouden ze eigenlijk naar op zoek zijn met dit woord? Dat je daarnaar alleen maar kan gissen is een valkuil bij het gebruiken van deze tool. Dank dat je daarop wijst!

    De keyword tool verschaft op het andere punt waar je op wijst iets meer inzicht: concurrentie. Je krijgt te zien hoeveel er op ieder woord geadverteerd wordt. Wat natuurlijk nog wel iets anders is dan hoeveel erover geschreven wordt en hoe belangrijk die concurrerende sites door Google worden gevonden, maar toch.

  8. zegt

    Dit is inderdaad een mooie tool om zoektermen die je al gevonden hebt te controleren op zoekvolume. Je kunt vooraf ook nog een compleet zoektermen onderzoek doen, zodat je eerst alle toepasselijk termen kunt vinden.

    Ik hou er niet van om links te plaatsen in comments, maar ik heb voor iedereen die keywords zoekt een overzicht gemaakt met plaatsen waar je ze kunt vinden. http://www.renestuifzand.nl/blog/6/Hoe-vind-je-zoektermen-met-een-zoekwoorden-onderzoek.html

    Je kunt ook http://tools.seobook.com/keyword-tools/seobook/ gebruiken om meer informatie over een keyword te vinden. Deze lijkt op google keyword tools maar is toch net anders.

  9. zegt

    Rene, dank voor de links.

    Je uitgebreide artikel over het uitvoeren van een zoekwoordanalyse is top!

    Heb je ervaring met Nederlandstalige zoekwoorden in de SEObook keywordtool? De meeste tools die ik heb geprobeerd werken wel goed voor Engelstalige woorden, maar zijn multilanguage nog niet sterk.

  10. zegt

    Ook SEObook keywordtool heeft moeite met nederlandse woorden. Ik zou daarom ook google keyword tool gebruiken en SEObook als aanvulling. Deze gebruikt een links die naar verschillende andere applicaties verwijzen zoals de sktool van google.

  11. zegt

    Aartjan zou je naar het niveau van copywriting willen kijken van onze site. Er is nl getracht de zoekwoorden die belangrijk zijn ook nog te combineren met density van die zoekwoorden in de verschillende artikelen (en de Tags). Ben benieuwd wat jullie ervan denken.
    We dachten nl dat je alleen met zoekwoorden niet klaar was. Hebben we daar gelijk in? Hier is de site: http://www.maxol.nl

  12. zegt

    @Vince
    Je reactie was inderdaad in het spamfilter blijven hangen, bedankt voor je oplettendheid. Ik heb hem eruit gevist zoals je ziet :-)

    Copywriting ziet er goed uit, in elk geval wordt er goed gebruikt gemaakt van korte tekstblokken, veel tussenkopjes, bulleted lists.

    Keyword density verhogen van een bepaald zoekwoord op de pagina is een manier om pagina’s te optimaliseren voor zoekmachines die langzamerhand achterhaald is door nieuwe ontwikkelingen in het Google-algoritme. Kijk daar dus mee uit, voor je het weet ziet Google je pagina’s als spam.

    Dat gezegd hebbende vind ik niet dat jullie het al te bont hebben gemaakt. De pagina Salarisadministratie is bijvoorbeeld prima leesbaar ondanks het herhaaldelijk voorkomen van het woord salarisadministratie.

  13. zegt

    hoi aartjan,

    thanks voor het delen van de info!

    probeerde even de link naar het hulpprogramma. Je moet je voortaan aanmelden voor een adwords account om er gebruik van te maken.

    Enne, tip… de link haalt me direct van jouw site af en brengt me naar google… geloof niet dat je dat wilt?

    groet,
    maaike

Trackbacks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>