Webschrijvers leren van… festival-affiches

Een homepage heeft meer gemeen met een festival-affiche dan je denkt.

  • Je komt ze vaak tegen terwijl je op weg bent naar iets anders
  • Je werpt een snelle blik, en vervolgt je weg
  • In 1 seconde moet de hoofdboodschap duidelijk zijn

Hoeveel websites ken je die de affiche-test zouden doorstaan? Ik ook niet.

Laten we dus eens kijken hoe die affichemakers hem dat flikken. Daar kunnen wij als webschrijvers wat van leren.

Ik fotografeerde 2 affiches: een goede (leerzaam) en een slechte (stiekem nog leuker).

Affiche Podiumfestival

Het Podiumfestival laat zien hoe het moet.

Simpel: grote tekst is belangrijke tekst.

  • PODIUMFESTIVAL (die naam kan trouwens beter)
  • 30&31 Mei
  • IJSSELSTEIN
  • Jannes, Pater Moeskroen, 2Brothers on the 4th Floor

Dat kan ik in het voorbijfietsen wel onthouden.
Voorbijfietsen is ook ongeveer de tijdsspanne die internetgebruikers besteden aan een homepage.

Affiche festival De kaap

Dan een ander festival: De kaap.
In Utrecht en omgeving staan daarvan deze volmaakt onbegrijpelijke affiches. Op het station heb ik er eens minutenlang naar staan kijken. Nog steeds geen idee.

Niet alleen doordat ik het niet kan lezen (maf lettertype).
Maar ook doordat wat ik WEL kan lezen, te weinig informatie geeft.

  • Wat is het? (dit lijkt op een festivalaffiche, maar nergens staat ‘festival’)
  • Wat is er te doen?
  • Waarom zou ik er heen willen?

En De kaap doet het precies verkeerd: kleine tekst is belangrijke tekst.

  • 11 mei tm 22 juni 08
  • FORT RUIGENHOEK
  • GROENEKAN BIJ UTRECHT

Ik zal je uit je lijden verlossen. Er staat:
UNST
AAPT
ORT

Je moet eigenlijk lezen:
KUNST
KAAPT
FORT

De eerste letters zijn dus weggelaten. Nee, ik weet ook niet waarom.
De kaap is namelijk een kunstfestival op een fort. Ik ben er trouwens geweest, het is ontzettend leuk. Vergeet dat affiche: allen daarheen!

Dit artikel is ook verschenen op de JCM Context weblog.

Wil je elke week een gratis tip? Vul dan je e-mailadres in:

Gerelateerde artikelen:

Webschrijvers leren van...

  1. Webschrijvers leren van… festival-affiches
  2. Webschrijvers leren van… tijdschrift-covers
  3. Webschrijvers leren van… menukaarten




14 reacties ↓

#1 Inge Janse op 13-06-2008 om 16.12 uur

Leuke vergelijking. Ik ben ook altijd geïntrigeerd door dit soort posters, en werk zelf ook bij de organisatie van een festival. Net als bij websites spelen er ook veel externe factoren, zoals bekendheid van het festival (Lowlands hoeft alleen te schermen met artiesten, en slechts in mindere mate met de locatie of de datum) en het communicatiedoel (moet de poster alles al vertellen, of is er een vervolgactie gewenst, zoals websitebezoek in reactie op intrige door een onduidelijke poster)?

Zelf vind ik, evenals jij, dat posters vooral de kerneigenschappen (plaats, datum, inhoud) moeten vertellen. Vervolgacties komen dan vanzelf wel bij het beoogde publiek.

#2 Aartjan op 13-06-2008 om 16.26 uur

Dank je Inge. Ben van plan om parallellen met webschrijven te gaan bespreken van een aantal media. Bewegwijzering vind ik bijvoorbeeld ook heel interessant.

Interessant profiel heb je!

#3 Mark op 14-06-2008 om 00.29 uur

Een aardige parallel zou de tekst op een website zijn met de tekst van een handleiding.

Ik heb onlangs een nieuwe tv gekocht. En je wilt maar één ding: zo snel mogelijk jouw doelen bereiken / het apparaat instellen naar jouw wensen.

De rest van de vergelijking laat ik aan jou Aartjan ;-)

#4 Aartjan op 14-06-2008 om 21.44 uur

Mark, goede tip! Ik zal ook handleidingen of gebruiksaanwijzingen bespreken. Daar ben ik ooit op afgestudeerd, dus ik heb er ook wel iets mee :-)

#5 Mark op 15-06-2008 om 15.36 uur

Ik was de affiche ook tegengekomen op een plek waar ik dagelijks langsfiets. Iedere dag probeerde ik de kleine lettertjes te lezen in het voorbijfietsen, maar iedere poging mislukte. Ik kwam steeds niet verder dan de datum.

Ook verbaas ik me vaak over van die plakplaten aan lantaarnpalen waarop een autodealer, de bakker om de hoek, een festival of theater iets aankondigen. In het voorbijrijden, al doe je het iedere dag, kún je gewoon de kleine letters niet lezen. Verschrikkelijk stom!

Een hele goede vergelijking met het web, ook om het feit dat bij beide de makers vaak totaal geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Jammer genoeg de organisaties ook niet, waardoor ze te vaak voor heel veel geld verschrikkelijk weinig krijgen.

#6 Aartjan op 15-06-2008 om 20.20 uur

Mark, goed punt en helemaal eens. Het is inderdaad moeilijk om de letters van belangrijke affiche-tekst TE groot te maken. Te klein is heel makkelijk, en ook in de praktijk de gewoonte.

Dat geldt ook voor homepages vind ik. Het adagium ‘wat groot is, is belangrijk’ wordt naar mijn idee nog weinig toegepast op Nederlandse websites.

#7 Inge Janse op 15-06-2008 om 22.24 uur

Haha. Herkenbaar om te horen als festivalmarketingmedewerker. Het probleem bij festivals is meestal dat de organisatie geen keuzes wil maken (‘we willen alle namen op het affiche!’) of verkeerde keuzes maakt (‘laten we vooral de obscure namen noemen’). Het resultaat is dus kleine letters die bij uiterste inspanning om het te lezen niet direct boeiend is.

Ik hamer er daarom altijd op om te focussen op dat wat er toe doet via dit soort algemene media. Als mensen geïnteresseerd zijn, dan lezen ze vanzelf ook over de rest. Zoals gewoonlijk weer een open deur, maar het blijft nodig. Gelukkig maar :)

#8 Mario op 1-09-2008 om 18.07 uur

Ik geloof dat ik het een beetje met het artikel eens ben, maar ook een beetje niet.

Een website moet er uitzien als een affiche voor een deel van het publiek. Maar mensen die lange lappen tekst zoeken (en die zijn er ook) zullen verder zoeken.

Dat een webpagina het best is als in 1 keer duidelijk wordt of deze is wat je zoekt is wel belangrijk, en een affiche-achtige opbouw kan daar soms bij helpen.

#9 Aartjan op 1-09-2008 om 22.02 uur

Hi Mario,
Welkom hier en leuk dat je reageert!
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat een affiche-achtige opzet niet geschikt is voor elke pagina op een website. Ik doel met het artikel dan ook alleen op homepages.

#10 Barbara op 2-09-2008 om 12.30 uur

Leuke vergelijking, ook die tussen een handleiding en een affiche. Misschien dat voor een handleiding zoiets als een algoritme een goede illustratie zou kunnen zijn…
Wat ik nog mis in de discussie, is het belang van het beeldmateriaal. Op een website en op een affiche is de boodschap in het beeld minstens zo belangrijk. Beeld gevormd door lettertype e/of lay-out en beeld door foto en illustratie.
Een aantrekkelijk affiche bevat vaak een beeld dat in je hoofd blijft hangen. De één denkt in beelden, de ander in woorden, de derde in beide.
Handig om te weten als je publicaties maakt…

#11 Aartjan op 2-09-2008 om 22.52 uur

Hi Barbara,
Leuk om een collega-tekstschrijver te treffen via dit artikel! Mooie site heb je trouwens.

Ik ben het met je eens dat beeld ook veel doet, hoewel het voor het overbrengen van essentiele informatie over een organisatie of evenement vaak tekort schiet naar mijn idee.

Van een festival wil je even weten wanneer het is, waar het is, en wie er speelt. Van een bedrijf wil je weten waarom je daar moet kopen en niet ergens anders.

Maar ik heb als schrijver ook wel een beetje een blinde vlek voor beeld hoor, dat wel :-)

#12 Jo op 9-09-2008 om 13.35 uur

De vergelijking is erg bruikbaar, leuk gevonden!

#13 Priscilla op 8-04-2009 om 17.23 uur

Een late reactie: ik heb onderzoek gedaan voor het Comedy Theater in de Nes, onderdeel daarvan was onderzoek naar het communicatiemiddel affiches/posters. Ik heb ruim 200 mensen persoonlijk gesproken en tot mijn verbazing kwam naar voren dat GEEN van de ondervraagden “keken” naar affiches. Ze zagen affiches als een onhandig middel met onduidelijk informatie, de plek waar de affiches worden geplaatst verleidt tevens niet tot lezen. De voorkeur van deze mensen gaat uit naar zoeken van informatie op het internet.

#14 Aartjan van Erkel op 8-04-2009 om 20.07 uur

@Priscilla Leuke bevinding! Ben benieuwd of een festival/voorstelling zonder affiche het ook daadwerkelijk net zo goed doet als mét.

Reageer:

Mijn boek

Praktische tips om je website onweerstaanbaar te maken.

97 lezers gaven 5 sterren op Managementboek.nl en Bol.com.

Artikel in AD Weekend: Verleiden op internet - 10 tips.

Bestellen >

Leer klanten verleiden