Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Leuk interview over charisma voor ondernemers


Media-expert Marieke Jansz geeft in haar podcast ‘Charisma voor ondernemers’ tips om een inspirerend boegbeeld van je business te zijn.

Ze geeft niet alleen haar eigen visie maar interviewde een theatermaker, een cameraman, een stemcoach, een feminine embodiment-trainer en een journalist. Leuke podcast. Ze sprak ook met mij over dit onderwerp.

Marieke en ik bespraken mijn boek Nummer 1 en hebben het onder andere hierover:

  • Alle media maken je kleiner. Hoe val je dan toch op?
  • Waarom je geen marketing kunt doen als je pizza eet.
  • Waarom je in een zaal je aandacht niet kunt houden bij sommige sprekers op het podium, en zelf in je contentmarketing veel boeiender kunt zijn dan die saaie spreker terwijl mensen je dan niet eens in levenden lijve voor zich hebben.
  • Waarom klanten geen enkele feeling hebben bij de marketing van veel bedrijven en daardoor makkelijk overstappen naar een ander.
  • Waarom ondernemers het alleen maar relevant vinden om het over hun vakgebied te hebben in hun marketing, terwijl dat voor hun klanten juist compleet irrelevant is.
  • Grappig zijn is moeilijker dan informatief zijn. Hoe je entertaint zonder grapjes te hoeven maken.
  • Waarom het dodelijk is om in je marketing random persoonlijke details te delen, je hart te luchten en klanten tot in de diepste krochten van je ziel te laten meekijken.
  • Hoe je marketing laat zien wat voor een vriendschap je hebt met je klanten.
  • Mijn antwoord op deze vraag van Marieke: “Wat zeg je tegen ondernemers die denken: ‘Waarom zou ik verder gaan in mijn marketing dan de relatie opbouwen met mijn klanten, iedereen weet toch wat ik te verkopen hebt? Dat aanbod hoeft niet per se.’
  • Mijn voorspellingen over AI in marketing.

Beluister aflevering #42 van de Charisma voor ondernemers-podcast in je podcast-app of hier:

Enjoy,

Aartjan van Erkel

Marketing die voelt als een kunstloel in een rubberen vrouw


Stel dat jij en je poekiewoekie op vrijdagavond na een lekker glas wijn en een mooie vilm giechelend onder het donzen dekbed kruipen, en zin hebben om een potje te vrijeglijen.

Sorry voor de rauwe taal op de maandagochtend, maar dan hadden jullie maar niet zo moeten flikflooien op de bank hè?

Hoe zou je het dan vinden als je lief opeens zei:

“Schat, ik heb een verrassing. Kijk eens wat er onder het bed ligt?”

Verbaasd trek je met veel moeite een groot zwaar pakket tevoorschijn. Je haalt de inhoud eruit en legt het op het bed. Het is een levensgrote, siliconen seckspop met gapende gaten, en in de doos ligt ook een knijpfles met spulletje om te lubriceren.

“Tadaaa!” roept je poekiewoekie, die vervolgens een levensechte dildo uit het nachtkastje haalt.

“Geef het glijmiddel maar schat, dan zullen we eens even lekker batseflatsen!”

Je lief glijdt vervolgens de glibberige dildo in een van de gaten van de wachtende pop en kijkt je verwachtingsvol aan.

Of je het een beetje lekker vindt.

Je kijkt naar de heen en weer bewegende roze kunst-sjonnie – met levensechte aderen – en de lillende pop genaamd Monica.

Het ziet er nog best overtuigend uit, op het eerste gezicht.

Hoe zou het voor jou en poekie zijn om op die manier de liefde te bedrijven?

Zou je het een beetje voelen? Vinden jullie het allebei lekker? Kom je nader tot elkaar?

Ik vraag het omdat sommige ondernemers op een vergelijkbare manier met hun marketing bezig zijn. Je kent dat type wel. Altijd op zoek naar het volgende marketingtrucje of weer een manier om hoger te komen in Google.

Er zijn er bij die de afgelopen jaren allemaal artikelen over hun vakgebied hebben laten schrijven door ghost writers. Ondernemers die klanten helpen met afvallen, lieten honderden blogartikelen schrijven over onderwerpen die goed scoren in Google, bijvoorbeeld: vijf manieren om binnen een maand een kilo buikvet kwijt te raken, de 3 verschillen tussen wit vet en bruin vet, hoe val je sneller af: met keto of het cavemandieet? Dat soort artikelen. Met als doel om Google te verleiden om hun ‘waardevolle’ content hoog in de zoekresultaten te tonen.

Toen werd ChatGPT gelanceerd van de winter. En uiteraard zijn diezelfde ondernemers bezig om AI nu zulke artikelen te schrijven.

Ze laten dus het ene algoritme content maken om te proberen het andere algoritme – dat van Google – te misleiden.

Dat is precies hetzelfde als een kunstloel in een rubberen vrouw steken. Het lijkt nog wel wat van een afstandje, maar niemand voelt er iets bij.

Jij voelt hem niet, want je maakt die content niet zelf en hij gaat niet over jou. En je klanten voelen zulke artikelen niet, want ze ruiken vreemd.

Als je weleens een plastic gevoel krijgt als je leest over AI en algoritmes, vertrouw dan dus gerust op je ongemakkelijke gevoel. Als je voelt dat er iets niet klopt, ga dan niet aan jezelf twijfelen. Want dan klopt het inderdaad niet.

Laat je niet afleiden door marketinghypes die van een afstandje nog wel wat lijken, maar die van dichtbij naar rubber meuren. Marketing is gevoel en mensen zijn emotionele diertjes die niet reageren op plastic namaak.

Om ondernemers te laten zien hoe je zelf betere copy schrijft dan ghostwriters, tekstschrijvers of nieuwe tools zoals ChatGPT ooit zouden kunnen, heb ik een masterclass gemaakt. Daarin zie je een formule van 3 stappen om een artikel of verhaaltje te schrijven dat alleen jij kunt schrijven en dat klanten meteen herkennen als echt.

Met de content die je op die manier maakt, val je de komende tijd steeds meer op tussen websites en marketing die andere ondernemers volledig hebben laten genereren door AI.

Wil je het zintuiglijke, natuurlijke gevoel bij je marketing houden en warme, menselijke relaties uitbouwen met klanten die snakken naar wat echt is, gebruik dan de formule van 3 stappen uit deze nieuwe masterclass die maandag op de post gaat naar alle Members van Het Lab.

Meld je voor maandag aan als Member als je hem ook in de bus wilt krijgen:

www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab

Aartjan van Erkel

ChatGPT gebruiken voor je copywriting, een copywriter inhuren of zelf doen?


Een van de meestgestelde vragen over ChatGPT en AI is hoe ze gebruikt kunnen worden voor copywriting.

Want scholieren schrijven er al kunstmatige werkstukken en beschouwingen mee zonder dat leraren het opmerken. De socials staan vol met OMG’s en ‘Are you seeing this?!’ en tekstschrijvers en copywriters beginnen een beetje naar muskus te ruiken onder hun oksels.

De meeste professionele schrijvers in Nederland en België hebben daar ook reden toe. Want een groot deel van de teksten die in opdracht geschreven worden zijn basisteksten die binnenkort waarschijnlijk ook wel door een hele slimme robot bedacht kunnen worden.

Het is niet voor niks dat een van de meestgehoorde klachten onder ondernemers is dat ze geen echte goeie copywriters kunnen vinden. Dat komt door het lage niveau en de luiheid van een groot deel van die beroepsgroep. Als je iemand inhuurt is die met een beetje geluk nog net in staat om een heldere tekst te schrijven die de basisinformatie over je bedrijf communiceert. ‘Heldere teksten’ is ook een van de meestgebruikte unique selling points die tekstschrijvers noemen als ze zichzelf aanprijzen op hun website.

Maar zoek je iemand die klanten emotioneel kan maken met copy, die entertainment in copywriting kan stoppen, die klanten hun pinpas laat trekken, die ze charmeert tot op het bot met jouw unieke personality? Veel succes.

De overeenkomst tussen een ingehuurde copywriter, een AI-tool en een siliconen seckspop is dat het op het eerste oog misschien nog wel wat lijkt, maar niet in de buurt komt van the real thing.

Tenminste, als je copy wilt waar personality in zit. Zoek je basistekstjes zoals bijvoorbeeld op de websites van de meeste Nederlandse bedrijven staan? Laat ze dan gerust door een bot schrijven. Ik heb jaren geleden geleden gewerkt op webredacties van banken en verzekeraars waar een deel van de aanwezige ‘copywriters’ basisniveau teksten schreven over standaardproducten zoals bijvoorbeeld reisverzekeringen, en waar de opdrachtgever genoegen nam met de allervermoeidste cliché-zinnetjes, zoals ‘Kies eenvoudig welke reisverzekering bij u past’ en ‘U kunt straks zorgeloos genieten van uw reis’. In 2023 wordt dat niveau trouwens nog steeds geaccepteerd, want ik heb die twee zinnetjes zojuist gecopy-paste van de website van een van de grootste banken van het land.

Maar wil je teksten waarmee je een persoonlijke connectie maakt die klanten voelen in hun hartsjie? Gebruik dan niet de diensten van een ingehuurde tekstschrijver of een geprogrammeerde AI-bot. Want die kunnen nog zo helder schrijven of nog zo’n grote dataset op hun supercomputer hebben staan, maar ze hebben geen toegang tot jouw geheugen, je persoonlijkheid of je marketing-personage. Ze zijn bijvoorbeeld onmachtig om persoonlijke e-mails of stories te schrijven over gebeurtenissen die jij vroeger hebt meegemaakt, bijvoorbeeld hoe de jamkoekjes smaakten die je oma altijd bakte, of hoe het was om voor het eerst een zeelt te vangen in het modderige riviertje waar je als jochie vroeger ging vissen met je beste vriendje van de lagere school.

De standaardteksten en de brave marketing waar de meeste bedrijven genoegen mee nemen en waardoor klanten geeuwend afhaken, zullen waarschijnlijk straks geschreven worden door AI. Ik verwacht dat echt persoonlijke copywriting die je content verslavend maakt, die mensen emotioneert en die van klanten volgelingen maakt, nooit gefaked kan worden door computers of derden en ik adviseer je dus om zelf te leren hoe je die schrijft.

Vind je het handig om daarvoor een een hele lading tips te krijgen en wil je weleens wat goede voorbeelden zien van personality in marketing, lees dan mijn boek Nummer 1. Je bestelt het via https://www.nummer1.online en je krijgt er gratis het audioboek bij cadeau dat ik voor je heb ingesproken.

Enjoy,

Aartjan van Erkel

Als het je niet bevalt, dan sodemieter je maar op


Claudia de Breij deed de meestbekeken oudjaarsconference van 2022 in een rood ‘Elvispak’ gemaakt door een Nederlandse couturier.

Over onze minister-president doet ze deze observatie in haar voorstelling:

‘Mark Rutte doet mij altijd denken aan zo’n lachende purser, als je in het vliegtuig zit. Zo’n purser die door het gangpad loopt, met iedereen een praatje maakt: “Hee hai, hee. Gaaf joh, leuk!” En als je dan aan de stewardess vraagt: Goh, die purser, dat die zo de tijd neemt voor iedereen. Is die man daar niet veel te druk voor? Dat zij dan zegt: “Purser? Nee joh, da’s de piloot!” Huh? Maar wie zit er dan in de cockpit?’

Ze werd uitgebreid geinterviewd over de oudejaarsconference door de Volkskrant, en in dat stuk bekent ze een fan te zijn van zangeres en actrice Barbra Streisand. Waar ze volgens mij een lookalike van is, al zegt ze dat er zelf niet bij.

De Breij was ooit bij show van haar in New York, waar Streisand vanuit de zaal door een man werd aangevallen vanwege haar ‘Democratische praatjes’. Dit was de reactie van Barbra: ‘If you don’t like it, shut the fuck up, you get your money back.’

Wie het niet bevalt, sodemietert maar op. Een stellingname waarvan sommigen zouden zeggen: je moet je nooit zo hard opstellen. Als artiest ben je ondernemer en het is jouw werk om zo veel mogelijk mensen te entertainen. Daardoor word je populair.

Maar allemansvrienden zijn deep down geen slimme ondernemers, maar bangeriken. Pleasers. Die ook een beetje een hekel aan zichzelf hebben omdat ze niet wat meer zijn zoals Barbra Streisand.

Populariteit komt juist als je mensen wegjaagt die niet je beste publiek zijn. Door niet bang te zijn om ze te schofferen en door niet te luisteren naar hun geklaag maar ze gewoon hun geld terug te geven.

Wat denk je dat de rest van de zaal vond van Barbra nadat ze tegen die protesterende man had gezegd dat hij zijn beck moest houden? Die zaten de rest van de avond zo’n beetje bij haar op schoot. Claudia de Breij heeft het er tientallen jaren later nóg over.

Ben je een allemansvriend, kijk dan eens met een koele, harde blik naar je klanten. Wie zijn je beste klanten, en van wie zou je eigenlijk afscheid moeten nemen? Spreek je in je marketing uit op een manier waardoor je beste klanten bij je op schoot komen zitten van genot. Terwijl de rest van de wereld – die toch nooit klant zou worden – er schande van spreekt. Hoe meer weerstand je oproept buiten je beste klantenkring, hoe beter.

In hoofdstuk 7 van mijn boek Nummer 1 laat ik je zien hoe je klanten nee laat zeggen. Je bevrijdt jezelf van ontevreden klanten, klagers en zeikerds door wegjaagmarketing te doen. Ik geef je 4 formules om alleen nog de lucratiefste klanten aan te trekken en de rest van de wereld af te stoten.

Persoonlijk vind ik Barbra Streisand een schreeuwzangeres – net zoals Celine Dion – en ik kan die vrouwen niet aanhoren, maar iedere ondernemer kan een lesje leren van haar wegjaagmarketing. Be like Barbra. Of lees mijn boek:

https://www.nummer1.online

Een mooie week gewenst,

Aartjan van Erkel

Laatste dag: ‘Nummer 1’ van 23,99 voor 20 euro


In de roman ‘Nothing to see here’ van de Amerikaanse auteur Kevin Wilson die ik deze week voor de tweede keer grinnikend heb gelezen, krijgt de hoofdpersoon Lilian een baan aangeboden als fulltime nanny van de kinderen van een senator.

De vrouw van de puissant rijke senator is namelijk een vriendin: Madison, met wie ze vroeger een kamer deelde op de universiteit. Nu woont Madison met haar senator en haar zoontje in een enorm landhuis en ze vraagt Lilian om de tweeling uit het vorige huwelijk van haar man 24/7 onder haar hoede te nemen.

Er is namelijk iets vreemds met de kinderen. Om die reden mogen ze ook niet in het landhuis wonen, dat zou te gevaarlijk zijn. Er is een luxe guest house voor ze gebouwd ergens anders op het terrein.

Dit is de reden dat de senator zijn eigen vlees en bloed niet in huis wil hebben: als de twee kinderen boos of verdrietig zijn, vliegen ze in de fik. Er komen vlammetjes uit hun huid, die daardoor vuurrood wordt maar niet verbrandt. Ook hun haar wordt niet aangetast door de vlammen.

Na een paar minuten dooft het vuur, maar staan hun kleren in de fik en ook alles om hen heen als ze niet uitkijken. In het guest house waar ze komen te wonen zijn alle meubels en gordijnen van onbrandbare materialen gemaakt.

Lilian zegt ja tegen Madison, neemt ontslag bij de slechtbetaalde baas waar ze werkt in haar home town, reist af naar het landgoed van de senator en probeert een band op te bouwen met de wantrouwige kinderen die een moeilijk leven hebben gehad, eerst doordat hun moeder wegging bij hun vader en daarna omdat moeder 3 doosjes slaappillen had ingenomen met een fles wodka omdat ze de zorg voor haar fire children niet aankon.

Verder geen spoilers hier voor de rest van het boek, dat ontzettend leuk is om te lezen.

Ga in gedachten eens terug naar laatste steengoede romans die je hebt gelezen. Boeken waardoor je hardop moest lachen of waardoor je natte ooggies hebt gekregen. Meestal hebben zulke boeken hoofdpersonen die serieus weird zijn.

Series idem dito: de personages die voor jou het meest verslavend zijn, hebben vaak een of twee heule aparte eigenschappen. Maak maar eens een lijstje van hun eigenschappen. Klinken ze als een normaal iemand? Persies.

Als ondernemer is het interessant om te observeren wat de meest gebingede Netflix-series doen om jou verslaafd te maken. Ben je een boek aan het lezen waarvoor je extra vroeg naar bed gaat om weer verder te lezen? Observeer dan wat de auteur heeft gedaan om jouw gedrag zo te beïnvloeden.

Wat zij doen, kun jij ook doen. Door van jezelf een marketing-personage te maken. Als je wilt dat mensen hooked aan jou worden, jarenlang of zelfs decennialang klant blijven en iedereen over jou vertellen, geef ze dan reden om geen genoeg van je te krijgen.

Maak niet de fout die de meeste ondernemers maken die denken dat ‘lekker jezelf zijn’ interessant blijft. Want op een dag ben je dan zelfs je beste klant kwijt omdat die bij een concurrent iets vond dat jij niet hebt. Dat heb je waarschijnlijk ook al meegemaakt. En dat gaat binnenkort gebeuren met de meeste van je klanten, als ze geen fascinatie voor jouw marketing-personage voelen.

Om fascinatie op te wekken hoef je niet in de fik te vliegen, of een psycho te zijn zoals Dexter. In Hollywoord wordt fictie gemaakt, en daarom hebben scenarioschrijvers carte blanche. Ze komen weg met personages die compleet over the top zijn. Jij opereert in de echte wereld en je klanten accepteren van jou minder drama dan wanneer ze bij Pathé in de zaal zitten. Maar als je nu nog geen grammetje drama gebruikt, dan ben je niet fascinerend. Je bent alleen maar interessant. En daardoor lopen je klanten na een tijdje weg.

Gefascineerde klanten hangen aan je lippen. Geïnteresseerde klanten gaan op een dag shoppen.

De formule voor het creëren van jouw eigen marketing-personage staat in hoofdstuk 8 van mijn boek Nummer 1. En in de andere hoofdstukken vind je nog tientallen andere formules om klanten te fascineren zodat ze langer bij je blijven. Vaak zelfs voor de rest van hun leven.

Vandaag loopt de aanbieding af waardoor je Nummer 1 met een leuke korting bestelt: van €23,99 voor €20.

Enjoy the drama.

Aartjan van Erkel

Formules om op een andere manier te durven schrijven


Merik te Grotenhuis is oprichter van marktonderzoeksbureau CG Research en zegt op pagina 124 van mijn boek Nummer 1:

“Mijn team was eerst huiverig om vaker te gaan mailen. Maar Aartjan zei: ‘Gedraag je als een gezellige buurman die regelmatig langskomt. Wees niet iemand die zelden langskomt en dan altijd wat wil lenen.’

Dat heeft ze overtuigd en we mailen nu informeler. Eigenzinniger, om ons eigen unieke profiel neer te zetten in de markt. De mailingen leveren direct inschrijvingen voor webinars. En de webinars zorgen voor aanvragen van marktonderzoeken. Als we een webinar hebben gegeven en daarna terugkomen op onze werkplek, ligt er soms al meteen een aanvraag in onze mailbox voor een onderzoek dat 4.000 euro kost en dat we meerdere keren per jaar gaan doen voor die klant.

We hebben echt fans op onze mails nu. Klanten vinden de copywriting leuk. Je merkt dat ze er bijna op zitten te wachten tot onze mailing komt.”

Ben jij ook de zanger van de band? Dus ben jij zelf aan het woord in de copywriting van je bedrijf?

Dan heb ik Nummer 1 voor jou geschreven. Je krijgt in het boek copywriting-formules om je nieuwsbrieven, social media posts, boeken, trainingen, presentaties en andere content verslavend te maken. Je ontdekt hoe je vanaf nu geen klanten meer krijgt, maar volgelingen.

Als je wilt kunnen wat de lezers van Nummer 1 kunnen, ga dan naar https://www.nummer1.online en haal het voor de herfstvakantie in huis. Je krijgt als bonus bij het boek gratis 100 onderwerpen voor epic e-mails, plus gratis het complete audioboek dat ik voor je heb ingesproken en dat in de losse verkoop 20 euro kost.

Aartjan van Erkel

P.S.

Merik gebruikt de mails die hij schrijft ook nog op een andere manier: “Door een tip van Aartjan hebben we ook een boekje laten maken van onze mails. Het is eigenlijk een reclamefolder, maar hij is zo leuk geschreven dat hij totaal niet zo wordt gezien. Mensen zijn daardoor opeens een halfuur met je merk bezig.

Op LinkedIn hebben we aandacht aan dat boekje gegeven en daar reageerde bijvoorbeeld de marketingmanager van een groot food-bedrijf op. Ik heb niet het idee dat Aartjan me heeft leren schrijven, maar ik durf het nu wel op een andere manier te doen. We hebben zeker voor 100.000 euro aan extra opdrachten binnengehaald.

Inmiddels heb ik CG Research verkocht. Ik ga dat copywriting-stuk wel missen. Het is helemaal mijn ding geworden.”

Luie copywriting van een leuk bedrijf


Gisteren fietste ik langs een geparkeerd vrachtwagentje bij mij in de straat.

Op die vrachtwagen stond de slogan van het bedrijf. Die slogan was zo bijzonder dat ik even ben gestopt om erover na te denken.

Hij was namelijk zo geschreven dat hij niet alleen op dat bedrijf, maar op alle bedrijven van Nederland van toepassing is.

Hij was zo algemeen dat het eigenlijk verdomd knap gevonden was. Want ga er maar aan staan: bedenk de slogan voor elk bedrijf in Nederland.

Dit stond er op dat vrachtwagentje:

‘Realiseert mogelijkheden’.

Ik zal niet verklappen om welk bedrijf het gaat, dan kun je ernaar gissen.

Een glasvezelkabeltrekker misschien? Die realiseert de mogelijkheid om in 4 kamers in huis een andere Netflix-serie te kijken.

Een wasserij? Die realiseert de mogelijkheid van slapen tussen frisse lakens voor hotelgasten.

Een bakkerij? Die realiseert de mogelijkheid van het eten van een lekker krakend stokbroodje bij de lunch.

(Het was een bedrijf dat medische hulpmiddelen levert aan verpleeghuizen). Wat jouw bedrijf ook ‘realiseert’ aan ‘mogelijkheden’, doe het de wereld niet aan om zulke taal te gebruiken in je marketing.

Hoeveel ‘grip’ op ‘succes’ je ook ‘realiseert’ door ‘impact’ op de ’verbinding’ tussen ‘professionals’ in ‘organisaties’, je kan echt wel iets beters bedenken dan zulke luie copywriting.

Met mistige taal en uitgeputte cliché’s toon je weinig respect voor de intelligentie van je klanten. Want die zien dat jij de eerste de beste standaardwoorden hebt gekozen toen je bezig was de belangrijkste teksten van je bedrijf te schrijven. Je slogan, die je overal op afdrukt. Je e-mailingen, die je naar iedereen toe stuurt. Je homepage, die jouw bedrijf presenteert aan het hele internet. Daarmee communiceer je desinteresse.

Waarom heb je eigenlijk geen scheidt aan de saaie conventies in je markt? Waarom stop je niet met meeblaffen met de rest, en ga je niet precies doen waar je zelf zin in hebt? Je bent veel leuker dan je eigen marketing, en je weet het.

Klanten die jou al kennen, gaan waarschijnlijk goed op jouw personality. Waarom zien we die personality dan niet terug in je marketing? Waar is die creatieve ondernemer, waar klanten mee kunnen lachen en die houdt van een beetje teasen?

Kun je wat hulp gebruiken bij het entertainen en teasen in je marketing, bestel dan mijn boek ‘Nummer 1 – Zo word je de bekendste naam in je markt en krijg je klanten voor het leven’. Daarin geef ik je alle formules die je nodig hebt om klanten te charmeren tot op het bot door jouw echte personality in je copywriting te leggen. Plus de ‘epic e-mail formule’ om mailingen te sturen waar je klanten geen genoeg van kunnen krijgen maar die je concurrenten niet durven te schrijven.

Je bestelt het op https://www.nummer1.online en dan krijg je er gratis het complete audioboek bij dat ik voor je heb ingesproken zodat je er ook naar kunt luisteren tijdens het paardrijden of het uitlaten van je labrapoedel.

Enjoy.

Aartjan van Erkel

P.S.

Lezeres An mailde me: “Sinds ik  ‘epic e-mails’ stuur naar mijn mailadressen heb ik veel meer aanvragen. Ik dacht dat september en oktober de “stille” maanden waren. Maar ik heb dank zij de mails dit jaar veel meer omzet dan vorige jaren. En dat alleen door jouw boek te lezen en met jouw lijst van ideeën aan de slag te gaan. Ik spendeer minder tijd aan schrijven (geen social media meer…) en heb veel meer klanten! Echt top!” – An van Dorst van Beeldiggeleerd .be

Is je bedrijf te kwetsbaar?


In de tijd dat ik een stronteigenwijze student was, kocht mijn vader een Canadese kano. Een Coleman. Het was zijn grote trots: een loeier van een ding, volledig gemaakt van onverwoestbaar aluminium, in het midden zeker een meter breed, je kon er de wildste bergrivieren mee afzakken. Als je zou willen.

Mijn vader en ik spraken af om een keer samen op kanovakantie te gaan. In de eerstvolgende zomer deed mijn moeder 1 week lang de winkel in haar eentje, zodat hij met mij op avontuur kon gaan. We stopten onze kleding en kampeerspullen in 2 waterdichte zuurkooltonnen, en iemand reed ons naar een stadje in de Ardennen waar we de kano te water lieten en onszelf afduwden.

Het was bloedkokend heet, en terwijl we die week meer dan 80 kilometer peddelden droeg ik alleen maar een afgescheurde spijkerbroek omdat ik probeerde mijn skinny studentenlijf zo bruin mogelijk te laten worden. Ik had 1 lange bakkebaard en 1 korte, en lang haar waarvan ik hoopte dat het er uitzag als een big afro.

Het riviertje waar we op voeren, mondde aan het eind van een week kanoën uit in een veel grotere rivier. Grote rijnaken voeren met flinke snelheid stroomafwaarts, diepliggend door de vracht die ze vervoerden. We hoorden het lage dreunen van de dieselmotoren.

Mijn vader begon steeds langzamer te peddelen toen we dichterbij de brede rivier met het snelstromende water kwamen. Ik was onder de indruk van de hekgolven van de duwbakken met steenkool die voorbij kwamen, en was blij dat we in onze oersterke, brede Canadees zaten waarin we met gemak door heel wat kolkende stroomversnellinkjes waren gekanood. Daarin konden we deze serieuze rivier ook makkelijk de baas. Hell yeah!

Op 100 meter van de monding voelden we de stroming beginnen te trekken aan de kano. Mijn vader stopte met peddelen en gebaarde dat we omkeerden. Ik had juist moed verzameld om volle kracht vooruit te gaan, en nijdig keek ik hem aan. We dreven af richting het brede water, en als we wilden teruggaan moesten we haast maken en hard tegen de stroom in peddelen.

“Waarom wil je omkeren?! Zo’n grote rivier is toch mooi?”

Mijn vader gaf een antwoord dat ik volkomen begrijp nu ik 52 ben, maar waar ik me destijds kapot aan ergerde toen ik 22 was:

“Ik heb andere verantwoordelijkheden”.

Hij was bloedserieus, zijn gezicht was opeens helemaal nat van het zweet, en het was duidelijk dat het geen enkele zin had om in discussie te gaan. Wat ik natuurlijk toch deed.

Terwijl we met moeite tegen de stroom in peddelend naar een aanlegplaats voeren en ik vloekend met hem samen de kano uit het water trok, legde hij uit dat hij als ondernemer het risico niet kon nemen dat er iets met hem zou gebeuren. Als hij in het ziekenhuis terechtkwam of erger, dan zou mijn moeder de winkel helemaal alleen moeten doen.

Ik heb de rest van de dag niet meer met hem gepraat. Omdat hij niet verder wilde, was onze kanovakantie plotseling ten einde.

Als ondernemer begrijp ik zijn keuze nu heel goed. Voor hun brood moesten mijn ouders de hele dag staan en lopen in hun toko, en daarom namen ze in hun vrije tijd geen onnodige risico’s. We gingen ook nooit skiën, omdat ze niet konden riskeren om in het gips terug te komen.

Mijn jeugd leerde mij dat je als ondernemer kwetsbaar bent. Je bent een ambachtsman en om dat ambacht uit te voeren ben jij altijd nodig.

Ook op dit moment zijn veel ondernemers kwetsbaar. Door de dreigende, onbeheersbare energiekosten en de snel stijgende rente zijn er al heel wat gestopt met hun mooie ambacht. Want hun bedrijf was te kwetsbaar. Ze moesten wel.

Door wat ik vroeger heb geleerd, heb ik al jong besloten dat ik géén kwetsbare business wilde. Als je een van de vele goeie ambachtslieden bent in een markt zoals mijn ouders met hun winkel, ben je uiteindelijk toch een van de velen. Daardoor kun je zomaar out of business zijn als je op een dag je poot breekt, of als er een paar concurrenten bij komen die al jouw producten veel goedkoper aanbieden.

Door op te groeien in een familie van middenstanders – niet alleen mijn ouders, maar ook mijn opa’s en oma’s waren winkeliers – wist ik dat ik zelf een heel andere business wil. Ben ik er niet? Dan moet hij doordraaien. Breekt de pleuris uit? Dan moet hij doordraaien.

Geen enkele business is onkwetsbaar, maar je kunt wel andere keuzes maken dan de rest van je markt. Het resultaat is toch wel een beetje het gevoel dat je een onoverwinnelijke teflonlaag hebt. Ik draai mijn allerhoogste omzetten sinds ik niet meer meeblaf met de rest. Ik heb nooit zo veel verdiend als tijdens de lockdowns, terwijl veel andere ondernemers hun spaargeld moesten opstoken in de kachel.

Zorgen dat je de bekendste naam wordt in je markt. Door marketing te doen waardoor klanten jouw naam aan elkaar doorvertellen. Door fascinatie op te roepen waardoor ze geen genoeg van je kunnen krijgen, en steeds terugkomen. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken, koop dan mijn boek Nummer 1, want daarin leg ik je precies uit welke formules ik gebruik.

Ga naar https://www.nummer1.online en bestel het boek. Inclusief gratis luisterboek voor tijdens lange kanotochten.

Peddelen met je donder!

Aartjan van Erkel

Lopen klanten zo aan je voorbij?


Een paar zondagen geleden liep ik door het Westfries Museum in Hoorn.

Een opulent trapgevelpand met gouden ornamenten en gebeeldhouwde leeuwen boven de poort, en geelblauw geschilderde luiken voor de ramen.

Als 21e eeuwer liep ik binnen constant te bukken in de deuropeningen toen ik van kamer naar kamer liep, terwijl onder mijn voeten de versleten houten trappen en vloeren deerniswekkend hard kraakten.

Niet de musketten, soldatenhelmen of opgezette exotische vissen trokken het meest mijn aandacht, maar de geschilderde portretten die overal aan de muren hingen.

Sommige rijke burgers en bestuurders die waren geschilderd door zeventiende-eeuwse schilders keken met dode vissenogen de ruimte in en zagen eruit als wat ze waren: stokoude olieverf op canvas.

Andere koppen keken me vanuit hun houten lijsten priemend aan. Als ik heen en weer liep, leken hun ogen me te volgen. De karakters van de geportretteerden waren zo goed getroffen dat het was alsof ze ieder moment konden gaan praten, net zoals de geanimeerde schilderijen uit de Harry Potter-boeken.

In je marketing schilder je ook een doods of een levend portret van jezelf. Elke keer als je een mail of een post uitstuurt. En je kiest zelf of je mensen wilt raken of doods en vissig wilt overkomen.

Of ze zo aan je voorbijlopen, of het gevoel hebben dat jouw ogen ze nog lange tijd blijven volgen.

In mijn boek Nummer 1 geef ik je formules om de bekendste naam in je markt te worden en klanten voor het leven te krijgen. In hoofdstuk 3 staat een check hoeveel personality je nu in je marketing legt. Of je een klein bruin vogeltje bent of een wilde papegaai.

In hoofdstuk 4 leer ik je statusverhogende marketing, en in hoofdstuk 5 krijg je 6 manieren om te teasen zodat klanten geen genoeg van je kunnen krijgen.

Je bestelt mijn boek via https://www.nummer1.online en je krijgt er dan gratis het complete audioboek bij dat ik voor je heb ingesproken, plus 100 onderwerpen voor ‘epic’ e-mails, artikelen of social media posts.

Veel succes,

Aartjan van Erkel

De trouwring van mijn opa


Bij mijn ouders in de achtertuin staat een ijzeren melkbus uit vroeger tijden. Daar groeien nu vetplantjes in, maar in de jaren ’50 en ’60 heeft mijn moeder achter een paard en wagen aan gelopen die vol stond met zulke melkbussen. Ze ventte in die naoorlogse jaren samen met mijn opa en mijn oom melk en boter uit aan vaste klanten in de wijken van Rotterdam-Zuid.

Mijn opa was melkboer. Een lieve introverte man met dikke eelthanden van het sjouwen met melkbussen, en later van het sjouwen met kratten vol glazen flessen karnemelk, yoghurt en zoetemelk. Zijn vingers waren zo dik dat hij zijn trouwring niet meer afkreeg. Als jongetje vond ik het een eng gezicht hoe zijn ring diep verzonken zat in het vlees van zijn ringvinger.

Na de dood van mijn opa en oma heeft mijn moeder van de trouwringen van allebei haar ouders door een goudsmid een nieuwe ring laten maken. De ring van oma was veel breder en dikker dan die van opa, waar door de slijtage weinig meer van over was.

Ik heb de ring van mijn opa altijd een goede metafoor gevonden voor waar ik vandaan kom. Want mijn hele familie bestond vroeger aan moeders en vaders kant uit ondernemers. Kleine middenstanders met een eigen winkel, die lange dagen maakten, altijd op de been waren en veel fysieke arbeid leverden.

Mijn oom en tante hadden een buurtwinkel in de Rotterdamse volkswijk Charlois (Sjaaloos), mijn ouders hadden een Decorette-winkel in Breda, mijn andere opa had een drogisterij in Capelle aan den IJssel en mijn overgrootvaders waren melkboer en fietsenmaker. In de familiestamboom komen tot ver in de 18e eeuw tientallen ondernemers voor, zoals bakkers en marktkooplui.

Als kind moest ik van mijn moeder in ruil voor mijn zakgeld symbolische hand- en spandiensten verrichten. Elke week een keer de winkel stofzuigen, en de schappen aanvullen met flessen terpentine, wasbenzine, lijnolie, brandspiritus en emmers dekwit.

Mijn ouders moesten zo hard werken en mijn vader stond zo veel uren in de winkel – die was 56 uur per week geopend en hij was er altijd – dat ik me als kind heb voorgenomen: dat nooit. Ik had geen idee wat ik wilde doen, maar één ding wist ik al: ik word sowieso geen ondernemer want dan moet je veel te hard werken.

Mijn moeder plaagt me daar nog steeds mee. En ik heb het geprobeerd: na mijn studie heb ik een blauwe maandag in loondienst gewerkt. Maar ik vond het zo zielverpletterend om elke dag naar een kantoor te moeten, met vaste lunchpauzes, collega’s die ik niet had uitgekozen en een baas die ik moest gehoorzamen, dat ik na 6 maanden de deur achter me dicht gooide en voor mezelf begon.

Mijn hele business is het gevolg van het harde werken van mijn voorouders. Van wie ik hou en voor wie ik diep respect heb, maar die ik niet wilde opvolgen. Ik ben al 26 jaar bezig om een bedrijf te vormen waarin ik nooit ’s avonds en in het weekend hoef te werken, niet tientallen jaren op een random vaste plek een winkel hoef te draaien met producten van anderen, waarin ik alleen taken hoef te doen waar ik echt goed in ben en vrij kan nemen wanneer ik wil.

In een gratis online training vertel ik volgende week hoe ik die vrijheid heb gecreëerd in mijn business. Hoe ik een ‘winkel’ op internet heb gecreëerd die altijd open is. Ik neem je mee in mijn 7 beste tips om klanten te krijgen onder jouw eigen voorwaarden. Je leert de 7 slimste dingen die ik heb geleerd over mijn vak van copywriting, en hoe je ze gebruikt om een ja te krijgen van je lucratiefste klanten.

De link om je gratis aan te melden voor mijn seminar ‘7 copywriting-technieken waardoor websitebezoekers ja zeggen’ is https://www.schrijvenvoorinternet.nl/wbg-7-copywritingtechnieken-waardoor-klanten-ja-zeggen/

Het is aanstaande dinsdag van 10 tot 12 uur. Kun je niet op dat tijdstip? Meld je dan toch aan, want ik stuur je de tips uit mijn seminar naderhand ook per post toe zodat je ze op papier kan nalezen.

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: