Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

5 tips voor beter converterende landingspagina’s

Aartjan van Erkel

in Conversie optimalisatie en Leadgeneratie

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Tijdens een live online presentatie gaf Anne Holland van onderzoeksinstituut MarketingSherpa een aantal tips voor dramatisch beter converterende landingspagina’s.
Op de website van MarketingSherpa vind je de slides en een MP3.
Heb je geen tijd om de hele presentatie te bekijken? Lees de samenvatting met 5 direct toepasbare tips:

1. Toon de zoekterm en zoekmachine van je bezoeker

(+41% conversie)

Een kleine technische aanpassing waardoor de conversie bij een online muziekwinkel met 41% steeg. Ze vermelden bij iedere bezoeker die via een zoekmachine op de site komt dynamisch welke zoekterm hij heeft gebruikt, en welke zoekmachine.

Bijvoorbeeld: U heeft gezocht op: stratocaster gitaar in Google.

Landingspagina-conversie.jpg

2. Maak je inschrijfformulier de helft korter (+36% conversie)

Een online inschrijfformulier converteerde 36% beter toen men de lengte terugbracht van 15 naar 7 invoervelden.

3. Plaats nóóit de knop ‘Alles wissen’ op een formulier

(+22% conversie)

Een bizar gebruik dat alleen maar ellende oplevert: de knop Alles wissen of Reset op een invulformulier. Niemand wil alles wissen! De enige kliks die zo’n knop krijgt zijn per ongeluk. Met alle frustratie en verloren conversies van dien. In het Landing Page Handbook staat een case waarin het verwijderen van deze knop 22% meer conversie opleverde.

37 signals schrijft trouwens ook over deze knop in haar boek Defensive Design for the web waarover ik een korte recensie heb geschreven.

Update: Luke Wroblewski deed interessant usability-onderzoek naar het ontwerp van knoppen in formulieren. Als je echt een Annuleren-knop nodig hebt, hoe voorkom je dan dat er per ongeluk op wordt geklikt? Leuk inzicht uit dit onderzoek: zet alle invulvelden én de knop Bevestigen links uitgelijnd recht onder elkaar, want dat is de dominante leesrichting. Alles wat rechts van deze verticale lijn staat, wordt veel minder opgemerkt. En dus wordt er ook minder geklikt op knoppen die daar staan.

4. Verbeter de eye flow van landingspagina’s

Je kunt van alles aanpassen om het effect op conversie te testen. Zoals graphics, layout en tekst. Maar MarketingSherpa adviseert om te beginnen met de eye flow. Maak je landingspagina simpeler en overzichtelijker:

  • Gebruik minder kolommen
  • Geef landingspagina een simpelere layout dan je reguliere webpagina’s
  • Centreer koppen niet
  • Geef body copy minstens puntgrootte 12
  • Schrijf niet wit op zwart, schrijf niet grijs op wit, schrijf wel zwart op wit
  • Hoe groter een knop, hoe meer erop wordt geklikt
    (usability-goeroe Steve Krug vindt een knop pas goed als je hem van 4 meter afstand nog kan zien)

Knop groter voor meer conversie

5. Optimaliseer je best bezochte pagina’s als landingspagina’s

Slechts 20% van je bezoekers vanuit zoekmachines komt binnen op je homepage. De andere 80% gaat dus naar een dieper gelegen pagina. Waarschijnlijk heb je geen tijd om al je pagina’s te gaan optimaliseren. Pik dus gewoon de belangrijkste eruit. Kijk in de statistieken welke van je pagina’s de meeste bezoekers krijgen en optimaliseer deze als landingspagina’s.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: