Het belangrijkste tekstje op je website

De ‘tagline’ is een van de eerste dingen die je ziet op een website. Het is het tekstje bij het logo. Meestal maar enkele woorden lang. Het is denk ik het belangrijkste tekstje op je website. Lees waarom, en bekijk goede en slechte voorbeelden.

Waarom is de tagline zo belangrijk?
Omdat een bezoeker door je tagline direct kan beslissen of je website voor hem relevant is. De tagline mag niet ontbreken op een homepage, vind ik. Eigenlijk vind ik dat hij op elke pagina van een website thuishoort.

Dit is wat je tagline vertelt:

  • De reden dat je organisatie er is
  • Wat je onderscheidt, je belangrijkste USP
  • Wat ik van je site kan verwachten

Hoe schrijf je een goede tagline?
Hoe meer van deze richtlijnen je volgt, hoe sterker je tagline:

  • Houd het kort: 1 of enkele woorden, streef niet naar een grammaticale volzin.
  • Wees concreet, gebruik geen abstracte woorden als professioneel, oplossingen, producten/diensten enzovoort.
  • Wees objectief, vermijd bijvoeglijke naamwoorden die een waardeoordeel bevatten.
  • Maak duidelijk waarom ik op jouw site moet zijn en niet bij je concurrent.
  • SCHRIJF NIET IN HOOFDLETTERS, DAT IS SCHREEUWERIG EN SLECHTER LEESBAAR.
  • Denk eraan om je belangrijkste SEO-keyword in je tagline op te nemen.
  • Zorg dat de tekst in je HTML voorkomt, maak van je tagline dus geen GIF of JPG.
  • Zet geen punt aan het eind.

Een paar voorbeelden van goede taglines:

Tagline Elsevier

Het weekblad Elsevier is een van de bekendste mediamerken in Nederland. Toch is Elsevier zo verstandig om niet te veronderstellen dateen tagline dus overbodig is. Wekelijks de achtergronden van het nieuws zegt in 6 woorden precies wat je van het blad en de site kunt verwachten.

Tagline Koninklijke Bibliotheek

De Koninklijke Bibliotheek is een bekende naam, maar wat is het nu eigenlijk precies? De tagline legt het in 4 woorden heel aardig uit: Nationale bibliotheek van Nederland. Dat communiceert de essentie van de organisatie: de bibliotheek voor iedereen en over iedereen in Nederland.

Tagline Funda

Funda integreert in zijn logo het onleesbare tekstje ‘powered by nvm’. Jammer. Wel erg goed vind ik de paginatitel met de essentie, de USP van Funda die in feite dienst doet als tagline: Zoek in xxx.xxx koopwoningen.

Tagline Youtube

YouTube heeft maar 2 woorden nodig: Broadcast Yourself. Uitstekend.

Tagline Odeo

De grote lengte van de tagline van Odeo doet vermoeden dat ze iets te veel bezig zijn geweest met SEO. Toch is het resultaat wel overtuigend: Millions of MP3s and 1000′s of audio channels—podcasts, music, and more. Listen, download, subscribe… FREE.

Verwar de tagline niet met de payoff of slogan:

  • Sense and simplicity (Philips)
  • Go! Go! Go! (Monsterboard)
  • Everyday low pricing, high service (BCC)

Payoff en slogan hebben namelijk een andere functie: branding. Ze hebben ook een andere plek binnen de layout van websites. Het is een internetconventie dat de tekst bij het logo bovenaan de homepage (of bovenaan elke pagina) de tagline is. Zet je op die plaats een payoff, dan verbreek je die conventie. En voor het verbreken van een conventie betaal je altijd een prijs: je vermindert de usability van je site.

Tagline GX

Een voorbeeld van een payoff op de plek van de tagline vind je op de site van GX: Open for business. Als je ze niet kent, snap je dan direct dat GX content management systemen maakt?

Ook de tagline weglaten is niet verstandig. Weer een paar voorbeelden. Stel dat je nog nooit van deze merken hebt gehoord. Denk je dat je direct door hebt wat dit voor bedrijven zijn?

Tagline Cisco ontbreekt

Cisco: de homepage maakt niet duidelijk wat dit bedrijf precies verkoopt. Een heldere tagline had onbegrip kunnen voorkomen.

Tagline Ahrend

Ahrend: Producten? Oplossingen? De homepage is prettig eenvoudig, maar je ziet of leest niet in een oogopslag wat Ahrend aanbiedt.

 

Een onscherpe of onvolledige tagline werkt niet. Kijk wat er gebeurt:

Tagline Iens

Iens: Onafhankelijke en betrouwbare restaurantgids. Waardeoordelen over je eigen site zijn altijd link. Je bezoekers bepalen zelf wel of jij betrouwbaar bent. Waarom staat er niet wat Iens zo geweldig en uniek maakt: Klantreviews van bijna alle restaurants in Nederland.

Tagline Computable

Computable: Website voor ICT-professionals. Duh, dit is een website. Vertel me liever iets wat ik nog niet weet. Bijvoorbeeld: Nieuws, evenementen en vacatures voor ICT-professionals.

Tagline Gispen

Gispen: Kantoorinrichters. Hmm, daar zijn er nog wel een paar van in Nederland. Veel daarvan zullen jaloers zijn op de reputatie van Gispen, dat al sinds 1916 bestaat en ik weet niet hoeveel designklassiekers achter zijn naam heeft. Daar zou ik iets mee doen in de tagline.

Ik houd me aanbevolen voor meer goede voorbeelden!

Wil je elke week een gratis tip? Vul dan je e-mailadres in:

Gerelateerde artikelen:




32 reacties ↓

#1 Ernst-Jan op 31-10-2007 om 14.20 uur

Wij hebben ‘de communicatieblog van Nederland’. Misschien een beetje pretentieus, maar het verwoordt wel goed onze ambitie.

Een favoriet van mij is BlueAce – jouw dosis Web 2.0. Het dekt de lading, is origineel en blijft goed hangen.

#2 Ruben Timmerman op 31-10-2007 om 18.30 uur

Ha, goeie voorbeelden inderdaad. De “wat doet dit bedrijf” test is altijd mooi. Goeie truc is om het logo weg te halen en dan te kijken of je het nog weet…

Mijn “tagline” is eigenlijk puur SEO… Maar ik ga hem wel veranderen naar iets langers (Usarchy – Usability & online marketing wereldverbeteraar).

#3 Maarten op 31-10-2007 om 18.49 uur

Volgens mij hebben wij, http://www.personalgifts.nl, ook een redelijke tagline. De persoonlijkste winkel van Nederland.
Websites moeten hun tagline trouwens wel direct op de homepage waarmaken.

#4 Aartjan op 31-10-2007 om 22.21 uur

@Ernst-Jan: Het heeft weinig zin om de lat laag te leggen, toch? Ik ben wel blij met je reactie omdat ik jullie nog niet kende. Ik zet de feed in de reader, ben benieuwd.

@ Ruben: Je tagline voor SEO schrijven hoeft niet te betekenen dat hij minder sterk is. Integendeel, je belangrijkste keywords zullen een goede indicatie geven van je core business.

@ Maarten: Wat een leuke winkel hebben jullie! En je punt over waarmaken op de homepage deel ik van harte.
Jullie tagline vind ik overigens minder sterk dan je propositie. Hij is wat ronkend, je wilt reclame voor jezelf maken terwijl het meer om usability zou moeten gaan: direct duidelijkheid geven. De tagline zou denk ik beter werken als je zegt wat je verkoopt, bijvoorbeeld: Gepersonaliseerde cadeaus.
Waarom staan er trouwens aanhalingstekens om je tagline heen?
Ik ga je URL nu in del.icio.us posten, kom zeker een keer bij jullie shoppen.

#5 Maarten op 1-11-2007 om 12.57 uur

@ Aartjan,

Bedankt voor je feedback.
De persoonlijkste winkel van Nederland komt inderdaad algemeen over. ‘Gepersonaliseerde cadeaus voor iedereen’ of ‘… voor elk moment/gelegenheid’ kan ook.
Dekt wat meer de lading.
Aanhalingstekens: als citaat/ ironisch bedoeld maar ik deel je mening dat je gewoon moet zeggen waar het op staat.
Shop ze! haha

#6 Ramon Eijkemans op 7-11-2007 om 14.20 uur

Nu ben ik wel benieuwd wat jullie van de tagline op http://www.monlog.nl/ vinden :)

#7 Aartjan van Erkel op 7-11-2007 om 14.42 uur

@ Ramon:

Je tagline is ‘SEO blog’, dat geeft goed de essentie weer. Ultrakort, dat is ook erg goed.

Mocht je een bepaalde invalshoek of vaste thema’s hebben die je bespreekt zou je die ook kunnen opnemen, om aan te geven wat jou anders maakt dan andere SEO-blogs. Ik heb dat zelf ook gedaan. Heeft als voordeel dat je er wat keywords in kwijt kunt, maar dat hoef ik jou niet te vertellen :-)

O ja, ‘blog’ zou je ook nog kunnen weglaten uit je tagline, want dat blijkt al uit de naam van je site.

#8 Ramon Eijkemans op 7-11-2007 om 15.18 uur

dus nog korter zou zijn: ‘seo’ :)

en over die keywords: daar was ik inderdaad wat mee van plan ja ;)

#9 Aartjan op 9-11-2007 om 16.17 uur

Gespot via Hardcopy: Easy-Echtscheiding.nl met de gecombineerde tagline & payoff: Moeilijk Makkelijk Maken.

Aan de overpromise herken je de payoff. Maar toch werkt het. Dat komt door de uitstekende homepage die duidelijk maakt wat je van dit bedrijf kunt verwachten.

#10 sandy op 18-02-2009 om 23.00 uur

Denk dat mijn tagline wel goed zit.
Arsa Baby Collectie Doopkledij

niet ?

#11 Aartjan van Erkel op 27-02-2009 om 21.50 uur

@Sandy Dat lijken me 3 populaire zoekwoorden in Google, niet? Da’s goed, alleen maakt de tagline nog niet 100% duidelijk wat jouw collectie onderscheidt van je concurrenten.

#12 Seo Jargon op 17-03-2009 om 21.20 uur

De eerste keer dat er over een tagline wordt geschreven en dat ik uit de context kan begrijpen wat er mee wordt bedoeld. Een slogan!

#13 SEO Jargon op 12-04-2009 om 12.35 uur

Is het artikel aangepast? Dat stukje over niet verwarren met de slogan was me eerder niet opgevallen. Vandaar mijn domme opmerking in de vorige reactie. Begrijp het nu wel en heb direct mijn site aangepast.
Bedankt voor de bruikbare info!

#14 Aartjan van Erkel op 12-04-2009 om 12.40 uur

@ SEO Jargon Nee hoor, en graag gedaan :-)

#15 De splashpagina: handig! Of toch niet? | Frontaal.net op 18-04-2009 om 16.25 uur

[...] Geef op de homepage een duidelijke maar korte omschrijving waar de website over gaat, of gebruik een tagline. [...]

#16 Jules op 26-05-2010 om 12.59 uur

Een mooie aanvulling op de veelheid tagline-artikelen die ik de afgelopen weken heb gelezen; fijn, die concrete tips.

Aan de hand hiervan de knoop doorgehakt: “online rendement verbetering” is het geworden.

Ik krijg nu vast de spatiepolitie op mijn dak, maar dat neem ik voor lief :)

#17 Aartjan op 27-05-2010 om 21.58 uur

Goede keus Jules, en die spatiepolitie mag mij ook een bekeuring geven ;-)

#18 meta op 11-02-2011 om 10.17 uur

hmmmmm, zeer interessant…. ik doe het dus al fout met de hoofdletters. daar ga ik eens even over nadenken.

#19 In1Go op 17-07-2012 om 09.26 uur

Moet de tagline in het Nederlands? Ik zeg: In1Go – information powers your business. Veel managers gebruiken Engelse termen, maar wordt er ook op gezocht in de zoekmachines?

#20 Aartjan op 18-07-2012 om 09.44 uur

@In1Go

De tekst die je gebruikt is een mooi voorbeeld van een payoff.
Dat is iets anders dan een tagline.

Een payoff is bedoeld voor branding, die zet de identiteit van je merk neer.
Op internet is het voor bezoekers ook erg handig als je een tagline hebt, die antwoord geeft op de vraag: Wat is dit voor een website?

Een goede tagline is buiten context nog steeds goed te begrijpen en je snapt direct met wat voor website je te maken hebt. Met ‘Information powers your business’ doorsta je die test dus niet.

#21 Linda op 30-08-2012 om 11.46 uur

Goeie informatie over de tagline, dank je wel! Na jouw informatieve filmpje en diverse goede tips per email, heb ik maar snel besloten om je boek aan te schaffen.
Grtz, Linda

#22 usableornot op 22-10-2012 om 09.07 uur

Ik vind die van Delicious (de social-bookmarking-website) fraai: “Capture the Web You’ve Been Missing”

#23 Nancy Koster op 6-11-2012 om 15.12 uur

Beste Aartjan,

Mijn website moet ik nog maken, maar ik ben gelijk gaan nadenken over een tagline….. Personeelsadvies, training & coaching voor MKB
een goede tagline?

Dank voor je reactie!

Groet,
Nancy

#24 arny op 26-11-2012 om 11.46 uur

Super artikel Aartjan!
In mijn branche kun je zeker wat voorbeelden vinden van tag lines en sloguns: de sport en fitness branche. Denk dat je verstelt zult staan van de resultaten :-(
Ik zou het waarderen als je een blikje werpt op de tag line van mij op http://www.fitnessmarketingservice.nl
Bedankt en vriendelijke groet Arny

#25 Aartjan op 26-11-2012 om 13.42 uur

@Arny

Leuk dat je reageert. Met je tagline “Systemen, strategieën en een beter rendement voor de fitness professional” probeer je zo te zien een heleboel in één zinnetje te vatten. Daardoor is hij minder concreet dan hij zou kunnen zijn.

Wat ik ondernemers die ik begeleid altijd aanraad is om zowel een tagline te schrijven als een unieke belofte aan het reptielbrein. De tagline geeft in een paar woorden antwoord op de vraag: Wat is dit voor een website? En de onweerstaanbare belofte doet een claim die prikkelend is voor het onderbewuste.

#26 Natasja op 14-02-2013 om 10.04 uur

Dag Aartjan, wij bestaan online nu 3 jaar en zijn uiteraard nog steeds bezig met optimalisatie. Net onze slogan op de homepage veranderd van Serving excellence in wine (gebruiken we nog wel) naar Wijn(web)winkels wild van wijn. We hebben geen tagline, toch maar wel doen?

#27 Aartjan op 15-02-2013 om 13.30 uur

@Natasja
Wijnwebwinkels is een goede tagline. Liefst zonder die haakjes.
Wat een mooie shop!

#28 Lillian Nelissen op 22-02-2013 om 07.29 uur

Beste Aartjan,
Ik heb de website http://www.beautydiscover.nl overgenomen en ben deze helemaal aan het verbeteren. Wat vind je van de tagline Beautytips van top to teen?
Groeten Lillian

#29 Jorien op 4-03-2013 om 11.45 uur

Hoi Arjan,
Door de voorbeelden wordt je tekst nog wel een beetje te volgen voor mij. Maar als volstrekte leek/nieuwe binnenkomer kan ik niks met termen als ‘je USP’ of SEO-keyword, tagline (leg je gelukkig wel uit), payoff, slogan (ken ik dan wel uit andere context), branding. Voor mij zou je artikel nog veel waardevoller zijn als je die termen vermijdt of uitlegt. Groetjes!

#30 Michaël Bos op 26-11-2013 om 09.48 uur

Hoi Aartjan,

Al een tijdje geen reactie op dit artikel, dus wie weet kan je mij helpen met een tagline.
Ik ben druk bezig om de website http://www.vanvideonaardvd.com een overhaul te geven.
USP’s, landingspagina’s en ook de tagline.
De huidige is: bewaar al je herinneringen.

Kom nog niet helemaal uit de combi met SEO én objectief én kort.
Opnieuw toegang tot herinneringen?

Wat vindt jij?

Btw. leuke website, lees alles.

#31 Guido op 2-07-2014 om 11.55 uur

Hoi Aartjan,

Fijn artikel, niet in de minste plaats omdat ik nog geen tagline had en nu dus wel… ;-)

Sommige bedrijven zijn natuurlijk zo bekend, dat zij geen tagline meer nodig hebben; iedereen weet immers wat ze doen. Althans, iedereen binnen hun doelgroep. Zo is Cisco de grootste fabrikant van netwerkproducten in de wereld. Dat kunnen ze wel benadrukken, maar ik denk dat 95% van de bezoekers aan hun website die website gericht opzoekt.
Of zit ik er nu naast met mijn aanname dat zij dan geen tagline nodig hebben?

Enfin, Computaal heeft er nu wel een: ‘Workshops voor meer omzet met LinkedIn’. Ik hoop dat daaruit duidelijk wordt wat Computaal doet. Hij is in ieder geval kort, concreet, objectief, duidelijk (toch?), in kleine letters, mijn SEO-keywords staan er in, hij is in HTML, dus vindbaar en er staat geen punt aan het eind.

Bedankt voor een helder en nuttig artikel!

Groet,
Guido

#32 Aartjan van Erkel op 8-07-2014 om 15.29 uur

@Guido
Wat goed dat je een tagline hebt toegevoegd. Goed geimplementeerd ook, top.

Je zou inderdaad denken dat sommige websites geen tagline nodig hebben. Maar toch is het onverstandig om hem weg te laten. Neem bijvoorbeeld de website van de NS. Daar kun je al jaren vergeefs zoeken naar de woorden ‘Nederlandse spoorwegen’. Soms is er zelfs geen foto van een trein te zien. Kun jij direct de naam noemen van het spoorbedrijf van België? De meeste Nederlanders niet. Voor hen is het dus wel handig als op de website van de Belgische spoorwegen expliciet staat welke website het is. Net als het voor Vlamingen handig is dat er bij de NS ook Nederlandse spoorwegen bij staat. Gewoon om het zeker te weten.

Reageer:

Mijn boek

Praktische tips om je website onweerstaanbaar te maken.

97 lezers gaven 5 sterren op Managementboek.nl en Bol.com.

Artikel in AD Weekend: Verleiden op internet - 10 tips.

Bestellen >

Leer klanten verleiden