Snel! Waar moet ik klikken?

‘Waar moet ik beginnen?’ (Don’t make me think! – Steve Krug)
‘Op het web draait het om de taak, de taak, de taak.’ (Een website die werkt – Gerry McGovern)
‘Waar is de banaan?’ (The big red fez – Seth Godin)

Drie grote leermeesters op het gebied van online marketing en usability zijn het met elkaar eens. Op een goede webpagina snap je direct wat je moet doen. De hoofdtaak springt in het oog.

Het meest uitgesproken is Seth Godin, de Amerikaanse internet-marketeer. Hij schreef hierover in 2002 het nog steeds actuele boekje The big red fez. Zijn hoofdpunt is: maak elke webpagina voor één doel. En maak dat doel extreem duidelijk zichtbaar.

Seth Godin - The big red fez

Godin verduidelijkt dit met gedresseerde aapjes (vandaar de fez in de titel). Die aapjes, dat zijn wij. De internetgebruikers. Net zoals aapjes zijn we ongeduldig. We willen iets kunnen doen (een banaan eten), en wel snel.

Binnen 3 seconden na aankomst op een webpagina moet duidelijk zijn wat de bedoeling is. Wat willen ze dat ik doe? Is dat niet duidelijk, dan is er de Back-knop.

Veel webpagina’s geven geen duidelijkheid. Er is geen banaan. Geen focus. Geen klik die eruit springt. De makers hebben geen keuze gemaakt.

Kijk bijvoorbeeld eens naar deze sites. Waar is de banaan?

En kijk dan naar deze sites. Je oog wordt direct naar 1 punt getrokken. Klik!

Een echt inzicht verandert je manier van kijken. The big red fez deed dat voor mij. ‘Waar is de banaan?!’ Collega’s herkennen inmiddels mijn vertwijfelde uitroep als ik een nieuwe site bekijk. Vaak komen ze zelfs even kijken.

Het werkt het beste als je je armen erbij in de lucht gooit.

Wil je elke week een gratis tip? Vul dan je e-mailadres in:

Gerelateerde artikelen:




6 reacties ↓

#1 Johan Bolt op 2-09-2007 om 13.01 uur

Aartjan,
Bij het vinden van de banaan is het ook belangrijk om een teken te hebben. Ik adviseer je om dan beide duimen omhoog te doen. Je gedrag wordt dan door je collega’s/partners gezien als een soort stoplicht. Armen omhoog is rood en duimen omhoog is groen. Iedereen zit te wachten op je advies omdat je altijd eerst de conclusie krijgt (rood of groen) en daarna de toelichting.
Groet, Johan

#2 Is jouw site klaar voor self service? - Frankwatching op 29-04-2008 om 22.08 uur

[...] Internet-marketeer Seth Godin noemt dit startpunt de ‘banaan’ in zijn geweldige boekje The big red fez: How to make any web site better. Zie ook mijn blogpost Snel! Waar moet ik klikken? [...]

#3 Welke foto’s werken op websites? — Schrijven voor internet op 5-02-2010 om 07.53 uur

[...] Snel! Waar moet ik klikken? [...]

#4 De psychologie van scrollgedrag op 23-03-2010 om 07.45 uur

[...] laat zich vertalen als een “lekker hapje”. Aartjan van Erkel zou zeggen: “waar is de banaan“. Geef bezoekers dus een duidelijke call to action aan het einde van iedere pagina. Zorg dat [...]

#5 Waar staat de pindakaas? « Marketingblog voor de Podiumkunsten op 10-04-2010 om 21.11 uur

[...] Er is geen banaan > lees alsjeblieft een boek van Seth Godin. Maakt niet uit welke. Hij is goed. [...]

#6 Landingspagina’s verbeteren: 7 waardevolle tips! - Michel Tel | Michel Tel op 24-05-2011 om 13.08 uur

[...] zijn, ongeacht de resolutie van het scherm! (Denk ook aan mobiel.)Aartjan van Erkel ziet call to actions als bananen. Volgens hem zijn bezoekers van je website ‘kleine aapjes’ die op zoek zijn naar gele [...]

Reageer:

Mijn boek

Praktische tips om je website onweerstaanbaar te maken.

97 lezers gaven 5 sterren op Managementboek.nl en Bol.com.

Artikel in AD Weekend: Verleiden op internet - 10 tips.

Bestellen >

Leer klanten verleiden